• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • fornminne
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 17:57:36 följande:
    Men dom som utredde oss såg inte att vi inte hade råd dom gick på vår inkomst och kollande en massa annat. För dom ÄR vi godkända och ok vi har 4000 i månaden över när räkningarna är betalda och det är mat och annat för oss 3-4 
    Du menar 4000 kr per person va?

Ingen med så små marginaler som 4000 kr för en hel familj, tar emot en utbytesstudent. Men grattis, du har verkligen fått många att tro på den här tråden.
  • mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 16:51:12 följande:

#98 barnen äter på skolan det gör inte vi andra och vi vill också kunna äta på dagarna utan att någon annan äter vad den känner för till frukost. Kanske min 12 åring vill ha en kaka någongång jag har råd med ett paket i månaden inte fler än så vilket det blir om studenten äter fem i ett nafs.
    Mellanmål får man köpa på skolan om man vill ha det är ingenting någon annan av oss i familjen äter och det ingick inte i organisationens krav heller 

Men ge dig. Ett barn måste väl få äta mellis när det kommer hem från skolan.

#137 organisationen har sagt och det står till och med skriftligen att all kontakt med föräldrar ska organisationen ta, inte vi som värdfamilj. Och ev problem ska tas med vår kontakt på organisationen sen får DU tycka vad du vill men så står det i våra papper.

• fornminne
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 19:09:52 följande:

Vi har levt med tonåring på exakt samma summa i flera år, vårt egna stora barn på 17 har flyttat ut och studenten skulle bara ta dennes plats. Dessutom billigare då vi inte skulle behöva stå för kläder och mediciner och annat utan det skulle studenten ha egna pengar till. 

sen att det här barnet äter kopiösa mänger mer mat än våra två barn någonsin gjort tillsammans räknade vi inte med. Det är det som gör att det inte går ihop.

Fast man tar inte emot en utbytesstudent om man har så det räcker precis. Man tar bara emot en extra i hushållet om man har rejäla marginaler.

4000 kr i månaden är väldigt lite för en hel familj om det ska räcka till både mat, kläder, hygien, nöjen och oförutsedda utgifter. 4000 kr per person är rimligare.

#141 vi har inkomst på 22.000 före skatt en hyra på 10.500 (el och vatten ingår) bil och övriga utgifter 

• fornminne
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 19:26:42 följande:

#141 vi har inkomst på 22.000 före skatt en hyra på 10.500 (el och vatten ingår) bil och övriga utgifter 

Det låter väldigt lite. Ni borde haft minst det dubbla kvar för att ens tänka tanken att ta in en extra i hushållet.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 19:26:42 följande:

Oj, ni borde flytta till ett billigare boende med så låg inkomst.

Även jag fattar att detta är ett skämt.
  • Pope Joan II
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-10-11 19:32:14 följande:
    Oj, ni borde flytta till ett billigare boende med så låg inkomst.

Även jag fattar att detta är ett skämt.
    Men det är väldigt svårt att begripa vad som skulle vara roligt med skämtet. 
  • fornminne
    Pope Joan II skrev 2022-10-11 19:35:19 följande:
    Men det är väldigt svårt att begripa vad som skulle vara roligt med skämtet. 
    +1

#147 vad skulle vara ett skämt? vi bor i en 4:a vi är 4 i familjen ett barn har flyttat ut och vi har tagit en utbytesstudent som bor i det rummet. Där vi bor är det år i kö för att få nytt boende.
    vi är ju inte fler i hemmet än vi varit innan

Svar på tråden Har knappt råd