• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
    Anonym (Annat) skrev 2022-10-14 10:25:57 följande:
    Fasiken vad du hakar upp dig på julklapp, presenterna var som tacksamhet från han föräldrar att vi låter honom bo här

Ja, det kanske jag gör men jag kan inte förstå hur ni kan resonera att ert barn ska få öppna klappar och studenten ska sitta och titta på bara. Tycker du inte själv att det är rätt elakt?
    Som jag sa, är julen en stor grej för hans familj så kommer föräldrarna säkert att skicka något till honom.
    får väl köpa en svensk kexchoklad till honom då
  • Anonym (Annat)

Perfekt. Slå in den fint i stort paket med röda snören så blir han riktigt överraskad när han öppnar det.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 10:28:36 följande:
    Som jag sa, är julen en stor grej för hans familj så kommer föräldrarna säkert att skicka något till honom.
    Perfekt, men då får ni spara in på en potatis till honom på julafton.
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-10-14 10:44:47 följande:
    Perfekt, men då får ni spara in på en potatis till honom på julafton.
    Om man kan köpa vilken mat man vill och inte kan förstå hur en annan familj får spara till en säck potatis så kan man häva ur sig sånna kommentarer 
    igår fick vi sno pengar ur sonens sparpengar på hans rum när mannen skulle köpa ägg. Men visst för dig är det väl inget problem
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 10:57:40 följande:
    Om man kan köpa vilken mat man vill och inte kan förstå hur en annan familj får spara till en säck potatis så kan man häva ur sig sånna kommentarer 
    igår fick vi sno pengar ur sonens sparpengar på hans rum när mannen skulle köpa ägg. Men visst för dig är det väl inget problem
    Jag är extremt mycket fattigare än ni är så jag har full förståelse för den saken, MEN jag skulle därav aldrig välja att ta in en utbytesstudent!

Nyfiken fråga... Jag äter fiskpinnar just nu till lunch, hur många var äter ni när/om ni äter det?
  • Anonym (Signatur)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 10:57:40 följande:

Men ändå anser ni er ha råd med en extra person att ta hand om.

Hahah snälla människor inse detta är en trolltråd, TS har gång på gång avslöjat sig och nu börjar det spåra. 

• Anonym (Fattar inte...)

Har inte läst igenom hela tråden, men förstår mig inte på TS. Om man har så ont om pengar att man inte kan köpa potatis utan att sno pengar från sonen, HUR kan man komma på tanken att ta in en till person i hushållet?
    När förslag ges för att dryga ut maten med billiga ingredienser är också svaret "ska vi behöva sänka vår standard p.g.a honom". JA det ska ni behöva, ni är vuxna människor som har valt att ta in en person trots er ekonomiska situation. Då får man väl ta ansvar för sitt val göra de uppoffringar som krävs för att få det att fungera.

När jag var 15 kunde jag utan problem ta 4-5 ordentligt lastade tallrikar för att bli mätt och var trots det smal som en sticka. Det är ju i den åldern man växer mycket, framför allt som kille, och behöver mycket mat.

Hoppas det löser sig för er och att killen får äta sig mätt, tycker synd om honom. Hans upplevelse lär garanterat bli försämrad om han ska gå runt och vara hungrig eller känna sig som ett problem.

• Anonym (Ö)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-10-14 10:25:01 följande:
    Tur för er att de inte vet sanningen, vilken enorm misär deras stackars pojke har hamnat i. :(

Har jag missat att pojken är inspärrad? 

Han får åka hem om han lever i misär?

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Ö) skrev 2022-10-14 12:00:44 följande:

Har jag missat att pojken är inspärrad? 

Han får åka hem om han lever i misär?

Han ska väl inte behöva avbryta sina studier och sin upplevelse i Sverige pga att han har hamnat i en hemsk familj. Bättre är att han får flytta till en "normal" familj.
  • Anonym (3barnsmorsa)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 09:56:14 följande:
     vi planerar ingenting i förväg och det är inget krav på att man ska göra det heller. 
    kanske besöker något berg eller åker skidor i vinter vad vet jag.. Planerar du allt som ska hända under ett år
    Jag tror inte att många planerar utflykter långt framåt om det inte är en längre resa. 
    Hade jag haft en student hemma så hade jag planerat in några sevärdheter i närheten och tagit nån ledig dag då och då och åkt på. 

Vissa krav finns som förälder. Ni fallerar på många. 
Svar på tråden Har knappt råd