• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 09:56:14 följande:
     vi planerar ingenting i förväg och det är inget krav på att man ska göra det heller. 
    kanske besöker något berg eller åker skidor i vinter vad vet jag.. Planerar du allt som ska hända under ett år
    Om jag skulle ta in en utbytesstudent från ett annat land skulle jag absolut ha en plan för vad vi skulle vilja visa och göra med studenten. Studenten kanske aldrig kommer komma tillbaka till Sverige så därför får man ju se till att planera aktiviteter och visa intressanta och roliga saker i närområdet. En del av att vara värdfamilj är ju att anstränga sig lite extra och ge studenten en minnesvärd resa. Kanske inte att man måste hitta på något varje helg, men man bör ju åtminstone ha någon slags plan för året.
  • Anonym (Annat)
    Om jag skulle ta in en utbytesstudent från ett annat land skulle jag absolut ha en plan för vad vi skulle vilja visa och göra med studenten

Precis så (Alice) resonera jag med.
    Själv har jag inte varit utbytesstudent men på en språkresa på 4 v. I den ingick resor till närliggande städer osv men min värdfamilj tog mig på andra utflykter också. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Perka) skrev 2022-10-14 00:21:05 följande:
    Ni är ju så dåliga på föetagande att ni bara får ut en lön fast både jobbar, hur skulle ni då kunna betala honom? 
    Det är ju inte vidare konstigt att företaget går så dåligt för dem, då TS ändå bara sitter och skriver på Familjeliv hela dagarna...
  • Anonym (*)

TS, hur kommer det sig att ni lever ett så annorlunda liv jämfört med alla andra? Är det för att ni följer någon särskild lära?

Varför har ni brutit kontakten med nästan hela släkten?

• Xenia
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:21:24 följande:
    Jo men att vi övriga familjen ska behöva sänka vår standard bara för att vi har en 15 åring som äter ?för mycket?  
    Men tänk att det vore er egen son som åt så mycket? Skulle du inte då hellre lagat billigare mat ("sänkt standarden") än låtit honom gå hungrig?

Är det inte meningen att killen ska leva med er som en familjemedlem?
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-10-14 12:03:06 följande:
    Han ska väl inte behöva avbryta sina studier och sin upplevelse i Sverige pga att han har hamnat i en hemsk familj. Bättre är att han får flytta till en "normal" familj.

Då borde hans föräldrar ha skaffat en normal förmedling. 

Det är inte rimligt att de struntar i problemen pojken har i TS familj. 

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Ö) skrev 2022-10-14 12:36:48 följande:

Då borde hans föräldrar ha skaffat en normal förmedling. 

Det är inte rimligt att de struntar i problemen pojken har i TS familj. 

Vad vet föräldrarna? Troligen ingenting om hur hemskt han har det.
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Signatur) skrev 2022-10-14 11:09:38 följande:

Men ändå anser ni er ha råd med en extra person att ta hand om.

Hahah snälla människor inse detta är en trolltråd, TS har gång på gång avslöjat sig och nu börjar det spåra. 

Det kan absolut vara en trolltråd , men det finns liknande människor.

Jag har till exempel varit au pair i England för ca. 20 år sedan , och familjen gav mig knappt lön eller mat och de krävde att jag jobbade mer än 10 timmar om dagen istället av max 5 timmar om dagen.

De har till exempel sagt att hushållsarbete räknades inte in i de 5 timmarna och annat strunt.
    De har inte heller ordnat spåkkurs eller visat mig runt , som ingår om man är au pair. 

Ej samma sak , men det finns snåla och konstiga människor. 

• Anonym (4?)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 10:28:36 följande:
    Som jag sa, är julen en stor grej för hans familj så kommer föräldrarna säkert att skicka något till honom.
    får väl köpa en svensk kexchoklad till honom då
    Troll. 
  • Anonym (Snålt)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 21:28:06 följande:

vår son har flyttat, han bor inte här - vi har ett tomt rum = vi har plats
    Hur längre tycker du att folk som flyttar ska ha tillgång till ett rum ska det stå tomt ifall att.. eller ska det kunna användas? 

nä vi har ingen buffert men det är inget krav för att ha en utbytesstudent eller egna barn 

jo vi pratat under middagen och om det är något kan han alltid fråga eller prata, men åter det finns inget krav på att man ska ha ett fullspäckat schema men aktiviteter 

Tycker du själv inte att det är en jäkla skillnad på att servera mat till en extra och tre extra? Vi kan inte mer än dubblera vår egna matkostnad för EN extra person.
    Ta restauranger som exempel dom räknar portioner och säljer därefter. Ett bord med fyra gäster får lika mycket mat på sina tallrikar eller hur? 

så länge ni är försörjningsskyldiga ska sonen självklart ha ett rum. Det är hans hem, en internatskola är inget hem

Man bör ha en buffert jo

Meningen är ju att studenten ska få en inblick i Svenska samhället, inte få svältportioner och bara se er lägenhet

På en restaurang får man normalstora portioner

Svar på tråden Har knappt råd