• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Styvmamma)

Jag har bonusbarn som är 11 och 13 år gamla, som har träningar vissa dagar och andra dagar umgår med sina kompisar efter skolan - ibland på fotbollsplanen, ibland hos oss, och ibland hemma hos nån av kompisarna. Känns som ganska normalt... "Fritidsgård" känns lite gammeldags? 

Jag tänkte ändå en kort sekund att TS skriveri att hon inte vill ha någon som "rotar runt" när hon inte är hemma, att det finns microsekunder när jag tänkt samma sak - att jag har sexiga grejer i en låda, en dagbok etc., som barnen och deras kompisar säkert skulle ha mkt roligt åt om de skulle vara så korttänkta och grymma att de rotade runt i lådor inne i vårt privata sovrum - men jag hoppas att vi uppfostrat dem rätt! Alternativet att INTE TILLÅTA dem att ta hem kompisar existerar nämligen inte...

En gång kom jag på ett främmande barn snatta godis i köket utan att bonusdottern var i närheten, och då hade vi senare en diskussion (alltså min make, jag och dottern) om att hon måste förklara husets regler och vara liksom ansvarig för sina gäster - att gästen kanske kan lämnas ensam i hennes rum men inte vandra omkring för sig själva i huset - och det gör inte våra "vuxengäster" heller, tänkte vi...

Men som sagt - det har ändå aldrig fallit mig in att försöka förbjuda besök av barnens vänner, eller att inte låta barnen få komma hem fast vi inte är hemma? Sjuka begränsningar, ärlig talat... Skulle jag föreslå något sådant skulle nog min make ansöka om skilsmässa, för det kan ju inte tolkas som att man anser att det är BARNENS HEM OCKSÅ - och det borde det vara!

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 10:28:36 följande:
    Som jag sa, är julen en stor grej för hans familj så kommer föräldrarna säkert att skicka något till honom.
    får väl köpa en svensk kexchoklad till honom då
    Ts, skulle du vilja svara på mina frågor som du tycks ha glömt?
    1. Du säger att äldste sonen ska jobba över jul, antingen hos din väninna som har kafé eller hos er på ert familjeföretag. Men väninnans kafé är väl inte öppet på julaftons dag och ni ska väl inte jobba på julaftons dag? Så min fråga är var sonen ska tillbringa julaftons dag?
    2. Du säger att ni delvis ville ha en utbytesstudent för att ni är intresserade av att lära er om olika kulturer. Men du verkar inte ha en aning om huruvida studenten firar jul eller om julfirande är viktigt i hans hemland och familj?
    Anonym (Teddy) skrev 2022-10-14 15:44:14 följande:
    Ts, skulle du vilja svara på mina frågor som du tycks ha glömt?
    1. Du säger att äldste sonen ska jobba över jul, antingen hos din väninna som har kafé eller hos er på ert familjeföretag. Men väninnans kafé är väl inte öppet på julaftons dag och ni ska väl inte jobba på julaftons dag? Så min fråga är var sonen ska tillbringa julaftons dag?
    2. Du säger att ni delvis ville ha en utbytesstudent för att ni är intresserade av att lära er om olika kulturer. Men du verkar inte ha en aning om huruvida studenten firar jul eller om julfirande är viktigt i hans hemland och familj?
    Läs igen vad jag skrivit :
    min son ska jobba extra men där han bor alltså inte här.
    sen ska ev studenten jobba extra på min väns café eller ev hjälpa oss på jullovet 

och nej vi har inte pratat ingående om hans familjs vanor 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 16:49:01 följande:
    sen ska ev studenten jobba extra på min väns café eller ev hjälpa oss på jullovet 

Ska han jobba oavlönat på ert kontor? Ni har ju inte ens lön till er själva menar jag.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 16:49:01 följande:

Läs gärna igen vad jag skriver: jag undrar var er äldste son ska tillbringa julaftonsdagen någonstans? Han ska antagligen inte jobba extra just den dagen. 
    Anonym (Teddy) skrev 2022-10-14 16:57:59 följande:
    Läs gärna igen vad jag skriver: jag undrar var er äldste son ska tillbringa julaftonsdagen någonstans? Han ska antagligen inte jobba extra just den dagen. 
    Han ska Väl vara hemma hos sig eller med någon kompis 
  • Anonym (*)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 17:07:07 följande:
    Har du granskat och godkänt hans kompisar där han bor så att de inte är olämpliga?
  • Marie7

Kanske ni skulle tagit er en funderare innan. En kille i den åldern äter ofta mycket. Dock kan jag förstå dilemmat med att det nu kostar mer. Matpriserna har ju ökat avsevärt. Som flera andra sagt, köp billigare mat. Eller mer kolhydrater (potatis, pasta mm) som fyller ut. Servera knäckebröd till maten. Ett annat är ju som du säger att börja lägga upp mat. Tex en laxbit och 5 potatisar samt en näve broccoli samt sås. Han får väl fickpengar hemifrån? Då kan han köpa det fikabröd han vill ha utöver det som bjuds. Vilket land kommer han ifrån? Är det USA så får man tänka på att deras matkultur ofta är mycket mat. Sedan får ni prata med honom på ett fint sätt. Kanske han är ensambarn och inte van att dela med sig.

• Anonym (Kvinna)
    Marie7 skrev 2022-10-14 17:32:56 följande:

Kanske ni skulle tagit er en funderare innan. En kille i den åldern äter ofta mycket. Dock kan jag förstå dilemmat med att det nu kostar mer. Matpriserna har ju ökat avsevärt. Som flera andra sagt, köp billigare mat. Eller mer kolhydrater (potatis, pasta mm) som fyller ut. Servera knäckebröd till maten. Ett annat är ju som du säger att börja lägga upp mat. Tex en laxbit och 5 potatisar samt en näve broccoli samt sås. Han får väl fickpengar hemifrån? Då kan han köpa det fikabröd han vill ha utöver det som bjuds. Vilket land kommer han ifrån? Är det USA så får man tänka på att deras matkultur ofta är mycket mat. Sedan får ni prata med honom på ett fint sätt. Kanske han är ensambarn och inte van att dela med sig.

Ts har inte råd med 5 potatisar, då svälter hennes familj ihjäl.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 17:07:07 följande:
    Er sjuttonåriga son ska spendera julafton själv på internat eller med en kompis? Men du är inte säker? Kyligt!
    Du som vill ha sån koll på vad ditt andra barn gör, umgås med osv bryr dig inte särskilt mycket om vad er minderåriga son ska göra på självaste julafton? Det verkar inte bekymra dig ett dugg. 
    Du är väldigt rörig. Å ena sidan så är ditten jätteviktigt å andra sidan bryr du dig inte det minsta om datten.
Svar på tråden Har knappt råd