• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Xenia
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 16:51:12 följande:

#98 barnen äter på skolan det gör inte vi andra och vi vill också kunna äta på dagarna utan att någon annan äter vad den känner för till frukost. Kanske min 12 åring vill ha en kaka någongång jag har råd med ett paket i månaden inte fler än så vilket det blir om studenten äter fem i ett nafs.
    Mellanmål får man köpa på skolan om man vill ha det är ingenting någon annan av oss i familjen äter och det ingick inte i organisationens krav heller 

Är du på riktigt? Får ingen något mellanmål? Har ni inte ens en fruktskål?

F ö kostar det väl mer att köpa mellanmål i skolan än om du köper hem det från affären. Får dina barn köpa mellanmål för sina egna veckopengar? Och på helgen får de inget mellanmål alls?

Tydligen köper ni kakor iaf. Då tycker jag ni ska använda de pengarna till något nyttigare, om ni har ont om pengar. T ex är äpplen billiga nu.

Du får förklara för studenten att han inte får ta mer än en kaka. Eller så gömmar du kakorna och delar ut en var på kvällarna. Tycker det är dålig stil att gömma undan kakorna helt för studenten och äta dem i smyg.
  • Anonym (Han äter för mycket)
    Xenia skrev 2022-10-14 18:42:58 följande:
    Är du på riktigt? Får ingen något mellanmål? Har ni inte ens en fruktskål?

F ö kostar det väl mer att köpa mellanmål i skolan än om du köper hem det från affären. Får dina barn köpa mellanmål för sina egna veckopengar? Och på helgen får de inget mellanmål alls?

Tydligen köper ni kakor iaf. Då tycker jag ni ska använda de pengarna till något nyttigare, om ni har ont om pengar. T ex är äpplen billiga nu.

Du får förklara för studenten att han inte får ta mer än en kaka. Eller så gömmar du kakorna och delar ut en var på kvällarna. Tycker det är dålig stil att gömma undan kakorna helt för studenten och äta dem i smyg.
    Vi i våran familj äter inte mellanmål och vill studenten ha det så har han egna fickpengar att Handla för så vad det kostar studenten är inte vårt problem 
  • Anonym (A)
    Marie7 skrev 2022-10-14 17:32:56 följande:
    Kanske ni skulle tagit er en funderare innan. En kille i den åldern äter ofta mycket. Dock kan jag förstå dilemmat med att det nu kostar mer. Matpriserna har ju ökat avsevärt. Som flera andra sagt, köp billigare mat. Eller mer kolhydrater (potatis, pasta mm) som fyller ut. Servera knäckebröd till maten. Ett annat är ju som du säger att börja lägga upp mat. Tex en laxbit och 5 potatisar samt en näve broccoli samt sås. Han får väl fickpengar hemifrån? Då kan han köpa det fikabröd han vill ha utöver det som bjuds. Vilket land kommer han ifrån? Är det USA så får man tänka på att deras matkultur ofta är mycket mat. Sedan får ni prata med honom på ett fint sätt. Kanske han är ensambarn och inte van att dela med sig.
    +1
  • Anonym (I mean....)

lång tråd detta............

• Anonym (Matglad)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 19:18:37 följande:
    Vi i våran familj äter inte mellanmål och vill studenten ha det så har han egna fickpengar att Handla för så vad det kostar studenten är inte vårt problem 
    Känns mer som att detta är en påtvingad sak ni gör, att ni tar en utbytesstudent menar jag.

Om detta nu inte är en trolltråd. 
    Verkar nästan osannolikt annars. 

Hur man nu, isåfall, kan ha en sådan tråkig attityd mot sin gäst. 
  • Um Hamza
    Anonym (I mean....) skrev 2022-10-14 21:45:49 följande:

lång tråd detta............

Det är ju så fascinerande! Hur kan den leva sig igenom mer än 40 inlägg. Ts svarar ju väldigt ivrigt, men hela tiden samma svar till alla :D Enormt underhållande 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Snålt) skrev 2022-10-14 15:34:42 följande:

så länge ni är försörjningsskyldiga ska sonen självklart ha ett rum. Det är hans hem, en internatskola är inget hem

Man bör ha en buffert jo

Meningen är ju att studenten ska få en inblick i Svenska samhället, inte få svältportioner och bara se er lägenhet

På en restaurang får man normalstora portioner

Man måste inte ha eget rum till alla barn, däremot sovplats. Det är helt i sin ordning att låta ett utflyttat barn sova på soffan om barnet bara kommer hem ibland, även om man är försörjningsskyldig. Men TS påstår att sonen inte ens får det, han får inte ens komma hem till jul, för hon vill inte ha någon sovandes på soffan. Det är något helt annat.

Allt annat du skriver stämmer.

Men som sagt, tråden är med all sannolikhet fejk. Det är för många konstigheter.
  • Anonym (Snålt)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-10-15 10:47:38 följande:
    Man måste inte ha eget rum till alla barn, däremot sovplats. Det är helt i sin ordning att låta ett utflyttat barn sova på soffan om barnet bara kommer hem ibland, även om man är försörjningsskyldig. Men TS påstår att sonen inte ens får det, han får inte ens komma hem till jul, för hon vill inte ha någon sovandes på soffan. Det är något helt annat.

Allt annat du skriver stämmer.

Men som sagt, tråden är med all sannolikhet fejk. Det är för många konstigheter.
    Du har rätt, sovplats. 

håller med om troligtvis fejk också, ingen kan vara så totalt världsfrånvänd på riktigt :)
  • Anonym (*)

Håller med, TS trollar. Dels har hon tydligen tid att skriva på FL hela dagarna, trots att hon säger sig jobba. Dels fortsätter hon att svara i en flera dagar gammal tråd, trots att hon får 100 procents mothugg. En seriös TS hade lämnat tråden för längesedan. Och sedan alla konstigheter hon skriver också, naturligtvis.

Svar på tråden Har knappt råd