• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Rafi)

Barn? Utbytesstudent är inga små barn. Tränar hen varje dag eller växer som ogräs?
    Mina barn får inte äta okontrollerat hemma, det är barnmisshandel. 

• Anonym (Laura)
    Anonym (Rafi) skrev 2022-10-20 13:22:27 följande:

Barn? Utbytesstudent är inga små barn. Tränar hen varje dag eller växer som ogräs?
    Mina barn får inte äta okontrollerat hemma, det är barnmisshandel. 

Ingen säger att studenten ska få äta okontrollerat, utan att TS har en skev referensram då deras familj äter väldigt, väldigt lite. TS menar ju t.ex. att 15-åringen ska kunna nöja sig med 4 köttbullar till middag.
  • Anonym (J)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-19 17:54:09 följande:
    Jag har nu löst det så att vi lägger upp allt på tallrikar innan maten serveras och vi har förklarat för honom att han inte kan ta mer mat än så.
    Dessutom så har jag lusläst handboken som vi fått av organisationen och vi ska servera frukost och middag lunch får man i skolan och sammanlagt ska eleven ha tre mål om dagen. 
    Mellanmål varken nämns eller ingår, så eftersom det varken är något vi eller våra barn äter så är det ingenting vi någonsin kommer att erbjuda heller 
    Han får ju bara två mål på lördag-söndag. brunch räknas bara som ett mål 
  • Anonym (Kvinna)

Om precis ALLA i denna tråd tycker ni är extremt små i maten och alla i skola och förskola äter mellanmål utom ni, förstår ni inte då att det ni gör INTE är normen för "vanliga familjer"? Ge pojken mellanmål, frukost lunch och middag på helgerna och frukost samt en mättande middag på vardagar så killen får ha en fin tid i Sverige och i alla fall slipper svälta.

Sevärdheter m.m får han väl försöka lösa på egen hand. Hoppas han hittar nån kompis i skolan så han kan få ha lite kul också när han är i ett främmande land. Inte bara skola och instängd med "galna familjen".

• Anonym (D)

Laga rejäla portioner av relativt billig mat som killen kan ta av och lägg i frysen. Kolla på Portionen under 10-an.

Helt OK att det blir begränsade portioner av dyrare protein, men se till att det finns större mängder billigare utfyllnad och alternativt protein.

Så är det begränsad mängd köttbullar, se till att det finns rejält med potatis, råkost, sallad med kokta bönor eller kikärtor etc.

Går ju att köpa billiga torkade bönor och kikärtor som kan blötläggas, kokas i bulk och sedan frysas in.

Mellanmål måste ju inte heller vara mackor med dyrt pålägg, utan kan ju också vara gröt eller potatisplättar.

Rimligt att killen får äta sig mätt vid måltiderna. Mellanmål kan det vara rimligt att killens föräldrar skickar pengar till. 

• Waterproof

Jösses vad folk väljer att miss- och övertolka det TS skriver.
    De har gått med på att ha en utbytesstudent boendes hos sig som ska serveras frukost och middag vilket både organisationen och TS vid tidpunkten för den bedömningen ansett att de har råd med. Men TS kunde naturligtvis inte förutspå att det skulle komma en ungdom som äter för tre. Lägg därtill skenande inflation som driver upp levnadskostnaderna.
    Förutsättningarna har helt klart ändrats från vad TS gick med på och alla har inte lika stora marginaler att ösa från. Det är väl inte så märkligt om TS upplever att det nu blivit för kostsamt.

Sen alla som rackar ned på och förkastar hur TS familj valt att leva sitt liv. Varför klagar ni så mycket på det? Vad är det som säger att ert eget sätt att leva skulle vara någon slags norm? Vad är det som säger att just era sätt att resonera och agera skulle vara det självklara och bästa?
    Många här som sitter på sina höga hästar och dömer andra människor för hur de väljer att leva sina liv...

Tyvärr har jag inget förslag på lösning på hur utbytesstudenten ska börja äta mindre förutom att laga mat som inte är god. Men det är ju inte en särskilt trevlig lösning för någon.

• Anonym (Laura)
    Waterproof skrev 2022-10-21 11:38:10 följande:

Jösses vad folk väljer att miss- och övertolka det TS skriver.
    De har gått med på att ha en utbytesstudent boendes hos sig som ska serveras frukost och middag vilket både organisationen och TS vid tidpunkten för den bedömningen ansett att de har råd med. Men TS kunde naturligtvis inte förutspå att det skulle komma en ungdom som äter för tre. Lägg därtill skenande inflation som driver upp levnadskostnaderna.
    Förutsättningarna har helt klart ändrats från vad TS gick med på och alla har inte lika stora marginaler att ösa från. Det är väl inte så märkligt om TS upplever att det nu blivit för kostsamt.

Sen alla som rackar ned på och förkastar hur TS familj valt att leva sitt liv. Varför klagar ni så mycket på det? Vad är det som säger att ert eget sätt att leva skulle vara någon slags norm? Vad är det som säger att just era sätt att resonera och agera skulle vara det självklara och bästa?
    Många här som sitter på sina höga hästar och dömer andra människor för hur de väljer att leva sina liv...

Tyvärr har jag inget förslag på lösning på hur utbytesstudenten ska börja äta mindre förutom att laga mat som inte är god. Men det är ju inte en särskilt trevlig lösning för någon.

Har du ens läst tråden? TS familj äter ovanligt lite, så killen äter troligtvis bara helt vanliga portioner mat och inte alls "för tre". Tydligen brukar ju TS familj dela en fryspizza på fyra. Känns en fjärdedels fryspizza som en normalstor portion mat för dig? Är det något du tror de flesta skulle bli mätt på?
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-18 14:41:15 följande:

Låt säga att vi till middag köper fryspizza en till oss var och studenten inte skulle bli mätt på en så har vi ingen skyldighet att köpa en till åt honom utan vi ska servera honom mat och det gör vi men i vanliga fall delar vi en på fyra i vår familj. 

Jag är själv rätt liten i maten, men då är jag också medveten om det. Skulle jag bjuda hem gäster på middag skulle jag inte utgå från vad jag behöver, utan göra mer ifall de äter mer än mig.

• Waterproof
    Anonym (Laura) skrev 2022-10-21 11:52:04 följande:
    Har du ens läst tråden? TS familj äter ovanligt lite, så killen äter troligtvis bara helt vanliga portioner mat och inte alls "för tre". Tydligen brukar ju TS familj dela en fryspizza på fyra. Känns en fjärdedels fryspizza som en normalstor portion mat för dig? Är det något du tror de flesta skulle bli mätt på?
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-18 14:41:15 följande:

Låt säga att vi till middag köper fryspizza en till oss var och studenten inte skulle bli mätt på en så har vi ingen skyldighet att köpa en till åt honom utan vi ska servera honom mat och det gör vi men i vanliga fall delar vi en på fyra i vår familj. 

Jag är själv rätt liten i maten, men då är jag också medveten om det. Skulle jag bjuda hem gäster på middag skulle jag inte utgå från vad jag behöver, utan göra mer ifall de äter mer än mig.

Ja jag har läst tråden. Har du? Var läser du att fyra personer delar på en fryspizza? Du har ju t.o.m. citerat TS men verkar ändå inte begripa vad hon skriver.

"Låt säga att vi till middag köper fryspizza en till oss var och studenten inte skulle bli mätt på en"

Det betyder att alla får en egen. Dessutom så så är resonemanget hypotetisk eftersom TS inledar meningen med "Låt säga.."
  • Anonym (Teddy)
    Waterproof skrev 2022-10-21 16:24:48 följande:
    Ja jag har läst tråden. Har du? Var läser du att fyra personer delar på en fryspizza? Du har ju t.o.m. citerat TS men verkar ändå inte begripa vad hon skriver.

"Låt säga att vi till middag köper fryspizza en till oss var och studenten inte skulle bli mätt på en"

Det betyder att alla får en egen. Dessutom så så är resonemanget hypotetisk eftersom TS inledar meningen med "Låt säga.."
    Då får du nog läsa igen. Laura fetade ju till och med meningen där ts skriver att dom normalt delar en fryspizza på fyra personer. Så svårt kan det väl inte vara att läsa...
  • Anonym (Suck...)

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Om detta inte är en trolltråd så är det sådana som TS som riskerar att ge Sverige dåligt rykte. 

Lever ni så på marginalen så bli förfan inte en värdfamilj.

Svar på tråden Har knappt råd