• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Xenia
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 19:18:37 följande:
    Vi i våran familj äter inte mellanmål och vill studenten ha det så har han egna fickpengar att Handla för så vad det kostar studenten är inte vårt problem 
    I så fall är ni en väldigt konstig familj. Barn kanske inte orkar äta så mycket till de stora måltiderna att de får i sig tillräckligt. Därför behövs mellanmål.

Om dina egna barn inte får mellanmål hemma utan måste köpa det i skolan borde det vara ditt problem. Det är väl ni som föräldrar som ser till att de har pengar till det?

Eller så får/fick era egna barn aldrig pengar till godis, bio etc, för de måste använda veckopengen till mellanmål i skolan för att ni föräldrar var för snåla för att skicka med en frukt och för snåla för att se till att de fick mellanmål när de kom hem efter skolan.

Nej, det där låter inte särskilt troligt. En så fattig familj skulle aldrig ha tagit emot en utbytesstudent att föda. Snarare hyra ut det lediga rummet (om ni bor i en studentstad eller om det är ont om bostäder där ni bor).

Varför tar man öht emot en utbytesstudent? Jo, för att man är intresserad av andra kulturer/anser att det är bra för de egna barnen. Det verkar inte vara fallet här.

En del tar emot utbytesstudenter för pengarnas skull. Men så är ju inte heller fallet här.
    Xenia skrev 2022-10-15 12:13:56 följande:
    I så fall är ni en väldigt konstig familj. Barn kanske inte orkar äta så mycket till de stora måltiderna att de får i sig tillräckligt. Därför behövs mellanmål.

Om dina egna barn inte får mellanmål hemma utan måste köpa det i skolan borde det vara ditt problem. Det är väl ni som föräldrar som ser till att de har pengar till det?

Eller så får/fick era egna barn aldrig pengar till godis, bio etc, för de måste använda veckopengen till mellanmål i skolan för att ni föräldrar var för snåla för att skicka med en frukt och för snåla för att se till att de fick mellanmål när de kom hem efter skolan.

Nej, det där låter inte särskilt troligt. En så fattig familj skulle aldrig ha tagit emot en utbytesstudent att föda. Snarare hyra ut det lediga rummet (om ni bor i en studentstad eller om det är ont om bostäder där ni bor).

Varför tar man öht emot en utbytesstudent? Jo, för att man är intresserad av andra kulturer/anser att det är bra för de egna barnen. Det verkar inte vara fallet här.

En del tar emot utbytesstudenter för pengarnas skull. Men så är ju inte heller fallet här.
    Mina barn ÄTER INTE mellanmål jag har skrivet det flertalet gånger dom har inte varit intresserade varken på dagis eller fritids och personalen har alltid sagt att dom bara sitter med petar men inte äter.
    utbytesstudenten får om han känner hunger, KÖPA mellis i skolan för sina FICKPENGAR mellis infaller på skoltid 
  • Anonym (SKÄMT)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 17:53:27 följande:
    jag skrev att jag och mitt ena barn äter fyra och vår 13 åring och pappan äter 5-6 var och för oss är det mycket, pyttelite extra för dig är ett helt paket till och kanske inte alls pyttelite utan ett hål i plånboken för någon annan och dom pengarna måste tas någon annanstans ifrån. 
    Du måste ju vara ett skämt..
    Hur kan man ens få för sig att en tonårskille skulle bli mätt på en barnportion??
    BARNMENY KÖTTBULLAR 5 ST Detta från IKEAS meny. 

Fisk bör man av fet sort servera 125-150g ( många paket innehåller endast 100g, det är för lite. 
    Minns en kompis som alltid kom till oss på helgen då hans flickväns föräldrar inte heller fattade att en tonårskille åt mer än dom gjorde. Så fort familjen gått till jobbet smet han hem till oss och mamma gav honom mat. 
  • Anonym (*)

TS, jag kan inte citera, men som kommentar på ditt inlägg nr 672:

Det är ju intressant att du genongående hävdar att dina barn vill/inte vill samma saker som du. Dina barn vill inte äta mellis, dina barn vill inte vara ensamma hemma, dina barn vill inte ha vänner, ditt barn vill inte komma hem över jul.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (SKÄMT) skrev 2022-10-17 12:53:30 följande:
    Du måste ju vara ett skämt..
    Hur kan man ens få för sig att en tonårskille skulle bli mätt på en barnportion??
    BARNMENY KÖTTBULLAR 5 ST Detta från IKEAS meny. 

Fisk bör man av fet sort servera 125-150g ( många paket innehåller endast 100g, det är för lite. 
    Minns en kompis som alltid kom till oss på helgen då hans flickväns föräldrar inte heller fattade att en tonårskille åt mer än dom gjorde. Så fort familjen gått till jobbet smet han hem till oss och mamma gav honom mat. 
    Sen handlar det ju om vett och etikett.

Man utgår inte från små portioner. Man utgår från större portioner.

Man gör inte PRECIS så det räcker. Man gör mer, särskilt när man bjuder andra.

Har man inte råd med det ska man inte bjuda andra, och absolut inte ta in en student.

Det ser illa ut att ha gjort för lite mat. Fyra normalstora köttbullar är extremt lite. Men en del äter lite, MEN det är ju inte normen.

När vi äter med vissa släktingar blir det oftast över. När vi äter med andra (särskilt killar / män), blir det alltid tomt i grytor och kastruller. Men alla blir mätta. Blir de inte det får de ta en macka eller nåt, men man utgår ju inte från barnportioner!
  • Anonym (Styvmamma)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-10-17 13:36:58 följande:
    Sen handlar det ju om vett och etikett.

Man utgår inte från små portioner. Man utgår från större portioner.

Man gör inte PRECIS så det räcker. Man gör mer, särskilt när man bjuder andra.

Har man inte råd med det ska man inte bjuda andra, och absolut inte ta in en student.

Det ser illa ut att ha gjort för lite mat. Fyra normalstora köttbullar är extremt lite. Men en del äter lite, MEN det är ju inte normen.

När vi äter med vissa släktingar blir det oftast över. När vi äter med andra (särskilt killar / män), blir det alltid tomt i grytor och kastruller. Men alla blir mätta. Blir de inte det får de ta en macka eller nåt, men man utgår ju inte från barnportioner!
    Alla här i tråden håller definitivt med dig - förutom TS då.... Hon tycker minnsann att vuxna karlar ska äta pytte-pyttelite, och hon har minnsann gjort en empirisk undersökning hemma -med sig själv- där hon kunnat konstatera att barnportioner borde göra en mätt!
    Anonym (Styvmamma) skrev 2022-10-18 09:50:34 följande:
    Alla här i tråden håller definitivt med dig - förutom TS då.... Hon tycker minnsann att vuxna karlar ska äta pytte-pyttelite, och hon har minnsann gjort en empirisk undersökning hemma -med sig själv- där hon kunnat konstatera att barnportioner borde göra en mätt!

Och ingen har insett det faktum att vi inte har råd att servera me mat och större portioner, vi får hushålla med det vi har 
    killen har pengar är han inte mätt får han knata till affären. men han tycker allt är så dyrt så han vill inte.. så då får han nöja sig med det han får. 
    Han ska bor här under samma premisser som våra egna barn och ska därför inte få någon specialbehandling och sånt som ingen annan får. 
    Jag ska inte behöva avstå lunch för att han ska få mer mat på kvällen 

• Anonym (om)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-18 10:10:21 följande:

Och ingen har insett det faktum att vi inte har råd att servera me mat och större portioner, vi får hushålla med det vi har 
    killen har pengar är han inte mätt får han knata till affären. men han tycker allt är så dyrt så han vill inte.. så då får han nöja sig med det han får. 
    Han ska bor här under samma premisser som våra egna barn och ska därför inte få någon specialbehandling och sånt som ingen annan får. 

Om ni inte har råd med normala mängder mat till alla i familjen så kan ni ju inte ta in en extra person. Studenten ska inte behöva avstå mat för att ni har en så tajt budget att ni aldrig borde blivit godkända som värdfamilj för en utbytesstudent. 
  • Anonym (3barnsmorsa)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-18 10:10:21 följande:

Har man inte råd att handla mat så tar man inte in extra tonåring! Har man inte råd att leva på en lön så måste man fixa ett jobb! Som förälder avstår man ALLT som krävs så att barnen blir mätta, det inkluderar även studenten som ni är skyldiga att ge mat! Hoppas att nån av barnen öppnar käften i skolan snart.
    Anonym (3barnsmorsa) skrev 2022-10-18 11:05:13 följande:
    Har man inte råd att handla mat så tar man inte in extra tonåring! Har man inte råd att leva på en lön så måste man fixa ett jobb! Som förälder avstår man ALLT som krävs så att barnen blir mätta, det inkluderar även studenten som ni är skyldiga att ge mat! Hoppas att nån av barnen öppnar käften i skolan snart.

tanken är att han ska äta som vi inte att vi ska anpassa oss efter honom eller laga mat efter hand matkultur. Vi ska äta, leva och göra som vi alltid gjort - det är en del av vad organisationen vill sen ska han vara en del av det. Inte att vi ska ändra familjens vanor efter honom. 

Mina egna barn klagar inte och dom äter inga kolossala mängder i skolan heller snarare att dom äter mindre än klasskamrater. Man måste inte servera lika stora portioner som grannen gör hemma hos sig. 

Alla ni verkar också tro att erat sätt att leva är det rätta och att äta mindre än så är skadligt. 
    och åter killen kan själv gå till butiken eller kafeterian på skolan eller till något fik om han är så våldsamt hungrig. Men den mat vi handlar hem ska räcka till alla fyra och till mer än en måltid 

Svar på tråden Har knappt råd