• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
    Anonym (Kulturer) skrev 2022-10-18 15:45:28 följande:

Detta är en trolltråd!

ingen idé att bry sig längre. TS hitta på massa skit. Man blir INTE värdfamilj med de förutsättningar TS. har själv varit utbytesstudent så vet.

Jag är godkänd och har en student som lever på oss så jag vet också, ge dig för i helvete det är ingen trolltråd även om jag inte lever ett familjeliv som alla andra 
  • Anonym (Liz)

HUR ska du lösa problemet?

HUR pratar du med honom?

• Krocko

TS om du hade skickat iväg någon av dina söner som utbytesstudent hade du inte då förväntat dig att han skulle få mat så han blev mätt?

Krocko skrev 2022-10-19 13:36:57 följande:

TS om du hade skickat iväg någon av dina söner som utbytesstudent hade du inte då förväntat dig att han skulle få mat så han blev mätt?

Jag har nu löst det så att vi lägger upp allt på tallrikar innan maten serveras och vi har förklarat för honom att han inte kan ta mer mat än så.
    Dessutom så har jag lusläst handboken som vi fått av organisationen och vi ska servera frukost och middag lunch får man i skolan och sammanlagt ska eleven ha tre mål om dagen. 
    Mellanmål varken nämns eller ingår, så eftersom det varken är något vi eller våra barn äter så är det ingenting vi någonsin kommer att erbjuda heller 

Om mina barn skulle åka iväg så skulle jag förvänta mig att dom lyder familjens regler 

• Anonym (Annat)

Följa regler är en sak, att få äta sig mätt en annan.

• Anonym (Alice)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-18 15:50:32 följande:
    Jag är godkänd och har en student som lever på oss så jag vet också, ge dig för i helvete det är ingen trolltråd även om jag inte lever ett familjeliv som alla andra 
    Det jag blir mest förvånad över är att det är så jävla massa gnäll från din sida. Du valde ju det här och borde ha förstått vad som förväntades av er. Det gör väl ingenting att ni inte har mycket pengar, men då skulle ni ju ha förstått att ni inte kan ta in en extra person med de förutsättningarna ni har, speciellt inte en minderårig. 

Att sen dessutom klaga att barnet är "så rik" och har "mer än vad ni någonsin kan drömma om" för att hans familj följer organisationens regler om att han ska ha 100k i fickpengar som ska räcka hela året, det är väl inte hans fel? Det är ju inte en anledning att inte ge honom mat så att han blir mätt. Hade ni dessutom valt att inte ta in en extra person hade ni ju kunnat börja bygga upp ett sparkonto men ni valde ju att inte göra det.

Jag förstår verkligen inte din brist på empati mot det här barnet. Du har sagt att du ville lära dig om en annan kultur men du är ju helt iskall mot honom och verkar inte ens vilja försöka lösa situationen för att barnet ska kunna ha det drägligt. Det är ju det som är mest sorgligt här, att du inte verkar bry dig. Du beter dig som om någon tvingade dig att ta in en tonåring, när det var ditt val, fastän du var fullt medveten om er ekonomiska situation. 
  • Anonym (Styvmamma)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-18 11:18:48 följande:

tanken är att han ska äta som vi inte att vi ska anpassa oss efter honom eller laga mat efter hand matkultur. Vi ska äta, leva och göra som vi alltid gjort - det är en del av vad organisationen vill sen ska han vara en del av det. Inte att vi ska ändra familjens vanor efter honom. 

Mina egna barn klagar inte och dom äter inga kolossala mängder i skolan heller snarare att dom äter mindre än klasskamrater. Man måste inte servera lika stora portioner som grannen gör hemma hos sig. 

Alla ni verkar också tro att erat sätt att leva är det rätta och att äta mindre än så är skadligt. 
    och åter killen kan själv gå till butiken eller kafeterian på skolan eller till något fik om han är så våldsamt hungrig. Men den mat vi handlar hem ska räcka till alla fyra och till mer än en måltid 

"tanken är att han ska äta som vi"

Öh? Nej, det tror jag inte alls är "tanken". Självklart ska matportionerna anpassas till BARNETS BEHOV.

Jag tycker det är barnmisshandel det du gör, lägger upp pytteportioner åt ett barn och säger att det här är allt du får. 

Jag ber till gudarna att den här tråden inte är sann!
  • Anonym (SKÄMT)

Säger som många andra hoppas det är en trolltråd. Om inte

Då är du en riktigt OND kvinna och du borde inte ens få ha dina egna barn. 
    Tror inte du skulle acceptera att ditt barn om det kom till en familj endast åt 2 daggmaskar om dagen till lunch och 1 äpple till frukost skulle tycka det var OK. 

SKÄRP TILL DIG DU ÄR ELAK.

• Anonym (RH)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-19 17:55:05 följande:

Om mina barn skulle åka iväg så skulle jag förvänta mig att dom lyder familjens regler 

Även om ditt barn far illa?
Svar på tråden Har knappt råd