ClumsySmurf skrev 2023-01-03 09:08:18 följande:
Jag vet att du pratar om olika saker men det var inte ditt inlägg jag citerade.
"Jag pratade om att män inte vill bli lärare och varför det kan vara så."
Feminismen tycker att könssegregeringen på arbetsmarknaden är problematiskt och orättvis (förutom mansdominerade yrken som inte ger pengar, makt och status) så man verkar göra en hel del för att locka tjejer att satsa på teknik osv, finns något liknande satsningar för att locka killar till kvinnodominerade yrken som inte ger pengar, makt och status?
"Vad menar du med "när manliga lärare gör rätt"? Vem avgör vad som är rätt? "
Det som funkar bättre avgör vad som blir mer rätt.
Lyssna på podden jag länkade.
Och jag är inte feminist, så du ska kanske inte utgå ifrån att jag tycker det. Personligen tycker jag att det blir fel när det är alltför könsuppdelat. Dvs. det stör mig inte om det 70 % kvinnor - 30 % män eller tvärtom. För mig behöver det inte vara 50-50. Om det blir nästan inga kvinnor/män alls i vissa yrken, så är det en nackdel. Och då ska man satsa lite. Så var det med vissa tekniska jobb. Jag minns när min son gick teknikprogrammet på gymnasiet. De hade EN tjej i klassen.
Visst, just när det gäller läraryrket så vore det bra med fler män, särskilt på högstadiet och gymnasiet, där pojkarna behöver manliga identifikationspersoner. Fast - min erfarenhet från ungefär 6 högstadieskolor och ett gymnasium som jag jobbat på - andelen manliga lärare ligger nog runt 30 - 40 % män. Och då är det ju inte samma krisläge.
Okej, det som funkar är rätt. Vad jag vet så har man inte upptäckt något specifikt modell/koncept som funkar bättre. Att enskilda lärare är särskilt populära, det är en annan sak. Där spelar ju lärarens personlighet in en hel del. Det brukar inte funka om någon annan försöker ta efter.
Grejen är ju också att man är låst i ett system. Lärarna kan inte skita i betygssystemet. Och då får inte heller dela upp i nivågrupper - vilket vi vet funkar utmärkt. Men vi får inte. Pga svenskt jämlikhetstänk. Jag har nämligen varit på en skola där vi har provat det utan att det märktes att det var nivågruppering. Det är svårt att göra så att det inte märks, men här gick det pga hur gruppen såg ut. Det har många fördelar om eleverna ligger på samma nivå. Självklart. Vi har också haft pojkar och flickor enskilt på vissa lektioner. Också bra resultat. Där kan man också lätt få kritik.
Jag ska lyssna på podden.