Anonym (R) skrev 2022-11-27 07:44:32 följande:
Jag måste nog säga att religion och politik inte bör blandas ihop. Religion ska vara en privatsak.
Finns både kyrkor, synagogor, bahaitempel och sunnimoskéer i det shiamuslimska Iran.
Trots att det är en "islamsk stat" så har de religionsfrihet (skulle tyvärr inte lita jättemycket på att den religionsfriheten efterlevs alla gånger) och folk borde därmed klä sig efter sin religion eller ickereligion.
Tänk om alla i Sverige hade varit tvungna att klä sig på ett sätt? Tex gå ut nakna när det är varmt ute? ; )
Vore det inte bättre att bara få klä sig hur man vill? I hela världen?
Vet inte vad du har för speciellt hår och vem som beslutat att det är av sådant sexigt slag att du lockar alla heterosexuella män att begå synd om du är utan slöja. Mitt hår verkar inte ha den speciella påverkan på mina medmänniskor iaf...
Trist att man inte har alternativet att avsäga sig sin födelsereligion om man råkar födas som icketroende muslim som hellre vill vara ateist eller zoroastriker.
Även om en stat bygger på islamiska lagar så ska det såklart även vara okej att det finns människor av andra religioner. Islam ska inte tvingas på icke-muslimer (som religion alltså, att de måste konvertera) men det är inte konstigt att behöva anpassa sig en del ändå.
Håret är en del av det som ska täckas, inte allt. Men det gör större skillnad på utseendet än vad du tror. Sedan begås synden när kvinnan inte är korrekt klädd bland män, oavsett om mannen finner henne attraktiv eller inte. Det är där synden börjar, men kan såklart leda till andra synder också.
Och ur samhällets perspektiv så kommer det uppmuntra till just synd om man tar bort slöjkrav, och beroende på vad det är för land så är det inte självklart att man anser att individens rätt till att välja kläder själv går före.