• Gullvivor

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Har man inget vettigt att skriva så kan man låta bli att skriva överhuvudtaget i tråden. Tack. 

Min 1-åring har inga hål i öronen då jag skjutit upp det denna gång, men funderar på att ta tag i det nu men känner mig lite tveksam pga oro att det är en "dålig" ålder med tanke på risk för infektion, läker sämre osv. Alltså pga att barnet inte förstår och pillar/drar. Men kanske bara jag som fått för mig det? 

Finns det möjligtvis någon som tagit hål i öronen på sin 1-åring och kan berätta om ni tycker det är en bra eller dålig ålder? Har bara erfarenhet av spädbarn men inte just 1-åringar, så skulle uppskatta om någon här kanske ville berätta.

• Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?
  • Gullvivor
    Anonym (KL) skrev 2022-11-28 11:18:09 följande:
    En halmgubbe. Du är inte tvingad att se på, det har du missförstått. Du är inte heller tvingad att ta med dig uppbruten gatsten om du går dit du inte är tvingad att gå. Jag går själv inte dit och tittar, jag är ointresserad av sopan Paludan och inte minst, mitt liv är mig kärt. Fanatikerna och de kriminella du ömmar så för skulle jag aldrig utsätta mig frivilligt för. De är avskräde och borde åka med huvudet före ut ur Sverige. Jag stannar inte utan går förbi om jag bor i närheten. Jag är inte tvingad att ta med träpåkar, gatsten och molotovcocktails när jag inte går dit jag inte är tvingad att gå. 

Jag är inte tvingad att se på när du och dina gelikar mässar ramsor av förtryck och fördömande i era källare. Inte heller tvingad att vare sig se på eller lyssna på andra vidskepligheter i någon religion oan eller under jord. När barn far illa av din och dina gelikars uppsättningar regler kommer jag däremot använda min frihet att debattera, demonstrera och protestera mot er. Dock vill jag till skillnad från dig inte begränsa din yttrandefrihet att sprida avsky mot barn. 

Okej, du är alltså ett sådant unikum av hedersförtryck att du står helt utanför klanpåverkan. Det var något nytt. 
    Sopan är inte heller tvingad att under den heligaste månaden ta sig till områden där det bor flest muslimer och bränna Koranen. Då behöver man inte polisskydd och det är något man inte borde tillåta öht. Bränna böcker kan man göra hemma, om man vill. 

Jag vill inte begränsa din yttrandefrihet heller när du debatterar, demonstrerar och protesterar. Skulle du däremot börja bränna Koranen så skulle jag stå för att begränsa din rätt att göra det. 

Jag anser förresten inte att det är okej att kasta stenar på polis, om det var det du menade med att jag ömmar för kriminella. Som jag skrivit tidigare är jag emot upplopp.

Du kan väl förklara vad du menar så kan vi sedan avgöra om jag är ett unikum eller inte. Menar du typ tribe? Vad skulle isåfall vara så konstigt och unikt med att inte påverkas av dem? Hedersförtryck? 
  • Gullvivor
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-28 10:46:29 följande:
    Du och de dina begränsar dem genom att just se ned på dem. Ni anser dem sämre, ni begränsar dem. Och skyller på en Gud. Jag tror ärligt inte du ser det själv och inte skulle se det innan du hade ett homosexuellt barn som du såg hur din livsbild förstörde det för. Det är delar av vad jag menar med att du är en inskränkt människa.

Tänk för ett ögonblick att du har fel. Gud finns inte. När du dör är det slut. Ungefär som du upplevde säg, 1700talet. Inte alls, antar jag. Det kommer ingen belöning, det kommer inget straff. Det är bara slut, det du lever vidare i är dina gener genom dina barn. Dina 80-100 år här är det medvetande du får. Punkt. Om du då föds som homosexuell och inte av de du lever med tillåts älska utan straff, förstår du vad det innebär? Den enda chans till lycka och glädje förminskas, hatas på, förbjuds och fördöms av de kring dig. 
    Homosexuella är inte sämre människor. Om man är en bra eller dålig människa avgörs av ens handlingar.. man syndar inte bara för att man är homosexuell. 

Tänk istället själv att Gud faktiskt finns och att du en dag kommer stå till svars för allting fel du sagt om honom, om allt fel du försvarat som han förbjudit. Fundera kring hur det skulle kännas då. 
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-28 12:23:04 följande:
    Sopan är inte heller tvingad att under den heligaste månaden ta sig till områden där det bor flest muslimer och bränna Koranen. Då behöver man inte polisskydd och det är något man inte borde tillåta öht. Bränna böcker kan man göra hemma, om man vill. 

Jag vill inte begränsa din yttrandefrihet heller när du debatterar, demonstrerar och protesterar. Skulle du däremot börja bränna Koranen så skulle jag stå för att begränsa din rätt att göra det. 

Jag anser förresten inte att det är okej att kasta stenar på polis, om det var det du menade med att jag ömmar för kriminella. Som jag skrivit tidigare är jag emot upplopp.

Du kan väl förklara vad du menar så kan vi sedan avgöra om jag är ett unikum eller inte. Menar du typ tribe? Vad skulle isåfall vara så konstigt och unikt med att inte påverkas av dem? Hedersförtryck? 
    Jag försvarar inte koranbränningen.
    Men jag tänker samtidigt att Paludan kanske inte skulle fortsätta med det om folk slutade gå dit och starta upplopp.
    Om han inte längre fick någon uppmärksamhet för det han gör.
    Tror inte du det?
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-28 12:27:04 följande:
    Homosexuella är inte sämre människor. Om man är en bra eller dålig människa avgörs av ens handlingar.. man syndar inte bara för att man är homosexuell. 

Tänk istället själv att Gud faktiskt finns och att du en dag kommer stå till svars för allting fel du sagt om honom, om allt fel du försvarat som han förbjudit. Fundera kring hur det skulle kännas då. 
    Ok. Så du menar att i din världsbild är det inget fel att vara homosexuell och få samma rätt som du att älska den man vill,  leva ihop och öpoet. Hålla handen offentligt, kyssas och resa. Ta med respektive på en middag och vara öppet stolt över den man är och lever med? För om du inte anser det så begränsar du de homosexuellas liv på ett omänskligt vis.

Det här kanske chockar dig. Men jag har tänkt mycket på det. Jag har levt mitt liv med kärlek om min omvärld. Skänker pengar och har vigt mitt liv åt att arbeta för att vår miljö skall må bra. Jag hjälper mina åldrande föräldrar, jag gör mig vinn om att försöka underlätta för andra. Om någon är ledsen tröstar jag. Om det inte räcker för en Gud, att man aktivt försöker göra andra människor lyckliga och är snäll, samt att jag tar hand om mig själv och det liv jag fått, då anser jag inte att vad en Gud har att erbjuda är någonting jag ser som önskvärt. Varför skulle jag vilja ha ett paradis som jag anser är förkastligt i sin syn på medmänsklighet, omtanke och kärlek?
  • Anonym (Mimmi)
    Gullvivor skrev 2022-11-28 12:27:04 följande:

Så den homosexuella syndar "bara" när det vankas sex och kärlek?

BTW, koranen är en bunt papper. Och papper får man elda.
  • Gullvivor
    molly50 skrev 2022-11-28 13:23:20 följande:
    Jag försvarar inte koranbränningen.
    Men jag tänker samtidigt att Paludan kanske inte skulle fortsätta med det om folk slutade gå dit och starta upplopp.
    Om han inte längre fick någon uppmärksamhet för det han gör.
    Tror inte du det?
    Det är inte så säkert, men oavsett så håller jag med dig om att man bör ignorera honom och att det var fel att starta upplopp. Tycker dock ändå att han inte borde fått tillåtelse från första början att bränna Koranen.
  • Gullvivor
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-28 14:14:36 följande:
    Ok. Så du menar att i din världsbild är det inget fel att vara homosexuell och få samma rätt som du att älska den man vill,  leva ihop och öpoet. Hålla handen offentligt, kyssas och resa. Ta med respektive på en middag och vara öppet stolt över den man är och lever med? För om du inte anser det så begränsar du de homosexuellas liv på ett omänskligt vis.

Det här kanske chockar dig. Men jag har tänkt mycket på det. Jag har levt mitt liv med kärlek om min omvärld. Skänker pengar och har vigt mitt liv åt att arbeta för att vår miljö skall må bra. Jag hjälper mina åldrande föräldrar, jag gör mig vinn om att försöka underlätta för andra. Om någon är ledsen tröstar jag. Om det inte räcker för en Gud, att man aktivt försöker göra andra människor lyckliga och är snäll, samt att jag tar hand om mig själv och det liv jag fått, då anser jag inte att vad en Gud har att erbjuda är någonting jag ser som önskvärt. Varför skulle jag vilja ha ett paradis som jag anser är förkastligt i sin syn på medmänsklighet, omtanke och kärlek?
    Jag gör, precis som min religion, skillnad mellan att vara homosexuell och att leva ut den. Bara för att man är emot utlevd homosexualitet så innebär det inte att man är emot individen. Det måste snarare vara jättestarkt att vara homosexuell men inte leva ut det, tänk så många belöningar man får av Gud! 

Du får väl känna så, men själv förstår jag mig inte på sådana resonemang som jag upplever är ett väldigt arrogant sätt att se på det.
  • EpicF
    Gullvivor skrev 2022-11-28 20:03:23 följande:
    Jag gör, precis som min religion, skillnad mellan att vara homosexuell och att leva ut den. Bara för att man är emot utlevd homosexualitet så innebär det inte att man är emot individen. Det måste snarare vara jättestarkt att vara homosexuell men inte leva ut det, tänk så många belöningar man får av Gud! 

Du får väl känna så, men själv förstår jag mig inte på sådana resonemang som jag upplever är ett väldigt arrogant sätt att se på det.
    Jag undrar vad det är för fel med att älska en person och stå för det utåt? Har Gud emot kärleken mellan de två människorna? 
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-28 19:52:28 följande:
    Det är inte så säkert, men oavsett så håller jag med dig om att man bör ignorera honom och att det var fel att starta upplopp. Tycker dock ändå att han inte borde fått tillåtelse från första början att bränna Koranen.
    Nej,det var onödigt,det kan jag hålla med om.
    Men samtidigt så har vi ju yttrandefrihet.
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-28 20:03:23 följande:

Men vad är det som är så fruktansvärt med att samkönade par lever ut sin kärlek öppet?
    Varför skulle det vara mer fel än att heteropar gör det?
    Om det finns en gud så borde han vilja att alla ska kunna visa sin kärlek öppet. Oavsett läggning.
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?