• Gullvivor

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Har man inget vettigt att skriva så kan man låta bli att skriva överhuvudtaget i tråden. Tack. 

Min 1-åring har inga hål i öronen då jag skjutit upp det denna gång, men funderar på att ta tag i det nu men känner mig lite tveksam pga oro att det är en "dålig" ålder med tanke på risk för infektion, läker sämre osv. Alltså pga att barnet inte förstår och pillar/drar. Men kanske bara jag som fått för mig det? 

Finns det möjligtvis någon som tagit hål i öronen på sin 1-åring och kan berätta om ni tycker det är en bra eller dålig ålder? Har bara erfarenhet av spädbarn men inte just 1-åringar, så skulle uppskatta om någon här kanske ville berätta.

• Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?
  • Anonym (Polly)
    Gullvivor skrev 2022-11-28 00:12:11 följande:
    Religionen förtrycker inte kvinnor och det är dessutom Gud som avgör vilken syn på homosexualitet som är den korrekta, inte människan som Gud skapat! 

Islam är perfekt, Koranen är perfekt men muslimer är det inte utan syndar också på olika sätt som andra människor. När du ser att kvinnor förtrycks t.ex (vilket såklart förekommer!) så har det inte med religionen att göra. 
    Herregud..... 
  • Anonym (hur menar du?)
    Anonym skrev 2022-11-27 20:11:24 följande:

Skulle det skrivas vettigt eller?

Vem syftar du på? Jag frågar för att försöka förstå. Kan du försöka förklara lite tydligare det här med olika regler för kvinnor och män utifrån våra olikheter. Vilka olikheter syftar du på? Och att kvinnor blir män utifrån föräldraledighet för män?
  • Gullvivor
    Anonym (Polly) skrev 2022-11-28 03:48:36 följande:
    Herregud..... 
    Du kan ju istället skriva vad som du missuppfattat skulle vara så kvinnoförtryckande med religionen nu när du påstår det? Är genuint nyfiken då jag inte kan förstå hur man kan tycka det. 
    Anonym (hur menar du?) skrev 2022-11-28 06:37:02 följande:
    Vem syftar du på? Jag frågar för att försöka förstå. Kan du försöka förklara lite tydligare det här med olika regler för kvinnor och män utifrån våra olikheter. Vilka olikheter syftar du på? Och att kvinnor blir män utifrån föräldraledighet för män?
    Ingen kvinna blir man pga någon föräldraledighet, jag skrev att man generellt vill efterlikna män. 
    Med olikheter menar jag hur kropparna ser ut, män frestas av kvinnors klädsel mer än vad kvinnor frestas av mäns, att kvinnor är mer känslostyrda, att män är fysiskt starkare, att det är mer naturligt för kvinnor att ta hand om barnen. Osv. Finns mycket egentligen att skriva om detta men min poäng är iallafall att det därför inte är konstigt att det finns olika regler för män och kvinnor.
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-28 07:53:57 följande:
    Du kan ju istället skriva vad som du missuppfattat skulle vara så kvinnoförtryckande med religionen nu när du påstår det? Är genuint nyfiken då jag inte kan förstå hur man kan tycka det. 
    Ingen kvinna blir man pga någon föräldraledighet, jag skrev att man generellt vill efterlikna män. 
    Med olikheter menar jag hur kropparna ser ut, män frestas av kvinnors klädsel mer än vad kvinnor frestas av mäns, att kvinnor är mer känslostyrda, att män är fysiskt starkare, att det är mer naturligt för kvinnor att ta hand om barnen. Osv. Finns mycket egentligen att skriva om detta men min poäng är iallafall att det därför inte är konstigt att det finns olika regler för män och kvinnor.
    Nej, kvinnor är inte mer känslostyrda.
    Nej, män frestas inte mer av kvinnors klädslel än kvinnors av mäns.

Du har helt enkelt fel och tokvägrar acceptera att du ksnske inte sitter på den enda sanningen. Och exakt den oförmågsn till reflektion är vad som gör din inställning till livet så skadlig för andra och skrämmande.
  • Anonym
    Anonym (Polly) skrev 2022-11-27 23:04:06 följande:
    Det är lite svårt att skriva vettigt till nån som verkligen inte är vettig 
    Ja? Det har jag ju sagt hela tiden? SLUUUUUTAAAA då!
  • Anonym
    Är det inte uppenbart vem jag syftar på? Samtliga av er små serverutrymmesparasiter ... Det stod TYDLIGT i TS att om man inte kunde skriva något vettigt så skulle man inte. Sen följde trådstarten i en totalt o-vettig svada och ingenstans efter uppmaningen att skriva vettigt har ett vettigt ord skrivits.

Nej, det kan jag SANNERLIGEN inte. Gullvivors argument får du ta med Gullvivor. Jag kan inte förklara dem.
  • Anonym (KL)
    Gullvivor skrev 2022-11-28 07:53:57 följande:
    Varför vill du inte svara på frågorna om när du tycker religionsfriheten fått backa för yttrandefriheten?

Vad mycket indoktrinerat båg du skriver. Det är väldigt motsägelsefullt att män skulle vara mindre känslostyrda när det är kvinnor som ska täcka sig. Använd den hjärna du fått genom evolutionen istället för att bräka som ett dumt, i båset instängt, får. Män vill stänga in dig, därför är du dold på många sätt. Internaliserat förtryck. 
  • Anonym (Läkare)

Jag tycker det är oansvarigt och dåligt föräldraskap att göra hål i öronen på en ettåring. Dels ska det hållas rent under läkning så det inte blir infekterat och det är inte alltid lätt ens på ett äldre barn och dels kan saker fastna i örhänget och dra i örat. Ettåringen kan inte förstå att inte dra och pilla i örat eller saker som fastnar i örat. Det gör också ont i samband med håltagningen. Det är inte rimligt att utsätta en ettåring för detta av utseendeskäl som gynnar enbart föräldern. Barnet har ingen glädje av ett örhänget utan får bara stå ut med problemen.  Ett äldre barn eller vuxen kan hantera smärta och obehag och riskerna och väga dem mot de fördelar de ser. Det kan inte en ettåring. Detta gör du som någon form av förlängning av dig själv. Det är inte ok. 

• Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-28 08:26:08 följande:
    Jag tyckte att jag var tydlig med att i ett land där man påstår sig värna om religionsfriheten så ska det inte få förekomma att man i provocerande syfte bränner heliga böcker. Det får man göra hemma om man känner behovet, inte inför andra, dessutom med polisskydd. Det borde klassas som hets mot folkgrupp, eftersom människors rätt att slippa se det väger tyngre. 

Använd istället ditt liv på rätt sätt och sluta ifrågasätt Gud och hans lagar. Det är möjligt för dig att komma tillbaka till Islam, jag skulle rekommendera dig att läsa på om religionen så kommer du inse hur fantastisk den är. Glöm inte att Gud är förlåtande och barmhärtig, men allt har sin tid och en dag kanske det är försent.
    Lite hotande eller?
  • Anonym (Suck)

Och till Gullvivor: man för bränna böcker i Sverige. Man får vara ohyfsad, och man får vara provocerande. Det är just det som ju är saken med yttrandefrihet, den får också vara så. Det är inte yttrandefrihet om den bara får smeka medströms. 

Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?