• Gullvivor

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Har man inget vettigt att skriva så kan man låta bli att skriva överhuvudtaget i tråden. Tack. 

Min 1-åring har inga hål i öronen då jag skjutit upp det denna gång, men funderar på att ta tag i det nu men känner mig lite tveksam pga oro att det är en "dålig" ålder med tanke på risk för infektion, läker sämre osv. Alltså pga att barnet inte förstår och pillar/drar. Men kanske bara jag som fått för mig det? 

Finns det möjligtvis någon som tagit hål i öronen på sin 1-åring och kan berätta om ni tycker det är en bra eller dålig ålder? Har bara erfarenhet av spädbarn men inte just 1-åringar, så skulle uppskatta om någon här kanske ville berätta.

• Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?
  • EpicF
    molly50 skrev 2022-11-28 20:22:21 följande:
    Men vad är det som är så fruktansvärt med att samkönade par lever ut sin kärlek öppet?
    Varför skulle det vara mer fel än att heteropar gör det?
    Om det finns en gud så borde han vilja att alla ska kunna visa sin kärlek öppet. Oavsett läggning.
    Nej, precis. Kärlek är kärlek oberoende av kön och ålder. Och man ska få leva ut det. 
  • molly50
    EpicF skrev 2022-11-28 21:49:42 följande:
    Nej, precis. Kärlek är kärlek oberoende av kön och ålder. Och man ska få leva ut det. 
    Ja,precis. 
  • FuckGoggleAskMe
    Gullvivor skrev 2022-11-28 20:03:23 följande:
    Jag gör, precis som min religion, skillnad mellan att vara homosexuell och att leva ut den. Bara för att man är emot utlevd homosexualitet så innebär det inte att man är emot individen. Det måste snarare vara jättestarkt att vara homosexuell men inte leva ut det, tänk så många belöningar man får av Gud! 

Du får väl känna så, men själv förstår jag mig inte på sådana resonemang som jag upplever är ett väldigt arrogant sätt att se på det.
    Vad som är väldigt arrogant är att tro att de riktlinjer du tror dig ha fått från Gud, är sanningen. Några människor tolkar din Guds budskap på ett visst sätt och du tror på vad de människorna säger. De gubbarna säger att homosexualitet är fel, det är fel för kvinnor att visa sitt hår etc och du tror på dessa gubbar utan att tänka efter. 
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-28 20:03:23 följande:
    Jag gör, precis som min religion, skillnad mellan att vara homosexuell och att leva ut den. Bara för att man är emot utlevd homosexualitet så innebär det inte att man är emot individen. Det måste snarare vara jättestarkt att vara homosexuell men inte leva ut det, tänk så många belöningar man får av Gud! 

Du får väl känna så, men själv förstår jag mig inte på sådana resonemang som jag upplever är ett väldigt arrogant sätt att se på det.
    Varför skulle en Gud som har förvägrat en att få leva i kärlek och få uppleva kärlek under sin tid på jorden ha något värdefullt att ge en sen? Det är som att hoppas att ens mobbare kommer bli snäll bara man gör alla nedvärderande saker den kräver. 

Att säga så är också fruktansvärt i sig, som du gör. ?Du kommer få belöningar sen, bara du fogar dig bu, själv behöver jag ju inte göra de uppoffringarna jag kräver av dig såklart men det krävs ju inte av mig?? Du lovar något du omöjlighen kan veta - det är ett helt vidrigt beteende. 

Och att du inte förstår mig..: alltså, VARFÖR skulle en Gud ha ett Paradis värt ett vitten, om hen i livet nu har krav som är vidriga? Varför skulle jag lita på den försäljningtaktiken? Det är fruktansvärt korkat att gå på om du frågar mig. 
  • Anonym (Suck)
    molly50 skrev 2022-11-28 20:22:21 följande:
    Men vad är det som är så fruktansvärt med att samkönade par lever ut sin kärlek öppet?
    Varför skulle det vara mer fel än att heteropar gör det?
    Om det finns en gud så borde han vilja att alla ska kunna visa sin kärlek öppet. Oavsett läggning.
    Detta. Jag köper inte det här med en kärleksfull gud som samtidigt förvägrar individer kärlek bara pga att de valt att älska någon av samma kön. Det är inte kärlek, det är kontroll.

Att man sett ned på honosexuella är ju snarare att de inte historiskt kunnat få barn och föra släkten vidare tror jag.
  • Anonym (Suck)

Jag är för övrigt  inte ens ateist i ordets fulla mening. Jag har funderat mycket över religion/er och vad som händer när man dör. Men detta med exkluderande av individer pga läggning etc tror jag absolut noll procent är pga någon Guds önskan. Det är människor som bestämt. För rädsla, för tanke att föra gener vidare. 

En gud som inte vill att en homosexuell person ska få fullt ut uppleva kärlek, en gud som tror att kvinnor behöver täcka sig för att männen inte ska bli sexuella rovdjur, en gud som har specifika klädkoder? det är inte någon jag på något sett vill se som god, eller som någon som har någonting att erbjuda som jag vill ha. Skulle personen tex driva en förening med de reglerna på jorden skulle jag ju aldrig välja att bli medlem.

En god gud för mig skulle vara inkluderande, älskande och tillåtande.

• Gullvivor
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-29 09:07:35 följande:
    Varför skulle en Gud som har förvägrat en att få leva i kärlek och få uppleva kärlek under sin tid på jorden ha något värdefullt att ge en sen? Det är som att hoppas att ens mobbare kommer bli snäll bara man gör alla nedvärderande saker den kräver. 

Att säga så är också fruktansvärt i sig, som du gör. ?Du kommer få belöningar sen, bara du fogar dig bu, själv behöver jag ju inte göra de uppoffringarna jag kräver av dig såklart men det krävs ju inte av mig?? Du lovar något du omöjlighen kan veta - det är ett helt vidrigt beteende. 

Och att du inte förstår mig..: alltså, VARFÖR skulle en Gud ha ett Paradis värt ett vitten, om hen i livet nu har krav som är vidriga? Varför skulle jag lita på den försäljningtaktiken? Det är fruktansvärt korkat att gå på om du frågar mig. 
    Då frågar jag dig ännu en gång om du inte tror att heterosexuella religiösa gör uppoffringar de också/avstår från sådant som lockar i livet för Guds skull? Eller är det bara den homosexuellas känslor som gäller här?

För att det är HAN som skapat oss och det är vår plikt att dyrka honom.. HUR kan det ens vara korkat? Allt som är rätt och fel vet vi genom Gud, att du sedan tycker att hans krav är vidriga är för att du, troligen, sedan barnsben fått berättat vad som är rätt och fel av detta sekulariserade samhället. Därför kommer det kännas "vidrigt" när du hör vad som egentligen är rätt, för att du fått till dig att det du lärt dig är det rätta. Det vidriga är snarare de värderingar och åsikter som går emot Gud. 

Det är ju helt sjukt att Gud som skapat oss ska bli ifrågasatt av människor. Vilka är vi människor ens för att ha någon rätt att säga att Guds ord är vidriga? 
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-29 09:26:57 följande:
    Då frågar jag dig ännu en gång om du inte tror att heterosexuella religiösa gör uppoffringar de också/avstår från sådant som lockar i livet för Guds skull? Eller är det bara den homosexuellas känslor som gäller här?

För att det är HAN som skapat oss och det är vår plikt att dyrka honom.. HUR kan det ens vara korkat? Allt som är rätt och fel vet vi genom Gud, att du sedan tycker att hans krav är vidriga är för att du, troligen, sedan barnsben fått berättat vad som är rätt och fel av detta sekulariserade samhället. Därför kommer det kännas "vidrigt" när du hör vad som egentligen är rätt, för att du fått till dig att det du lärt dig är det rätta. Det vidriga är snarare de värderingar och åsikter som går emot Gud. 

Det är ju helt sjukt att Gud som skapat oss ska bli ifrågasatt av människor. Vilka är vi människor ens för att ha någon rätt att säga att Guds ord är vidriga? 

Jag anser att ingen ska göra uppoffringar på det vis du beskriver, men du kan på inget sätt säga att det mest mänskliga av alla, att inte få uttrycka kärlek fullt ut och få bli älskad, är att jämföra med något annat. Det är förmätet av dig. Tänk dig att du inte skulle få ha dina barn, inte din man. Aldrig få visa kärlek och om du gör det bli straffad för det. Det är sånt som dödar människor. 

Och du vet inget om mig. Jag står för mina egna åsikter. Jag umgås både de som är religiösa, de som inte är det, funderat mycket, konfirmerat mig på eget initiativ, valt att inte fortsätta den kyrkliga vägen. Jag har funderat och landat i var jag står. Så skriv mig inte på näsan, för om det är någon av dig och mig som fått berättar från barnsben vad som är rätt och fel och inte reflekterat själv, så är det du.

Jag står för att en exkluderande gud inte är någon jag tror på och att jag snarare tror att det är exkluderande människor som skapat reglerna. 

• molly50
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-29 09:09:14 följande:
    Detta. Jag köper inte det här med en kärleksfull gud som samtidigt förvägrar individer kärlek bara pga att de valt att älska någon av samma kön. Det är inte kärlek, det är kontroll.

Att man sett ned på honosexuella är ju snarare att de inte historiskt kunnat få barn och föra släkten vidare tror jag.
    Ja,precis.
    När man frågar en troende om en sådan här sak så brukar man ju få svaret att det naturliga är att en kvinna och en man lever tillsammans och får barn.
    Men man kan ju inte hjälpa att man har en annan läggning.
    Och finns det en gud så borde han vilja att alla ska få leva lyckligt med den de älskar. Oavsett läggning.
  • Anonym (Suck)
    molly50 skrev 2022-11-29 10:52:56 följande:
    Ja,precis.
    När man frågar en troende om en sådan här sak så brukar man ju få svaret att det naturliga är att en kvinna och en man lever tillsammans och får barn.
    Men man kan ju inte hjälpa att man har en annan läggning.
    Och finns det en gud så borde han vilja att alla ska få leva lyckligt med den de älskar. Oavsett läggning.
    Sett till djur överlag är det väl även i andra djurslag identifierat homosexuella partnerskap? Har för mig jag läste en teori om att det hjälpte till vid uppfostran av ungar då det gav extravuxna liksom. Så det är ju naturligt, om än inte det vanligaste - men det är ju en HELT annan sak.
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?