• Gullvivor

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Har man inget vettigt att skriva så kan man låta bli att skriva överhuvudtaget i tråden. Tack. 

Min 1-åring har inga hål i öronen då jag skjutit upp det denna gång, men funderar på att ta tag i det nu men känner mig lite tveksam pga oro att det är en "dålig" ålder med tanke på risk för infektion, läker sämre osv. Alltså pga att barnet inte förstår och pillar/drar. Men kanske bara jag som fått för mig det? 

Finns det möjligtvis någon som tagit hål i öronen på sin 1-åring och kan berätta om ni tycker det är en bra eller dålig ålder? Har bara erfarenhet av spädbarn men inte just 1-åringar, så skulle uppskatta om någon här kanske ville berätta.

• Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-29 09:26:57 följande:
    Då frågar jag dig ännu en gång om du inte tror att heterosexuella religiösa gör uppoffringar de också/avstår från sådant som lockar i livet för Guds skull? Eller är det bara den homosexuellas känslor som gäller här?

För att det är HAN som skapat oss och det är vår plikt att dyrka honom.. HUR kan det ens vara korkat? Allt som är rätt och fel vet vi genom Gud, att du sedan tycker att hans krav är vidriga är för att du, troligen, sedan barnsben fått berättat vad som är rätt och fel av detta sekulariserade samhället. Därför kommer det kännas "vidrigt" när du hör vad som egentligen är rätt, för att du fått till dig att det du lärt dig är det rätta. Det vidriga är snarare de värderingar och åsikter som går emot Gud. 

Det är ju helt sjukt att Gud som skapat oss ska bli ifrågasatt av människor. Vilka är vi människor ens för att ha någon rätt att säga att Guds ord är vidriga? 
    Men du har väl också fått inpräntat vad som är rätt och fel genom din religion?
    Varför skulle det vara mer rätt än att andra,som inte är uppväxta med en tro, får växa upp med andra normer?
    Du måste ju förstå att det för andra,som inte tillhör din reigion,låter helt fruktansvärt att en kärleksfull gud skulle tvinga homosexuella leva ensamma,utan kärlek,i hela deras liv för att ni inte anser det vara naturligt.
  • molly50
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-29 10:57:29 följande:
    Sett till djur överlag är det väl även i andra djurslag identifierat homosexuella partnerskap? Har för mig jag läste en teori om att det hjälpte till vid uppfostran av ungar då det gav extravuxna liksom. Så det är ju naturligt, om än inte det vanligaste - men det är ju en HELT annan sak.
    Ja,det har jag också hört.
    Och i så fall så är det ju inte mindre naturligt när det sker bland människor. 
  • Anonym (Polly)
    Då frågar jag dig ännu en gång om du inte tror att heterosexuella religiösa gör uppoffringar de också/avstår från sådant som lockar i livet för Guds skull? Eller är det bara den homosexuellas känslor som gäller här?

För att det är HAN som skapat oss och det är vår plikt att dyrka honom.. HUR kan det ens vara korkat? Allt som är rätt och fel vet vi genom Gud, att du sedan tycker att hans krav är vidriga är för att du, troligen, sedan barnsben fått berättat vad som är rätt och fel av detta sekulariserade samhället. Därför kommer det kännas "vidrigt" när du hör vad som egentligen är rätt, för att du fått till dig att det du lärt dig är det rätta. Det vidriga är snarare de värderingar och åsikter som går emot Gud. 

Det är ju helt sjukt att Gud som skapat oss ska bli ifrågasatt av människor. Vilka är vi människor ens för att ha någon rätt att säga att Guds ord är vidriga? 
    Du har helt missat evolutionen va? Och OM nu en gud skapat oss har han ju också skapat homosexualitet eller hur. Och han har ju isåfall misslyckats med männen som inte tål att se kvinnor utan heltäckande kläder för att deras sexuella lustar inte ska väckas. 
  • Anonym (Suck)

https://www.imperial.ac.uk/news/190987/scientists-explore-evolution-animal-homosexuality/amp/

?Same-sex behaviour ranging from co-parenting to sex has been observed in over 1,000 species with likely many more as researchers begin to look for the behaviour explicitly. Homosexuality is widespread, with bisexuality even more prevalent across species.?

?
     Recent evidence however suggests homosexual behaviour could play important roles in reproduction and evolution.?

• Anonym (gode Gud?)

Det du missar är att även om du har rätt i att Gud finns och har de åsikter du tror om homosexualitet så gör det inte att Gud har ett moraliskt övertag. Han kan döma mig till helvetet för att jag stod upp mot honom, och jag kan inte hindra det, men jag kommer i så fall till helvetet för att Gud var mäktigare än jag - inte för att han var mer god än jag. Tvärtom: en Gud som dömer folk för att de älskar någon av samma kön är, allt annat lika, moraliskt underlägsen mig.
  • Anonym (.....)

Lol en slags perfekt gud som man inte kan ifrågasätta, helt sjukt att såna här tankar existerar på 2000-talet.
    Gissar att du gillar diktaturer också?? Det är ju ngefär samma fast i mänsklig skepnad. Skillnaden är att människan iaf existerar och det gör inte ditt påhittade fantasifoster... 

Sen som någon annan här ovan så klokt skrev, man är moraliskt överlägsen en gud om hans påbud är förtryck/begränsad frihet. 
  • Anonym (Blomman)
    Du anser ju att en del av pojkars kropp skall skäras bort . Är inte det ett ifrågasättande av Guds skapelse? 
  • Gullvivor
    Anonym (gode Gud?) skrev 2022-11-29 18:01:38 följande:
    Det du missar är att även om du har rätt i att Gud finns och har de åsikter du tror om homosexualitet så gör det inte att Gud har ett moraliskt övertag. Han kan döma mig till helvetet för att jag stod upp mot honom, och jag kan inte hindra det, men jag kommer i så fall till helvetet för att Gud var mäktigare än jag - inte för att han var mer god än jag. Tvärtom: en Gud som dömer folk för att de älskar någon av samma kön är, allt annat lika, moraliskt underlägsen mig.
    Det du missar är att ingen har sagt något om att ha känslor, utan om att leva ut känslorna. Då kan man inte skylla ifrån sig om att det handlar om vem man är, utan det är handlingarna som är fel. Heterosexuella kan också ha känslor som de vet att de inte kan leva ut, man kan inte skylla ifrån sig där heller. 

Det är inte du som avgör om Gud är "moraliskt underlägsen" dig. Otroligt arrogant skrivet. 
    Anonym (.....) skrev 2022-11-29 18:15:00 följande:
    Lol en slags perfekt gud som man inte kan ifrågasätta, helt sjukt att såna här tankar existerar på 2000-talet.
    Gissar att du gillar diktaturer också?? Det är ju ngefär samma fast i mänsklig skepnad. Skillnaden är att människan iaf existerar och det gör inte ditt påhittade fantasifoster... 

Sen som någon annan här ovan så klokt skrev, man är moraliskt överlägsen en gud om hans påbud är förtryck/begränsad frihet. 
    Varför skulle jag gilla diktaturer? Jag följer Guds ord för det är han som är perfekt, har inget behov av att bli styrd av människor som aldrig kommer bli perfekta. 
    Det är inte alls "ungefär samma sak". Inte ett dugg. 
  • Gullvivor
    Anonym (Blomman) skrev 2022-11-29 18:47:52 följande:
    Du anser ju att en del av pojkars kropp skall skäras bort . Är inte det ett ifrågasättande av Guds skapelse? 
    Du tänker att jag ska strunta i Guds ord om att omskära pojkar och istället lita på din tolkning av att ifrågasätta Gud? 
  • Anonym (gode Gud?)
    Gullvivor skrev 2022-11-29 19:01:14 följande:
    Det du missar är att ingen har sagt något om att ha känslor, utan om att leva ut känslorna. Då kan man inte skylla ifrån sig om att det handlar om vem man är, utan det är handlingarna som är fel. Heterosexuella kan också ha känslor som de vet att de inte kan leva ut, man kan inte skylla ifrån sig där heller. 

Det är inte du som avgör om Gud är "moraliskt underlägsen" dig. Otroligt arrogant skrivet.
    Den där finten går inte. Om Gud tycker att homosexuella ska behöva leva utan att få uppleva ömsesidig kärlek och sexuell utlevnad så är han ett arsle, och verkligen ingen som jag skulle få för mig att dyrka.

Att du upplever mig som arrogant kan jag inte göra något åt. Förmodligen kommer ingen av oss att stå inför någon gudomlig domare, men om så är fallet får du hoppas att han eller hon inte är god, för då kommer du att ha problem.
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?