• Gullvivor

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Har man inget vettigt att skriva så kan man låta bli att skriva överhuvudtaget i tråden. Tack. 

Min 1-åring har inga hål i öronen då jag skjutit upp det denna gång, men funderar på att ta tag i det nu men känner mig lite tveksam pga oro att det är en "dålig" ålder med tanke på risk för infektion, läker sämre osv. Alltså pga att barnet inte förstår och pillar/drar. Men kanske bara jag som fått för mig det? 

Finns det möjligtvis någon som tagit hål i öronen på sin 1-åring och kan berätta om ni tycker det är en bra eller dålig ålder? Har bara erfarenhet av spädbarn men inte just 1-åringar, så skulle uppskatta om någon här kanske ville berätta.

• Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-29 19:03:31 följande:
    Du tänker att jag ska strunta i Guds ord om att omskära pojkar och istället lita på din tolkning av att ifrågasätta Gud? 
    Men om gud nu har skapat oss,varför vill han då inte att vi ska vara de vi föds till?
    Med förhud,utan hål i öronen eller att de som är homosexuella ska få leva ut det t ex?
    Kan du förklara det?
    För om han skapar människor han sedan anser har defekter som måste åtgärdas så är han allt annat än perfekt.
    Och det är definitivt inte en gud jag vill tro på. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (gode Gud?) skrev 2022-11-29 19:23:36 följande:
    Den där finten går inte. Om Gud tycker att homosexuella ska behöva leva utan att få uppleva ömsesidig kärlek och sexuell utlevnad så är han ett arsle, och verkligen ingen som jag skulle få för mig att dyrka.

Att du upplever mig som arrogant kan jag inte göra något åt. Förmodligen kommer ingen av oss att stå inför någon gudomlig domare, men om så är fallet får du hoppas att han eller hon inte är god, för då kommer du att ha problem.
    Plus ett på detta.

Det är så sjukt stt säga att det bara är handlingen som är fel, och stackars lilla heterosexuella mig för jag måste minsann ocksååååå offra saker.

Jo. Men inte kärlek och närhet. Det är inte så mycket som går att jämföra att offra mot det.
  • Anonym (Jag)

Det värsta med att ta hål i öronen på ett så litet barn är ju att man berövar barnet hela upplevelsen. Att önska sig hålen, be om dem, få tillåtelse, välja örhängen, ta hålen d.v.s. att klara av det, euforin, att känna sig fin och att känna sig stor samt MINNET av händelsen. Det är elakt och egoistiskt!

• Gullvivor
    Anonym (gode Gud?) skrev 2022-11-29 19:23:36 följande:
    Den där finten går inte. Om Gud tycker att homosexuella ska behöva leva utan att få uppleva ömsesidig kärlek och sexuell utlevnad så är han ett arsle, och verkligen ingen som jag skulle få för mig att dyrka.

Att du upplever mig som arrogant kan jag inte göra något åt. Förmodligen kommer ingen av oss att stå inför någon gudomlig domare, men om så är fallet får du hoppas att han eller hon inte är god, för då kommer du att ha problem.
    Alltså skriv med respekt tack. 
    Och homosexuella behöver väl inte leva utan att få uppleva kärlek. Man kan väl gifta sig med motsatt kön ändå (t.ex homosexuell man och homosexuell kvinna) och få den typen av kärlek istället. 

Gud är god men det är synd att ni inte ser det. 
  • Gullvivor
    Anonym (Jag) skrev 2022-11-29 19:58:53 följande:

Det värsta med att ta hål i öronen på ett så litet barn är ju att man berövar barnet hela upplevelsen. Att önska sig hålen, be om dem, få tillåtelse, välja örhängen, ta hålen d.v.s. att klara av det, euforin, att känna sig fin och att känna sig stor samt MINNET av händelsen. Det är elakt och egoistiskt!

Snarare tvärtom ju. 
    Tänk att som 4-5 åring vilja ta hål i öronen men känna sig rädd och orolig för hur ont det kommer göra. Känns taskigt, tycker jag iallafall. 
  • Anonym (Blomman)
    Gullvivor skrev 2022-11-29 19:03:31 följande:
    Du tänker att jag ska strunta i Guds ord om att omskära pojkar och istället lita på din tolkning av att ifrågasätta Gud? 
    Jag är inte den som ifrågasätter hur vi är skapta  och skär bort fungerande kroppsdelar som dessutom har ett tydligt syfte. Ett syfte som endast kräver kunskap i  biologi motsvarande lågstadienivå. 
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-29 20:03:56 följande:
    Och homosexuella behöver väl inte leva utan att få uppleva kärlek. Man kan väl gifta sig med motsatt kön ändå (t.ex homosexuell man och homosexuell kvinna) och få den typen av kärlek istället. 

Du är ju inte på riktigt.

Du kan ju gifta dig med någon som du inte på något vis kan uppleva riktig kärlek med då och se om du förstår bättre. Det där förslaget är ju som barn som vill gifta sig med sina föräldrar, helt okunnigt och naivt och utan insikt om vad romantisk kärlek är.

Det du beskriver är ondska.
  • Anonym (Jag)
    Gullvivor skrev 2022-11-29 20:09:50 följande:
    Snarare tvärtom ju. 
    Tänk att som 4-5 åring vilja ta hål i öronen men känna sig rädd och orolig för hur ont det kommer göra. Känns taskigt, tycker jag iallafall. 
    Men så klarar man det! Och man är så stolt. Jag var 6 år och kommer ihåg det jätteväl. Samt då att det var mitt val. Det hade idag i vuxen ålder kännas jättekonstigt/sjukt om någon annan hade kännt att de hade haft rätten att modifiera min kropp utan att jag själv gett samtycke!
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-29 20:03:56 följande:

Varför ska de gifta sig med någon de inte attraheras av eller kan bli kära i?
    Skulle du gifta dig med en annan kvinna för att gud har sagt det?
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-29 20:09:50 följande:
    Snarare tvärtom ju. 
    Men du säger ju att det inte gör ont att ta hål i öronen på barn?
    Hur ska du ha det?
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?