• Sanset

BF Augusti 2023

Hej!

Plussade igår med andra barnet och har BF enligt apparna 7-9 augusti. Såg inget forum för BF augusti 2023, så tänkte starta en så vi kan följa varandra! 

Vad var era symptom och när plussade ni?

Kan skapa en BF lista som ni gärna får fylla i:

Sanset - BF 7-9 augusti

• Svar på tråden BF Augusti 2023
  • HejsanJenny
    Bebisen har fixerat sig kunde min barnmorska känna imorse! Gick in i vecka 35 igår. Ska på förlossningsplanering om två veckor, ni som har fått era datum, fick ni det under ett sådant möte? 🙂 För mig blir det dock igångsättning, inte snitt så jag vet inte om jag hoppas våga på att jag får ett datum. 
  • Järv
    HejsanJenny skrev 2023-07-14 10:54:13 följande:
    Bebisen har fixerat sig kunde min barnmorska känna imorse! Gick in i vecka 35 igår. Ska på förlossningsplanering om två veckor, ni som har fått era datum, fick ni det under ett sådant möte? 🙂 För mig blir det dock igångsättning, inte snitt så jag vet inte om jag hoppas våga på att jag får ett datum. 
    Jag fick 39+0 med båda. (Ettan gick jag över 2v med =skador, så därav att jag får hjälp före)

Tror 39+0 är standard för då är barnet ändå rätt så färdigt :)
  • vissli

Känner mig så klar med den här graviditeten nu, 36+0. Tyvärr kånner bebis inte samma, vände sig tillbaka till säte förra veckan. Men så mycket rejäla sammandragningar så fort jag gör nåt alls, och tryck (tror ibland barnet  försöker  pressa ut sig själv åt alla håll det kan testa) plus allmån känsla av otymplighet och andfåddhet.

• HejsanJenny
    vissli skrev 2023-07-17 22:17:07 följande:

Känner mig så klar med den här graviditeten nu, 36+0. Tyvärr kånner bebis inte samma, vände sig tillbaka till säte förra veckan. Men så mycket rejäla sammandragningar så fort jag gör nåt alls, och tryck (tror ibland barnet  försöker  pressa ut sig själv åt alla håll det kan testa) plus allmån känsla av otymplighet och andfåddhet.

Kämpa ❤️ Inte långt kvar nu. Med det sagt, så känner jag exakt samma som dig (34+5). Jag *vet* ju såklart att det absolut bästa är att kämpa på i några veckor till, men jag vaknar varje morgon och typ ber en tyst bön à la snälla låt bebisen komma idag. Har så fruktansvärt dåligt samvete gentemot min treåring som har en mamma som inte orkar med någonting just nu. Det kommer ju iofs inte heller bli bättre eller lättare när barnet kommer, det vet jag ju också,  men ändå? Allt känns bara jobbigt och tungt just nu! 
  • ToEm

Nära ensiffrig nedräkning för mig nu! I onsdags var vi på förlossningsplanering på sjukhuset och fick se den lille för första gången sedan RUL:en. Eller ja, det var minsann inte så lätt att se längre, var mest en stor klump! Och nu har vi fått bekräftat att det är en pojke som snart ska komma ut och upptäcka världen Skäms Allt var i sin ordning, från mängden fostervatten till övrig cirkulation! 

Tycker synd om er som mår skit och undrar vad jag gjort för att förtjäna en räkmacka till graviditet. Hoppas bara inte det innebär att min förlossning blir ett helsike! Antingen eller, liksom. 

Någon som provat pressa ut lite råmjölk ännu? Såg någon föreläsning på Youtube där de rekommenderar att man börjar med det redan från vecka 38. Finns undervisningsfilm på babybaby.se för den som är intresserad, haha. Jag har små bröst så vetifasen hur jag ska lyckas, men tänker ge det några försök i veckan. 

Har inte känt av några sammandragningar tidigare mer än när jag slumpmässigt känt på magen och insett att den är väldigt spänd. Men i tycker jag nästan man kan känna hur (livmodern) drar ihop sig nu, dock ganska högt upp på magen? Typ där magen numer börjar sin utbuktning. Brukar känna det när jag är ute och går. I natt kände jag av lite mer mensvärk-style och blev lite nojig, haha, är så inställd på augustibebi! Men har inte känt något sådant mer idag Skäms

• vissli
    ToEm skrev 2023-07-21 23:01:21 följande:

Nära ensiffrig nedräkning för mig nu! I onsdags var vi på förlossningsplanering på sjukhuset och fick se den lille för första gången sedan RUL:en. Eller ja, det var minsann inte så lätt att se längre, var mest en stor klump! Och nu har vi fått bekräftat att det är en pojke som snart ska komma ut och upptäcka världen Skäms Allt var i sin ordning, från mängden fostervatten till övrig cirkulation! 

Tycker synd om er som mår skit och undrar vad jag gjort för att förtjäna en räkmacka till graviditet. Hoppas bara inte det innebär att min förlossning blir ett helsike! Antingen eller, liksom. 

Någon som provat pressa ut lite råmjölk ännu? Såg någon föreläsning på Youtube där de rekommenderar att man börjar med det redan från vecka 38. Finns undervisningsfilm på babybaby.se för den som är intresserad, haha. Jag har små bröst så vetifasen hur jag ska lyckas, men tänker ge det några försök i veckan. 

Har inte känt av några sammandragningar tidigare mer än när jag slumpmässigt känt på magen och insett att den är väldigt spänd. Men i tycker jag nästan man kan känna hur (livmodern) drar ihop sig nu, dock ganska högt upp på magen? Typ där magen numer börjar sin utbuktning. Brukar känna det när jag är ute och går. I natt kände jag av lite mer mensvärk-style och blev lite nojig, haha, är så inställd på augustibebi! Men har inte känt något sådant mer idag Skäms

Ja, man vet ju aldrig hur det blir. Jag hade en väldigt bra graviditet med ettan men där gick jag över tiden och det blev igångsättning och utdraget. Bebis trivdes helt  enkelt alldeles för bra verkade det som.

Har haft en rätt bra graviditet nu med, men känner mig mycket tyngre och tröttare nu i slutet än senast; kanske också pga att det nu finns syskon att hålla koll på också, så vilan är mindre. Går strax in i 37+0 och bebis är hjärtligt välkommen närhelst nu känner jag, när den är fullgången. Har mycket sammandragningar och det känns att bebis ligger lägre nu, så man kan väl få hoppas om en naturlig start lite innan BF iaf?
  • Afterrain
    ToEm skrev 2023-07-21 23:01:21 följande:

Får också sammandragningar med mensvärk emellanåt sen kanske någon vecka eller 2 rillbaka(går in i v 36 imon), tydligen får inte alla det men enligt vad jag läst så har man det för att kroppen ska förberedas för förlossning, jag hade som dig med mina sammandragningar innan sen v 20 något, att magen ba blev hård och jag märkte det när jag kände på magen med handen. Nu vet jag att jag vid ansträngning får sammandragningar och är det för mycket ansträngningar får jag även "mensvärken", dock krymper toleransen för vad som är för mycket hela tiden. Jag har testat enstaka gånger med o pressa ut bröstmjölk i duschen för att jag tänker att det kan vara bra o se att det fungerar emellanåt 🤣. 
  • Afterrain

Hur långt innan BF har ni tvättat bebiskläder o Lakan o så? Jag har bf 29 augusti men börjar få smått panik för att jag ej har tvättat bebiskläder o sorterat dem. Vill inte heller tvätta för tidigt så att kläderna hinner dra åt sig en massa damm.

• HejsanJenny
    Afterrain skrev 2023-07-24 18:44:58 följande:

Hur långt innan BF har ni tvättat bebiskläder o Lakan o så? Jag har bf 29 augusti men börjar få smått panik för att jag ej har tvättat bebiskläder o sorterat dem. Vill inte heller tvätta för tidigt så att kläderna hinner dra åt sig en massa damm.

Jag tvättade upp en maskin i helgen! 
  • HejsanJenny
    HejsanJenny skrev 2023-07-24 18:51:15 följande:
    Jag tvättade upp en maskin i helgen! 
    (Med kläder alltså 😅).
Svar på tråden BF Augusti 2023