ToEm skrev 2023-04-24 20:56:09 följande:
Hur går det för er nuförtiden? 
Själv går jag in i vecka 27 (26+0) (har fortfarande bestämt mig om jag ska säga att jag är i vecka 26 eller 27, haha) på onsdag, så märkligt. Var på kontroll av hjärtljud förrförra veckan och allt såg fortfarande bra ut, dock är jag inte så långt ifrån högt blodtryck så vi får se om det stiger eller stabiliseras. Nästa kontroll är inte förrän den 19/5, då är det dags för glukosbelastning samt en spruta då jag och bebin tydligen har olika blodgrupper! Sist jag var där var det första gången de mätte magen när jag låg ned också, 23 cm om jag minns rätt.
Tycker inte ni också tiden går fort? Jag har alltid tänkt att en graviditet är så väldans lång, mycket suck och stånk över att jag ska behöva offra så mycket "roligt" men jösses vad tiden rusar iväg. Lite bitter över att jag missar partaja till det rejält på ett kommande bröllop (med tillhörande möhippa i Köpenhamn...), en 35-årsfest och en 40-årsfest - men jag har svårt att tro att jag inte kommer tycka det är värt det i slutändan!
Syns era magar mycket? Det är lite komiskt hur tydligt det är med vänner och kollegors försiktigheter, haha, de som är lite mer varsamma säger "oj, men det syns ju inte så mycket!" efter jag svarat på vilken vecka jag är i, medan andra "nu får du nog dra ner på påskgodiset!" jag: "vadå, syns det?" kollega: "eh ja" - haha! Jag är ju som sagt *tjock* också, alltså inte bara bebimage, så jag förstår folks förvirring. Min egna likaså!
Har ni börjat köpa grejer till tillskottet ännu? Vi tänkte ta tag i det i slutet av maj, då är det cirka två månader kvar till beräknad nedkomst
Heeej! Här går det undan. Vi går in i v 24 imorgon, vi har lyckats bygga ett barnrum här hemma som under långhelgen både spacklats och målats. Jag är väldigt stor, hela jag egentligen och inte bara magen, jag som annars är van och vara smal, jag är också väldigt svullen i fötter och ben.
Jag håller med dig om att tiden går fort! Jag vet inte varför jag blivit inprintad att tiden går så sakta när man är gravid. Detta är jag dock tacksam för då min rygg börjat verka och jag inte kan röra mig som vanligt.
Vi beställde barnvagn igår och även ett babynest. Skötbordet som vi ska lägga ovanpå byrån ska beställas samt en typ av snöre som man fäster till sängen för att kunna ha en vanlig spjälsäng som ett bedside crib. Dvs vi har börjat på riktigt här nu med förberedelser. Nästa månad blir det en åktur till Ullared med.
Ska till bm den 19/5 och ta lite prover o så för o kolla bebisen så jag också kan ta sprutan i v 28/29 då jag är RH- och bebisen är RH+. Känner bebisens rörelser tydligare och tydligare och igår fick även bebisens pappa känna en spark på utsidan. Märker mer och mer hur bebisen har ett mönster där den är vaken på morgonen en stund och även på kvällen och några gånger under dagen.
Jag trivs verkligen inte med att vara gravid då jag känner mig otymplig, osmidig och ineffektiv, vill gärna vara i farten mer än vad jag orkar. Men främst av allt är jag så extremt tacksam över att jag får uppleva att vara gravid, det är något jag påminner mig själv om att inte ta för givet, speciellt inte med tanke på min pcos och att jag blivit medicinerad för att kunna bli gravid. Jag älskar (konstigt nog kanske när man aldrig träffat personen) detta lilla liv mer än allt och ser framemot och träffa vår lilla bebis.