2023-08-03 kl. 10:46 kom vår pojke till världen! Då vattnet gick av sig själv kl. 06 på morgonen, en dag efter BF, behövdes ingen hinnsvepning. Åkte till förlossningen för kontroll, öppen 1 cm och blev som väntat hemskickade igen! Lyckades härda ut till 17-tiden innan vi åkte in, inte kul att höra att jag bara var öppen 2 cm då 😅 Men vi fick lyckligtvis stanna.
Resten var segt och ont! Om du har förlossningsrädsla behöver du inte läsa vidare. Inte för att det blev någon komplikation utan för att smärtan slog undan benen på mig, fick fullkomlig panik inpå morgontimmarna. Full speed på epidural och lustgas! Orken tog slut, jag blev erbjuden sugklocka som jag gladeligen mottog. Det var alltså inte för barnets skull utan för min. Ett helt barnteam skickades in, rutin vid sådana här fall, allt kändes tryggt och fint! Jag tyckte det var svårt att fatta hur man krystar men ?tryckte? för kung och fosterland som om jag var riktigt hård i magen. Det funkade! Knappt en kvart med krystvärkar, sen kom han 😊 Några skönhetsstygn fick sys (grad 1) och jag tappade inte mer än 2 dl blod. Så bara för att det blir sugklocka betyder det inte att man går sönder mer! Var öppna för det alternativet om ni funderar på det men kanske är rädda, det var inga som helst problem. Jag är tacksam, hade inte pallat det annars!
Vi inväntar nu sista läkarkontrollen, sen kör vi hem 💙
Lycka till alla ni andra, det kommer gå galant!