• Sanset

BF Augusti 2023

Hej!

Plussade igår med andra barnet och har BF enligt apparna 7-9 augusti. Såg inget forum för BF augusti 2023, så tänkte starta en så vi kan följa varandra! 

Vad var era symptom och när plussade ni?

Kan skapa en BF lista som ni gärna får fylla i:

Sanset - BF 7-9 augusti

• Svar på tråden BF Augusti 2023
  • HejsanJenny

Åh så mysigt att du har börjat känna bebis! Jag går in i vecka 20 idag och har sedan några veckor tillbaka, tror det var i vecka 17 för första gången - dock utan någon slags regelbundenhet än, och bara lite då och då - känt det som du beskriver. Ett bubblande fladdrande i magen. 
    På måndag är det äntligen dags för RUL, känns spännande. ☺️ Igår skulle jag handla lite byxor och strumpor till nästan-treåringen här hemma som förövrigt plötsligt känns SÅ STOR???! och stannade till när jag gick förbi en hylla där det låg de minsta, gulligaste, pluttigaste små strumpbyxorna på halva reapriset. Kunde inte låta bli att köpa dem. ❤️

ToEm skrev 2023-03-27 19:39:35 följande:
    Skönt att vara förebredd på det redan nu!

Jag mår bra, går in i vecka 23 på onsdag och ser fram emot nästa besök hos barnmorskan den 13/4 - trots att jag egentligen inte känner någon större oro. Dock ska jag ta en spruta då jag, liksom några utav de andra, har en negativ blodgrupp medan bebin är positiv (eller hur det nu var). Men det känns inte obehagligt.

Den molande växtvärken är påtagligt och tror banne mig jag kände bebin för första gången i helgen! Eller, jag har nog känt det tidigare men först nu fattade jag! Det har liksom "bubblat" till, väldigt mjukt och när jag lade handen på magen när jag låg ner kände jag hur något tryckte till vid tre tillfällen, i samband med "bubblet" Glad  

Dock hatar jag att se mig själv i spegeln. Jag har alltid varit en jojo-bantare så det här med vikt och viktuppgång är ett känsligt ämne... Jag har misskött min kost något så väldigt sedan jag i princip fick reda på att jag var gravid där innan jul. Så jag har bara mig själv att skylla. Jag promenerar mycket men det hjälper ju inte när allt det andra fallerar! Ser inte en gravidmage utan bara en "tjockismage", hade lika gärna kunnat vara i nionde månaden och inte femte, haha. Kör endast oversize-kläder, avvaktar med t-shirtar och sådant ett tag till... Hur känner ni andra kring detta? Eller ni är hurtiga och skötsamma? Glad
  • ToEm
    HejsanJenny skrev 2023-03-30 18:35:16 följande:

Åh så mysigt att du har börjat känna bebis! Jag går in i vecka 20 idag och har sedan några veckor tillbaka, tror det var i vecka 17 för första gången - dock utan någon slags regelbundenhet än, och bara lite då och då - känt det som du beskriver. Ett bubblande fladdrande i magen. 
    På måndag är det äntligen dags för RUL, känns spännande. ☺️ Igår skulle jag handla lite byxor och strumpor till nästan-treåringen här hemma som förövrigt plötsligt känns SÅ STOR???! och stannade till när jag gick förbi en hylla där det låg de minsta, gulligaste, pluttigaste små strumpbyxorna på halva reapriset. Kunde inte låta bli att köpa dem. ❤️

Vad roligt! Är denna graviditet snarlik din förra? 

Min mamma gick tragiskt bort i höstas och härom helgen hade jag en riktig känslo-dipp, var så ledsen och nere men skulle likväl till köpcentret för att utföra inplanerade ärenden. Jag bestämde mig för att premiärköpa en outfit till den lille, och jag får väl påstå att det hjälpte en pytteliten gnutta Glad Kassörskan frågade om jag önskade ha plaggen i en presentbox, det var bara att tacka nej! Nu ligger de vikta på gästsängen i det kommande barnrummet och man drar alltid på smilbanden när man går förbi.

Håller alla tummar och tår inför RUL:en på måndag! Hjärta
  • HejsanJenny

RUL avklarat! Bestämde mig för att inte kolla könet, men det gick inte att missa här heller. 😅 Känns jätteroligt med en liten pojke. ❤️

• ToEm
    HejsanJenny skrev 2023-04-03 12:42:04 följande:

RUL avklarat! Bestämde mig för att inte kolla könet, men det gick inte att missa här heller. 😅 Känns jätteroligt med en liten pojke. ❤️

Haha, vad roligt! Då har vi vars en liten fluktare att vänta oss 😄 Stort grattis till er, spännande!
  • Afterrain

Vårt RUL gick också suveränt. Dock bad barnmorskan oss att titta bort när hon tittade i området och områdena runt där könet syns så vi vet fortfarande inte om det är en pojke eller flicka 😅

• Liliciou

Grattis allihopa! Jag hade RUL för ett tag sedan (beräknad 6 augusti). och vi valde att inte ta reda på könet och är så förbannat nyfiken att jag nästan ångrar mig :P 

Hur mår ni alla? Jag har blivit glutenintolerant av graviditeten och haft problem med magsmärtor i magsäcken men mår nu bra. 

• HejsanJenny
    Liliciou skrev 2023-04-10 11:51:36 följande:

Grattis allihopa! Jag hade RUL för ett tag sedan (beräknad 6 augusti). och vi valde att inte ta reda på könet och är så förbannat nyfiken att jag nästan ångrar mig :P 

Hur mår ni alla? Jag har blivit glutenintolerant av graviditeten och haft problem med magsmärtor i magsäcken men mår nu bra. 

Usch så jobbigt! Hur kom man fram till din glutenintolerans? Kommer det hålla i sig efter graviditeten? 
    Jag mår finfint men har blivit sjukskriven på halvtid sedan en tid tillbaka på grund av högt blodtryck. Känner inte av det själv, så har svårt att slappna av och bara låta mig själv vila och ta det lugnt, vill bara köra på som vanligt. Har blivit kallad på extra ultraljud så det är ju mysigt. Känner rörelser flera gånger per dag nu! Går in i vecka 22 strax. ☺️
  • Liliciou

Jobbigt med högt blodtryck men mysigt med rörelser. Känner också bebis flera gånger om dagen. Ibland syns rörelserna jättetydligt även om jag har kläder på mig så tror bebis är ganska hårdhänt. 

Varför extra ultraljud? Jag ska bli kallad på extra ultraljud i vecka 32 då jag har moderkakan väldigt långt ner så de måste se om den ligger för livmodertappen. 

Eftersom magsmärtan aldrig försvann så tog jag bort allt utan kokt kyckling, ris och gröna grönsaker så som gurka, spenat och vitkål. Käkade det i 3 veckor och sen började jag återinföra mat igen när magen känts bra. Åt gluten i ca 3 dagar och sen blev jag sjuk igen. Tog bort gluten och det tog 2 dar sen mådde jag mycket bättre. Frågat min BM om det och hon tror att mina slemhinnor i magsäcken blivit överkänsliga av graviditeten. Förhoppningsvis försvinner det men vi får se.  

• Afterrain

Någon annan som råkat ut för begränsad rörlighet och svullen deluxe 10.0? Jag går in i v 22 imorgon men är svullen som ett as, jag bär stödstrumpor på jobbet, men är ändå såpass svullen att mina fötter pulserar inuti mina stackars skor som ser ut att spricka snart. Någon som har några bra gravidskor? Om jag nu ens orkar vänta på svar, känns som om jag går och köper vad som helst som är mindre dåliga än de jag har nu 😭

• HejsanJenny
    Afterrain skrev 2023-04-17 10:29:13 följande:

Någon annan som råkat ut för begränsad rörlighet och svullen deluxe 10.0? Jag går in i v 22 imorgon men är svullen som ett as, jag bär stödstrumpor på jobbet, men är ändå såpass svullen att mina fötter pulserar inuti mina stackars skor som ser ut att spricka snart. Någon som har några bra gravidskor? Om jag nu ens orkar vänta på svar, känns som om jag går och köper vad som helst som är mindre dåliga än de jag har nu 😭

Inte svullen men satan vilken foglossning jag har åkt på sedan några dagar tillbaka så kan relatera till den begränsade rörligheten. 😭 Det är inte gravidskor per se men det skönaste paret skor jag har är från märket Hoka, sneakers med dämpning som känns som att gå på moln. Hoppas du hittar nått <33
Svar på tråden BF Augusti 2023