• Sanset

BF Augusti 2023

Hej!

Plussade igår med andra barnet och har BF enligt apparna 7-9 augusti. Såg inget forum för BF augusti 2023, så tänkte starta en så vi kan följa varandra! 

Vad var era symptom och när plussade ni?

Kan skapa en BF lista som ni gärna får fylla i:

Sanset - BF 7-9 augusti

• Svar på tråden BF Augusti 2023
  • ToEm

Hej!

Väntar första barnet, är i vecka 17+4 och bryter just nu mitt löfte gentemot alla andra (samt mig själv) gällande att inte gå in här på Familjeliv och läsa om folks problem och spekulationer, haha..! Tänker att det kanske ändå hade varit roligt att ta del av folks tankar och erfarenheter. Kanske.

Ja, jag är då en av "de nojiga", trots jag inte anser mig vara en nojig person i grund och botten. Vi gjorde KUB 19/1 och är nöjda med resultatet, valde att inte gå vidare med NIPT. Gällande risken för downs syndrom kunde siffrorna kanske varit bättre, men likväl ingen anledning till oro. Jag är 33 år, förmodar det är anledningen till "sämre" siffror. Den 9/3 är det dags för nästa rutinultraljud, lååång väntan! Jag vill (såklart!) att allt ser fortsatt fint ut, känns som jag kommer kunna slappna av lite därefter (även fast jag förstår av alla andra att oron är en ständig faktor i ens liv så snart man fått reda på att man är gravid) Glad 

Har inte haft några större hälsobekymmer, lite illamående och möjligtvis lite mer känslig för dofter. Ömmande bröst med "kittlande" bröstvårtor. Gör ont som sören när det är för kallt ute, haha! Har tappat lust och ork för träning vilket innebär att magen vuxit men det känns inte som gravidmage, snarare chokladmage... Är ute och går varje dag och kör ett-två pass på crosstrainern/vecka. Får försöka skärpa mig! 

Jag äter Lamotrigin och har fått öka dosen från 200 mg till 300 mg efter  rådgivning med neurologen. Det tog mig emot då jag är införstådd med att risken för missbildning ökar, DOCK minimalt enligt min neurolog. Han säger att en "normal" graviditet för med sig en cirka 2% risk för missbildning, en som äter Lamotrigin löper en risk om 3%. Jag har inte epilepsi men fick ett stressutlöst anfall för cirka sex år sedan och äter Lamotrigin i förebyggande syfte, eller vad man ska säga.

Beräknad BF är 1/8, antar vi får mer specifikt datum den 9:e (om allt ser fortsatt bra ut!!!!). Tycker det fortfarande är heeelt surrealistiskt att jag ska bli mamma! Något som inte varit självklart men som nu känns helt rätt.

Ser fram emot att läsa om era resor framöver, hoppas vi kan hjälpas åt! Glad

• Afterrain
    ToEm skrev 2023-02-26 20:19:08 följande:

Hej!

Väntar första barnet, är i vecka 17+4 och bryter just nu mitt löfte gentemot alla andra (samt mig själv) gällande att inte gå in här på Familjeliv och läsa om folks problem och spekulationer, haha..! Tänker att det kanske ändå hade varit roligt att ta del av folks tankar och erfarenheter. Kanske.

Ja, jag är då en av "de nojiga", trots jag inte anser mig vara en nojig person i grund och botten. Vi gjorde KUB 19/1 och är nöjda med resultatet, valde att inte gå vidare med NIPT. Gällande risken för downs syndrom kunde siffrorna kanske varit bättre, men likväl ingen anledning till oro. Jag är 33 år, förmodar det är anledningen till "sämre" siffror. Den 9/3 är det dags för nästa rutinultraljud, lååång väntan! Jag vill (såklart!) att allt ser fortsatt fint ut, känns som jag kommer kunna slappna av lite därefter (även fast jag förstår av alla andra att oron är en ständig faktor i ens liv så snart man fått reda på att man är gravid)  // Glad 

Har inte haft några större hälsobekymmer, lite illamående och möjligtvis lite mer känslig för dofter. Ömmande bröst med "kittlande" bröstvårtor. Gör ont som sören när det är för kallt ute, haha! Har tappat lust och ork för träning vilket innebär att magen vuxit men det känns inte som gravidmage, snarare chokladmage... Är ute och går varje dag och kör ett-två pass på crosstrainern/vecka. Får försöka skärpa mig! 

Jag äter Lamotrigin och har fått öka dosen från 200 mg till 300 mg efter  rådgivning med neurologen. Det tog mig emot då jag är införstådd med att risken för missbildning ökar, DOCK minimalt enligt min neurolog. Han säger att en "normal" graviditet för med sig en cirka 2% risk för missbildning, en som äter Lamotrigin löper en risk om 3%. Jag har inte epilepsi men fick ett stressutlöst anfall för cirka sex år sedan och äter Lamotrigin i förebyggande syfte, eller vad man ska säga.

Beräknad BF är 1/8, antar vi får mer specifikt datum den 9:e (om allt ser fortsatt bra ut!!!!). Tycker det fortfarande är heeelt surrealistiskt att jag ska bli mamma! Något som inte varit självklart men som nu känns helt rätt.

Ser fram emot att läsa om era resor framöver, hoppas vi kan hjälpas åt! Glad

Hej och välkommen! Och grattis till bebis!

Låter som att vi har samma oro för att något ska gå fel. Jag kan inte skaka av mig den känslan, så jag förstår dig 😘.
  • Afterrain
    HejsanJenny skrev 2023-03-06 06:58:03 följande:

Hur mår ni? Snart går jag in i vecka 17 och nu börjar magen synas litegrann. ☺️

Trött och dessutom förkyld för andra gången sen jag blev gravid. Jag går in i v 16 imon och på mig har det synts sen vecka 9 🤣❤️ kan inte ens dölja det om jag försöker nu.
  • ToEm
    HejsanJenny skrev 2023-03-06 06:58:03 följande:

Hur mår ni? Snart går jag in i vecka 17 och nu börjar magen synas litegrann. ☺️

Jag går in i vecka 20 (19+0) på onsdag och mår bra! Fortfarande lite mer ?äckelmagad? än tidigare men absolut vid god vigör 😊 Då jag är lite rund i vanliga fall så tror jag inte det syns, börjar dock känna viss skillnad när jag ligger på rygg och klämmer på magen - den är en aning mer spänd där kring naveln och nedåt. Längtar tills det börjar synas på riktigt! 

På torsdag ska vi på rutinultraljud, första sedan KUB. Äntligen! Är nervös men vill såklart tro och hoppas på att allt ser bra ut 🙏🏼✊🏼
  • HejsanJenny
    ToEm skrev 2023-03-06 18:55:26 följande:
    Jag går in i vecka 20 (19+0) på onsdag och mår bra! Fortfarande lite mer ?äckelmagad? än tidigare men absolut vid god vigör 😊 Då jag är lite rund i vanliga fall så tror jag inte det syns, börjar dock känna viss skillnad när jag ligger på rygg och klämmer på magen - den är en aning mer spänd där kring naveln och nedåt. Längtar tills det börjar synas på riktigt! 

På torsdag ska vi på rutinultraljud, första sedan KUB. Äntligen! Är nervös men vill såklart tro och hoppas på att allt ser bra ut 🙏🏼✊🏼
    Spännande med KUB! Hoppas allt gick bra idag ❤️
    Utan någon slags regelbundenhet och endast lite då och då tycker jag mig känn ett fladdrande i magen. Inte sparkar, men liksom?. nått. Så mysigt. 
  • ToEm
    HejsanJenny skrev 2023-03-09 15:05:25 följande:
    Spännande med KUB! Hoppas allt gick bra idag ❤️
    Utan någon slags regelbundenhet och endast lite då och då tycker jag mig känn ett fladdrande i magen. Inte sparkar, men liksom?. nått. Så mysigt. 
    Nej, det var rutinultraljud idag, KUB gjorde vi i januari! Lyckligtvis såg allt lika fint nu som då, jätteskönt och väldigt roligt. Tanken var ju att vi inte skulle veta kön, men ja... Det gick liksom inte att missa, haha! Barnmorskan varken bekräftade eller dementerade men sa "ja, ibland är det oundvikligt", så vi får nog fokusera på pojknamn när vi letar förslag i kalendern ;) Jätteroligt såklart, men jag är besviken (?) över att inte bli så överraskad som jag egentligen hade velat bli på D-dagen. Om vi har tur och det blir ett syskon om något år blir det minsann till att titta bort i samband med RUL:en! 

Kul att du känner något! Jag märker mest av växtvärken, främst att det trycker till nere på högra delen av magen. Det visade sig idag att jag inte har så mycket av moderkakan just där och att det därför är lite mer känsligt :) 
  • HejsanJenny
    ToEm skrev 2023-03-09 19:08:58 följande:
    Nej, det var rutinultraljud idag, KUB gjorde vi i januari! Lyckligtvis såg allt lika fint nu som då, jätteskönt och väldigt roligt. Tanken var ju att vi inte skulle veta kön, men ja... Det gick liksom inte att missa, haha! Barnmorskan varken bekräftade eller dementerade men sa "ja, ibland är det oundvikligt", så vi får nog fokusera på pojknamn när vi letar förslag i kalendern ;) Jätteroligt såklart, men jag är besviken (?) över att inte bli så överraskad som jag egentligen hade velat bli på D-dagen. Om vi har tur och det blir ett syskon om något år blir det minsann till att titta bort i samband med RUL:en! 

Kul att du känner något! Jag märker mest av växtvärken, främst att det trycker till nere på högra delen av magen. Det visade sig idag att jag inte har så mycket av moderkakan just där och att det därför är lite mer känsligt :) 
    Nämen såklart det var RUL, jag läste och tänkte fel! Hahah åhh. Ja sånt kan ju vara svårt att liksom, inte se. Fint med en lite gosse ❤️
  • HejsanJenny

Med min första blev jag igångsatt pga högt blodtryck och eftersom jag även i denna graviditet har dragit på mig för höga värden kommer jag även denna gång bli erbjuden igångsättning. Känns skönt mentalt ☺️
    Hur mår ni andra? Kom igen, nu drar vi igång lite aktivitet i tråden! ❤️

• ToEm
    HejsanJenny skrev 2023-03-21 19:26:06 följande:

Med min första blev jag igångsatt pga högt blodtryck och eftersom jag även i denna graviditet har dragit på mig för höga värden kommer jag även denna gång bli erbjuden igångsättning. Känns skönt mentalt ☺️
    Hur mår ni andra? Kom igen, nu drar vi igång lite aktivitet i tråden! ❤️

Skönt att vara förebredd på det redan nu!

Jag mår bra, går in i vecka 23 på onsdag och ser fram emot nästa besök hos barnmorskan den 13/4 - trots att jag egentligen inte känner någon större oro. Dock ska jag ta en spruta då jag, liksom några utav de andra, har en negativ blodgrupp medan bebin är positiv (eller hur det nu var). Men det känns inte obehagligt.

Den molande växtvärken är påtagligt och tror banne mig jag kände bebin för första gången i helgen! Eller, jag har nog känt det tidigare men först nu fattade jag! Det har liksom "bubblat" till, väldigt mjukt och när jag lade handen på magen när jag låg ner kände jag hur något tryckte till vid tre tillfällen, i samband med "bubblet" Glad  

Dock hatar jag att se mig själv i spegeln. Jag har alltid varit en jojo-bantare så det här med vikt och viktuppgång är ett känsligt ämne... Jag har misskött min kost något så väldigt sedan jag i princip fick reda på att jag var gravid där innan jul. Så jag har bara mig själv att skylla. Jag promenerar mycket men det hjälper ju inte när allt det andra fallerar! Ser inte en gravidmage utan bara en "tjockismage", hade lika gärna kunnat vara i nionde månaden och inte femte, haha. Kör endast oversize-kläder, avvaktar med t-shirtar och sådant ett tag till... Hur känner ni andra kring detta? Eller ni är hurtiga och skötsamma? Glad
Svar på tråden BF Augusti 2023