• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • KillBill

Man undrar hur många miljoner SD och de övriga Tidöpartierna har slängt i sjön på att utreda tiggeriförbudet. Utredaren föreslår visserligen ett förbud, men gör det enbart eftersom utredningsdirektiven var formulerade så att han inte hade något val. Själv anser han att ett förbud är onödigt.

Nu återstår att se hur KD och L ställer sig. De har tidigare varit emot kriminalisering,  och har nu dessutom fått argument mot förbudet av självaste utredaren.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill

När Jimmie och Ulf styr Sverige blir det dyrare att vara sjuk. 

• Rataxes
    Anonym (Sossen) skrev 2025-06-30 16:09:55 följande:
    På grund av 25 års högermajoritet i Sveriges riksdag.
    Ditt parti som trots detta valde att regera under de förutsättningarna har naturligtvis ingen som helst skuld.🤡
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • KillBill
    Rataxes skrev 2025-06-30 21:57:43 följande:
    Ditt parti som trots detta valde att regera under de förutsättningarna har naturligtvis ingen som helst skuld.🤡

Vad skulle de rödgröna partierna ha gjort? Trots att det fanns en högermajoritet i riksdagen var en rödgrön koalition det enda realistiska regeringsalternativet.

Men det går inte att blunda för att det är den snart 20-åriga högerdominansen i riksdagen som haft störst påverkan på politiken. Vid nästa val kommer 15 av de senaste 20 budgetarna ha varit högerbudgetar, varav 6 med stöd av Sverigedemokraterna. Endast 5 av budgetarn den senaste 19 åren har lagts fram av en socialdemokratiskt ledd regering.

• Snälla Killen
    Anonym (Giggi) skrev 2025-06-23 15:35:06 följande:
    Du frågade vad som finns kvar och jag svarar allt vanligt folk som inte bryr sig om nät-drev från den politiska klassen.

Se det hoppfullt istället. Folk påverkas inte i längden av vare sig inlägg på Familjeliv om hur dum Ulf är eller ledartexter på Aftonbladet om Ebba.

När allt  kommer omkring så bryr sig folk mest om konkreta frågor som påverkar deras vardag.
    Om man tror sig tala till en befolkning via populism och vilseledande propaganda, så får det givetvis stå för dig.

Jag ser det väldigt hoppfullt,  för det går enbart att förneka fakta till en viss gräns, tills även de mest dumma medborgarna, börjar fatta vad som är på gång.

Folk bryr sig, innerst inne, om just konkreta frågor och som påverkar deras vardag. Men viktigast av allt, är framtiden åt sina barn och det är inte att underskatta 😉
    Snäll? Definiera snälla...
  • Snälla Killen
    KillBill skrev 2025-06-30 22:41:11 följande:

Vad skulle de rödgröna partierna ha gjort? Trots att det fanns en högermajoritet i riksdagen var en rödgrön koalition det enda realistiska regeringsalternativet.

Men det går inte att blunda för att det är den snart 20-åriga högerdominansen i riksdagen som haft störst påverkan på politiken. Vid nästa val kommer 15 av de senaste 20 budgetarna ha varit högerbudgetar, varav 6 med stöd av Sverigedemokraterna. Endast 5 av budgetarn den senaste 19 åren har lagts fram av en socialdemokratiskt ledd regering.

Riksdags-situationen de senaste 20 åren, har precis som du säger,  gjort det helt omöjligt för någon annan regering, annat än tidigare Alliansen och nuvarande Tidö-regeringen, att kunna påverka svensk politik de senaste 20 åren och allt har varit möjligt för att just SD har varit med på tåget under alla år.

Börjar med andra ord bli dags för partiet med den ständiga "offerkoftan" att klä av sig sina vita och rena kläder och bekänna färg... 🙃

Det skulle vara ett sällsynt misslyckat strategiskt drag att tillåta ett fascistiskt parti som SD att bli en del av ett regeringsunderlag inom en tid som denna. 

Jag säger det enbart med välvilja, för jag vet vad det skulle leda till och det är inget någon svensk medborgare vill ha.
  • Rataxes
    Snälla Killen skrev 2025-07-01 03:34:22 följande:
    Riksdags-situationen de senaste 20 åren, har precis som du säger,  gjort det helt omöjligt för någon annan regering, annat än tidigare Alliansen och nuvarande Tidö-regeringen, att kunna påverka svensk politik de senaste 20 åren och allt har varit möjligt för att just SD har varit med på tåget under alla år.

Börjar med andra ord bli dags för partiet med den ständiga "offerkoftan" att klä av sig sina vita och rena kläder och bekänna färg... 🙃

Det skulle vara ett sällsynt misslyckat strategiskt drag att tillåta ett fascistiskt parti som SD att bli en del av ett regeringsunderlag inom en tid som denna. 

Jag säger det enbart med välvilja, för jag vet vad det skulle leda till och det är inget någon svensk medborgare vill ha.
    Men ex(?)kommunister och ett brungrönt parti går bra att ha som regeringsunderlag?
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Snälla Killen
    Rataxes skrev 2025-07-01 06:36:03 följande:
    Men ex(?)kommunister och ett brungrönt parti går bra att ha som regeringsunderlag?
    Bättre med enbart brunt menar du?

Förlåt om jag ställer frågan, men vet du ens skillnaden mellan kommunism och fascism?

Du verkar vara typen som lyssnar i 2 sekunder på vad någon har att säga men inte mer...

Ryssarna har iaf mer erfarenhet än oss svenskar av allt sånt där (till dags dato) och det är väl lite därför de är som de är, tillsammans med dig...
  • Anonym (Sossen)
    Rataxes skrev 2025-06-30 21:57:43 följande:
    Mitt parti lyckades i alla fall fördröja samhällskollapsen med några år genom att inte stå helt utanför.
  • Anonym (Sossen)
    KillBill skrev 2025-06-30 21:32:31 följande:

När Jimmie och Ulf styr Sverige blir det dyrare att vara sjuk. 

Ja, i dag dras svångremmen åt med dyrare mediciner och lägre bostadsbidrag för barnfamiljer. Är det fortfarande 1 oktober som gäller för försämringarna i a-kassan?

Jag tror man ska hålla koll på statistiken för överdödlighet den närmaste tiden. Om den ökar för att folk måste välja mellan mat eller mediciner, borde Tidö-regeringen åtalas för folkmord.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026