Anonym (Villaägare) skrev 2025-07-02 14:39:21 följande:
Om man behovsprövar får man trösklar så att det inte lönar sig att arbeta.
Pratar om barnbidrag och inget annat.
Har inget emot prövningar på andra saker det minsta, men barnbidrag blir nog dyrare om man behovsprövar det.
Och pga den personalen och det systemet kostar en satans massa.
På andra områden är behovsprövning direkt nödvändigt.
Men de är bra större och/eller mer riktade också.
Och barn är enkelt, pluppar det ut ett så får du barnbidrag = arbete över.
Sätta en beprövnings sak på detta kommer kosta en hel del pengar.
Anonym (Sossen) skrev 2025-07-02 14:50:52 följande:
Njae, man har historiskt resonerat att barnbidraget går till barnet och barn har ju aldrig någon inkomst. Men när vissa barnfamiljer måste använda bidraget till att köpa blöjor och barnens vinterskor, medan andra kan låta det oavkortat gå in på ett sparkonto, så vill jag nog hävda att den sistnämnda gruppen inte är i behov av något bidrag.
Inte riktigt det jag avser när jag skrev det inlägget.
Utan att behovspröva det kostar en massa pengar och därför man har inte behovsprövat detta bidrag.
Och som en del säger, miljonärer behöver inte dessa pengar, och det är väl sant.
Men det är inte heller ett stort hål i statskassan, så ge det till alla är jag okey med.
Sen ser vi andra bidrag där man borde kolla riktigt mycket på i stället.
EnAnonumius skrev 2025-07-02 15:53:45 följande:
Nu får du ge dig.
Nu är du där igen, d.vs tillskriva en otroligt massa innehåll som inte finns i ett inlägg, och sedan komma med den otroligt poänglösa och dumma kommentaren "prata om något sällsynt". Sedan fortsätter du ditt poänglösa tjafsande mot mig och försvara din intetsägande liknelser.
Det jag har bara gjort är att ENKELT (varken mer eller mindre), konstaterande att fascism och kommunism är två idiotismer.
Varken mer eller mindre.
För den som klar av att tänka, ser ju tydligt att jag ogillar både fascism och kommunism.
Det är du som väljer att tolka in mer än som finns i min text, och börjar med en massa poänglösa tjafsande mot mig och intetsägande "liknelser".
Oavsett hur mycket du pumpar på med en massa onödigt tjafsande med poänglösa kommentarer och intetsägande liknelser, så fråntar det aldrig att både fascism och kommunism är två idiotismer.
Och du det är ingen idé att du försöker komma med en massa förklaringar till mig om "hur det är och ligger till". Jag tänker inte tolka andras texter efter mallarna "falsk dikotomi" och anse att man skall agera baserat på detta.
DU har rätt, du skrev en massa som är irrelevant för precis allt.
Dock står vi här med rätt många till och med på Familjeliv som inte förstår de ventilerar fascism, och dessa fattar inte ens det när man berättar och förklarar.
Kommunism är knappt existerande, men är en lika havererad ideologi som fascism.
Dock är det fascismen som sprider sig och speciellt kring SD.
EnAnonumius skrev 2025-07-02 16:08:49 följande:
Och du verkar ju inte heller förstå demokrati alls
Du vet man har i en demokrati med åsikts- och yttrandefrihet rätten att komma med sin åsikt
Hens ÅSIKT är att vissa partier inte kommer in i riksdagen och får inflytande. Det betyder aldrig i praktiken samma sak som att man inte skulle förstå hur en demokrati funkar.
Det är det här jag insett från tiden du älskade saklighet och fakta har ändrat sig totalt och frågan är om du ens förstår det.
Men nu började du prata om annat igen.
Och det är väljaren som styr och jag inte ens en gång i mitt liv blivit upprörd över att någon som jag inte skulle vinna är fel.
För det är ju vad demokrati är.
Vad användaren antydde är att demokrati är bara okey om ingen vänster om C får röster för att vinna.
Sen sure så kan man säga det viktiga inte är att ge upp demokratin, men dock känner jag igen lingot på de som vill avskaffa demokratin.
Och personen kan svara själv vilket som gäller, det kan aldrig du göra.