• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • TvillingmammaVästgöte
    Mentat skrev 2025-09-01 11:25:15 följande:
    Du kan väl inte på något sätt vara förvånad? Public service har särbehandlat (sd) i många år. Jag röstar visserligen inte på dem men nog har jag reagerat på att (sd) och (v) behandlas så väldigt olika. Det är mycket påtagligt.

Jag är inte helt förvånad men aldrig har jag sett det så tydligt i gårdagens Agenda. Camilla Kvartoft gjorde en lång , utdragen och fullständigt partisk attack mot Jimmie. 

Att han kunde hålla sig lugn imponerade på mig. Men han är väl van vid det här laget.

Men jag förstår inte hur SVT kan låta Camilla ägna sig åt så vinklad journalistik. De vill ju ändå vara en opartisk public service , eller är det inte så?

• klyban
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-01 11:40:20 följande:

Jag är inte helt förvånad men aldrig har jag sett det så tydligt i gårdagens Agenda. Camilla Kvartoft gjorde en lång , utdragen och fullständigt partisk attack mot Jimmie. 

Att han kunde hålla sig lugn imponerade på mig. Men han är väl van vid det här laget.

Men jag förstår inte hur SVT kan låta Camilla ägna sig åt så vinklad journalistik. De vill ju ändå vara en opartisk public service , eller är det inte så?

Så fråga om den vita boken som inte kom ut för så länge sedan.
    Och hur de backar upp Israel i sina folkmord och att dessa inte ska adresseras.

Det är frågor som är förbjudna då enligt dig?

Och det är partiledardebatterna som är där man ventilerar sin framtida politik och diskuterar nuvarande.
    Och det är först inför valet som de pratar om politiska förslag.

Och det blir väldigt konstigt för dig och när du inte vet om detta, och att det är faktiskt SD som sagt detta om Israel och presenterat en vit bok, men det ska tydligen ingen få fråga om.

DU ser inget problem med att vad som SD skapat själva, ska man inte få fråga om och ifrågasätta?
    Och istället inbilla sig någon är dum emot dom, så otroligt komiskt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • TvillingmammaVästgöte
    klyban skrev 2025-09-01 12:09:12 följande:

Så fråga om den vita boken som inte kom ut för så länge sedan.
    Och hur de backar upp Israel i sina folkmord och att dessa inte ska adresseras.

Det är frågor som är förbjudna då enligt dig?

Och det är partiledardebatterna som är där man ventilerar sin framtida politik och diskuterar nuvarande.
    Och det är först inför valet som de pratar om politiska förslag.

Och det blir väldigt konstigt för dig och när du inte vet om detta, och att det är faktiskt SD som sagt detta om Israel och presenterat en vit bok, men det ska tydligen ingen få fråga om.

DU ser inget problem med att vad som SD skapat själva, ska man inte få fråga om och ifrågasätta?
    Och istället inbilla sig någon är dum emot dom, så otroligt komiskt.

Det är inte förbjudet att fråga om vitboken men det gjordes på ett dåligt och partiskt sätt. Det tog också oproportionerligt mycket tid från Agendasändningen. Det handlade om SDs historia före 95, när Jimmie inte hade någon ledande roll i SD.
    Han tog ändå avstånd från allt nazistiskt, homofobiskt och rasistiskt som SD gjort innan 95 och som beskrivs i vitboken. Han bad alla som kände sig kränkta om ursäkt. Så Jimmie skötte sig väldigt väl. 
  • klyban
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-01 12:15:08 följande:
    Det är inte förbjudet att fråga om vitboken men det gjordes på ett dåligt och partiskt sätt. Det tog också oproportionerligt mycket tid från Agendasändningen. Det handlade om SDs historia före 95, när Jimmie inte hade någon ledande roll i SD.
    Han tog ändå avstånd från allt nazistiskt, homofobiskt och rasistiskt som SD gjort innan 95 och som beskrivs i vitboken. Han bad alla som kände sig kränkta om ursäkt. Så Jimmie skötte sig väldigt väl. 
    Låter som du har en bias och att SD historia inte ska få ifrågasättas rejält, det är trots allt nazism plus vi pratar om.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Giggi)

Men jag förstår inte hur SVT kan låta Camilla ägna sig åt så vinklad journalistik. 

Really? Du kan inte förstå?

Jo, det förstår du nog visst och det är problemet.

Public Service är idag så oblygt och öppet vinklat åt vänster att högra sidan av Sverige håller på att sluta bry sig om PS och  när PS inte har med 50% av folket att göra så finns det ingen anledning att de 50% ska finansiera det heller.

PS sitter i skiten ordentligt och behöver förändra sig för att överleva i längden.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Giggi) skrev 2025-09-01 13:31:21 följande:

Public Service är idag så oblygt och öppet vinklat åt vänster att högra sidan av Sverige håller på att sluta bry sig om PS och  när PS inte har med 50% av folket att göra så finns det ingen anledning att de 50% ska finansiera det heller.

PS sitter i skiten ordentligt och behöver förändra sig för att överleva i längden.

Jag gillar SVT. Jag tittar varje vecka på SVT-program från SVT play. Det finns många kvalitetsprogram, kvalitetsfilmer och en hel del bra deckarserier från BBC. Det blir torftig om SVT läggs ner och jag bara får titta på Netflix och Max. Dessa kanaler är bra på sitt sätt men jag skulle sakna SVT/BBCs utbud, som ofta håller hög kvalitet. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Giggi) skrev 2025-09-01 13:31:21 följande:

Jag håller inte med om att det är alltid så vänstervinklat, ibland känns SVT journalisterna som mer Moderatvinklade. Men däremot är SVT negativa till just SD .
  • TvillingmammaVästgöte

Sverige utan SVT vore en fasa. Då blir det som i USA där demokrater tittar på CNN och Republikaner på Fox News, 

Just därför måste SVT försöka bättra sig och vara opartiska. 

Det är trist att Sverige verkar bli lika polariserat som USA. 

• Mentat

[...]

Nej, de vill att svenska folket skall tro att de är opartiska. Ibland krackelerar dock fasaden. Prova att anmäla till granskningsnämnden för all del, eftersom det var ett program som sändes och inte innehåll på nätet faller det under GN:s jurisdiktion. Det skall dock till väldigt flagranta övertramp för att den skall ingripa.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026