För den som vill höra det från något annat än en vänsterextrem blogg som gjort sig kända för att fara med osanning ( blågula bilen, fortfarande ingen ursäkt från sagobloggen, för deras lögner) och för att ha fuskat med presstödet.
"Aktivism, lögn och konspirationsteorier
Nu är valrörelsen igång! Det är härligt! Det har vi alla väntat på. Så därför kommer också sensationerna och tillhörande agendadriven aktivistisk ?journalistik?.
Dagens ETC har producerat ett saftigt vänsteraktivistiskt sensationsverk byggd på rena insinuationer och obestyrkta påståenden.
Två saker påstås.
För det första att det skulle råda ett omfattande internt missnöje i Medborgerlig Samling.
För det andra att jag genom möten i Europaparlamentet på något sätt skulle ha kopplingar till ryska intressen eller hysa sympatier för Putinregimen.
Detta är givetvis fullständigt falskt.
Medborgerlig Samling står tydligt bakom folkrätten, suveränitetsprincipen och varje nations rätt till sitt eget territorium. Vi har varit kompromisslösa i vårt stöd för Ukrainas rätt gentemot den ryska anfallsmakten sedan dag ett. Det råder inga som helst tvivel om detta, och jag står som partiledare, givetvis, fullt ut bakom den linjen.
Av exakt samma skäl är det fullständigt otänkbart att vi ? eller jag personligen ? skulle ha något intresse av samarbeten eller finansiering med kopplingar till den auktoritära och totalitära världen. Det strider mot allt vi står för. Senast för någon vecka sedan beskrev jag hur den vidriga kommunistdiktaturen i Venezuela, tillsammans med Ryssland, Sharia-regimen i Iran med flera - representerar den totalitära och auktoritära världen. Detta är huvudmotståndaren för allt vad Medborgerlig Samling står för - som är Sveriges frihetliga höger.
MED har dessutom talat på de pro-ukrainska manifestationerna på Norrmalmstorg. Vårt stöd till Ukrainas sak mot Rysslands anfallskrig är odiskutabelt.
Vad gäller interna åsiktsskillnader så är Medborgerlig Samling ett parti med högt i tak. Olika åsikter, saklig och konstruktiv kritik, är varken märkligt eller farligt. Det är en del av en levande frihetlig politisk rörelse. Jag är stolt över att våra egenheter och fria åsikter florerar brett i partiet.
Det är dock beklagligt och sorgligt då en enskild individ slutar bry sig om partiet till den grad så att denne väljer att sprida sina egna fabricerade påhitt och obestyrkta konspirationsteorier via populistisk vänstermedia, kända för sensationer före sanning.
Ingenting förändras. MED står stabilt, tydliga i vår frihetliga ideologi - och vi ÄR Sveriges snabbast växande parti!
Nu fortsätter vi arbetet med lugn, självförtroende och fullt fokus på Sverige, demokratin, ökat medborgerligt självbestämmande, yttrandefrihet och tillväxt.
Nu kör vi valrörelsen 2026!
Och ETC, tack för marknadsföringen!
Daniel Sonesson
Partiledare, Medborgerlig Samling"