• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • klyban
    Alexanderlukas skrev 2026-01-23 15:27:26 följande:

Det är lite synd att kaninhålet är igentäppt med kodynga.

Och om vad, för var gång jag ställer den fråga så möts man av nystad om vad det är.
    Ska vi gissa på samma och inse inlägget blev irrelevant?

Rätt komiskt också att prata om kaninhål och försöka projicera detta, tror du någon går på detta som är utanför kaninhålet?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mentat
    klyban skrev 2026-01-23 15:09:31 följande:

Vänsterparti, jaha?
    Vart kom den ifrån och som oefterfrågad parameter?

Det går förstå deras motstånd till denna smutsigare kärnkraften.
    Men en mycket renare och säkrare, där undrar man helt klart.

Alltid ett vänsterparti apropå att du skrev att de har haft svårt att hitta sin linje. Syftade du på något annat? Det framgick inte vad du menade och det var exakt det jag skrev också.
  • Anonym (Giggi)
    KillBill skrev 2026-01-19 23:21:19 följande:

Herregud vilket amatörmässigt haveri. Nu visar det sig att Sverigedemokraterna och de övriga Tidölagspartierna utredare har räknat fel, med inte mindre än 5 miljarder kronor..

Sverige behöver en ny regering..

Jaså, det har de?!

En generaldirektör hävdar att hennes myndighet är underfinansierad med hänvisning till "beräkningar" - det måste var första gången i världshistorien det har hänt.

Regeringens utredare har räknat på en genomsnittskostnad per ärende och sedan multiplicerat det med ett tänkt antal ärenden.

Mindhammar menar att vissa ärenden minsann är dyrare än andra - som om det skulle var i motsats till att det finns ett genomsnitt - och därför måste hon få mer pengar till sin myndighet.

Hon gör bara sitt jobb gentemot den myndighet hon har att sörja för.
  • klyban
    Mentat skrev 2026-01-23 15:43:56 följande:
    Alltid ett vänsterparti apropå att du skrev att de har haft svårt att hitta sin linje. Syftade du på något annat? Det framgick inte vad du menade och det var exakt det jag skrev också.

Mer intresserad vad bananskalet som drog in något vi alla visste de är och vad det var för.
    Och när vi pratade om något helt annat, och som nu inte ens existerar längre i diskussionen.

För fann det intressant och inte ha någon betydelse för kärnkraften i sig.

Det innebär också att jag inte kan vara vänster då eller?
    Och för jag är för kärnkraft, dock en lite mer intelligentare väg än vi fått önskar jag då.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mentat
    klyban skrev 2026-01-23 15:54:01 följande:

Mer intresserad vad bananskalet som drog in något vi alla visste de är och vad det var för.
    Och när vi pratade om något helt annat, och som nu inte ens existerar längre i diskussionen.

För fann det intressant och inte ha någon betydelse för kärnkraften i sig.

Det innebär också att jag inte kan vara vänster då eller?
    Och för jag är för kärnkraft, dock en lite mer intelligentare väg än vi fått önskar jag då.

Ok, det där inlägget är så osammanhängande att det blir obegripligt. Jag hoppades på en dialog men förutsättningarna för en sådan saknas tyvärr
  • klyban
    Mentat skrev 2026-01-23 18:55:19 följande:
    Ok, det där inlägget är så osammanhängande att det blir obegripligt. Jag hoppades på en dialog men förutsättningarna för en sådan saknas tyvärr

Det vet jag inte, vad som var osammanhängande var att prata om vänstern och för vi alla vet att MP är förpassade en bit in i skalan till vänster.
    Men som argument är det svårt att förstå och för vi alla vet detta.

Dock är det intressant att jag inte kan vara vänster och vara för kärnkraft, kanske det var problemet här.
    För jag är för all energi, även om det inte blåser jämt.

Är du för all energi?

För vi ser detta hur en del tycker vind är det hemskaste som existerar, helt oförståeligt varför man tycker detta och hur just vind har hållit nere elpriserna och när kärnkraften har fallerat och fått stänga ned reaktorer.

Förresten är reaktorn uppe än?
    Har inte sett något om detta än.(Säkert missat om det är så.)

• KillBill
    Rataxes skrev 2026-01-23 10:35:18 följande:

Det går inte så bra för "den bjeda mitten"

Jag förstår att det är obekvämt att bli motsagd med fakta, men sakläget är följande.

Du hänvisar till en undersökning som bygger på ett självrekryterat panelurval, där deltagarna själva har anmält sitt intresse för att delta och uttrycka åsikter. Denna typ av urval har lägre tillförlitlighet än undersökningar som baseras på ett slumpmässigt urval, eftersom risken för systematiska skevheter är betydligt större.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    KillBill skrev 2026-01-24 11:00:57 följande:

Jag förstår att det är obekvämt att bli motsagd med fakta, men sakläget är följande.

Du hänvisar till en undersökning som bygger på ett självrekryterat panelurval, där deltagarna själva har anmält sitt intresse för att delta och uttrycka åsikter. Denna typ av urval har lägre tillförlitlighet än undersökningar som baseras på ett slumpmässigt urval, eftersom risken för systematiska skevheter är betydligt större.

I Novus undersökning, från januari 2026, som bygger på ett slumpmässigt urval och därför har avsevärt högre tillförlitlighet, hamnar Jimmie ?Führern? Åkesson  först på tredje plats..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban
    KillBill skrev 2026-01-24 11:00:57 följande:

Vag jag lärt mig genom åren och där användare själva söker sig till liknande.
    Det är att rätt ofta så blir resultaten omvända.

Man kan fråga sig varför det uppstår, men kan ha med att göra med att de som inte nöjda tenderar gå till såna ställen.

Vi ser ju tex i SVT/SR tråden, där finns det en del som inbillar sig att en Familjeliv röstningen är fakta om SVT/SR.
    Och att den är inte statistiskt säkerställd är inget dom bryr sig om där, vilket är udda då de borde fatta själva att det inte funkar till något alls.

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026