• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • KillBill
    Alexanderlukas skrev 2026-02-22 16:49:37 följande:

Socialdemokraternas regeringsunderlag Miljöpartiet uppmanar nu sina väljare att förtidsrösta i gröna valurnor.

Förhoppningsvis med stort deltagande!

Skämtet var kanske roligt första gången 2014, men ditt försök att kopiera det nästan tolv år senare är mest tröttsamt..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Alexanderlukas

Men jag lovar dig? Inte ens hälften så tröttsamt som ditt maniska tjat om SD i tråd, efter tråd, efter tråd..

Håll stånd mot kulturvänstern!
  • klyban
    Alexanderlukas skrev 2026-02-23 07:40:59 följande:

Men jag lovar dig? Inte ens hälften så tröttsamt som ditt maniska tjat om SD i tråd, efter tråd, efter tråd..

Varför skulle saklighet och fakta vara tjat för, är inte det just saklighet och fakta.

Och en sak killbill gör, det är inte att upprepa sig, förutom när någon försöker fabulera eller desinformera, för då behövs ju det utbildas vad saklighet och fakta är.

Så ett gott råd är att du tar in sakligheten och faktan, och lär dig något för annars inser ju alla att du försöker förneka sakligheten och faktan.
    Och ja, då krävs upprepning, det måste väl själv förstå att man måste återge saker korrekt?

Eller representerar du en politik där desinformera och fabulera är en del av agendan?
    Och saklighet och fakta är vänsterextremt?
    Om så, så vore det rätt tragiskt att du står i en politik som inte tål granskning av verkligheten.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw
    Tyra myra skrev 2026-02-20 21:26:04 följande:
    Problemet med sakfrågor är att samhället och världen runt om oss är i ständig förändring. Sakfrågor är här och nu, inte nödvändigtvis imorron eller nästa år. 
    De av oss som lever i verkligheten lever här och nu. Det är här och nu våra barn går i skolan, det är här och nu jag behöver en behandling för min cancer, det är här och nu min dotter behöver skyddas från våldtäktsgäng, det är här och nu min och din frihet behöver skyddas från ryska imperiedrömmar.
  • Padirac
    KillBill skrev 2026-02-23 07:36:26 följande:
    Skämtet var kanske roligt första gången 2014, men ditt försök att kopiera det nästan tolv år senare är mest tröttsamt..
    Fel tunna

• nattuw
    KillBill skrev 2026-02-23 07:36:26 följande:
    Om vi nu skall gå in på tröttsamma saker så bör vi börja med det politiska spammande som några i forumet ägnar sig åt när det gäller Israel, regeringen, Trump o.s.v.
  • Tyra myra
    nattuw skrev 2026-02-23 19:28:17 följande:
    De av oss som lever i verkligheten lever här och nu. Det är här och nu våra barn går i skolan, det är här och nu jag behöver en behandling för min cancer, det är här och nu min dotter behöver skyddas från våldtäktsgäng, det är här och nu min och din frihet behöver skyddas från ryska imperiedrömmar.
    För mig är det självklart att man ska få behandling för sin cancer, att våldtäkts gäng ska buras in oavsett vilken regering vi har.  Det är civilsamhällets skyldighet att skydda oss. 

När något politiskt parti påstår att de är bättre på att skydda oss än andra så ljuger de. Det är civilsamhället i form av polisen och rättsväsendet som ska skydda din dotter.  Politikerna må säga vad de vill men det är inte de som upprätthåller ordningen i vårt land.  På samma sätt kan inga politiker ge dig vård när du behöver det, det är vården i din region som tillhandahåller den.

Vi har civila lagar mot våld mot kvinnor och dessa ska självklart användas. Vi har en lag som säger att alla har rätt till kvalificerad vård oavsett var du bor eller hur tjock din plånbok är. Det är inte politiker som ger vården.

Det är inte heller politiker som skyddar vårt land. Det är vår arme, flyg och flotta. 

Vad politiken gör är att de fördelar resurserna. Hur dessa resurser sen används är upp till civilsamhället.

Därför är det inte sakfrågor jag röstar för eller mot. Jag röstar på det parti som genom sina värderingar fördelar vårt lands resurser på, i mitt tycke, bästa sätt
  • KillBill
    nattuw skrev 2026-02-23 19:34:16 följande:
    Om vi nu skall gå in på tröttsamma saker så bör vi börja med det politiska spammande som några i forumet ägnar sig åt när det gäller Israel, regeringen, Trump o.s.v.
    Jo vi har förstått att du är känslig för dina favoriter..
  • Alexanderlukas
    nattuw skrev 2026-02-23 19:34:16 följande:
    Något som inte är ett skämt utan ett faktum, är ju att rött och grönt blir brunt. Apropå ett konstant spammande från några i forumet.
    Håll stånd mot kulturvänstern!
  • Anonym (Antiextremist)
    Alexanderlukas skrev 2026-02-23 20:29:11 följande:
    Något som inte är ett skämt utan ett faktum, är ju att rött och grönt blir brunt. Apropå ett konstant spammande från några i forumet.
    Det är imponerande vilka mogna och sakliga argument du kommer med.
  • Anonym (Antiextremist)
    En rödgrön regering 2026 skulle kunna gynna en vanlig svensk genom starkare välfärd och ekonomiskt stöd för låg- och medelinkomsttagare. Högerpartierna gynnar bara företag och redan rika.

En rödgrön regering prioriterar tex höjda ersättningar som a-kassa, aktivitetsstöd och sjukersättning, vilket motverkar Tidö-regeringens sänkningar av dessa. Detta ger fler vanliga svenskar, som lever paycheck to paycheck, mer pengar kvar i slutet av månaden, särskilt arbetslösa och sjukskrivna. De rödgröna lovar också borttagen karensdag och bättre anpassning av ersättningar till levnadskostnader.

Rödgröna partier satsar mer på vårdköer, gratis tandvård för unga (som Tidö avskaffat) och lägre läkemedelskostnader, vilket direkt hjälper pensionärer, familjer och sjuka. För hyresgäster innebär det fler billiga bostäder genom statliga investeringar istället för marknadshyror som Tidö och M driver, vilket sänker boendekostnader.

Med fokus på expansiv industripolitik, utbildning och gröna investeringar (t.ex. järnväg och elektrifiering) skapas fler jobb för vanligt folk, till skillnad från Tidös skattesänkningar för de rika som främst sparas. Opinionsläget 2026 visar starkt stöd för S bland låginkomsttagare, som prioriterar trygghet och jobb framför hårdare straff.
  • klyban
    Alexanderlukas skrev 2026-02-23 20:29:11 följande:

Ja, SD har ett djupt brunt förflutet, som man kan undra om det är borta och med tanke på det faller ur en del sånt fortfarande.
    Och ja, vi har aktiva medlemmar kvar än idag från den tiden.

Anonym (Antiextremist) skrev 2026-02-23 20:37:46 följande:
    Det är imponerande vilka mogna och sakliga argument du kommer med.

Dom tycker de tär jobbigt och när det är så tydligt.

Än idag tex undrar vad vi vad SD gjorde i ryssland krim, antar inget bra med tanke på hur satans arg jimbo blev.
    Och hur de lekte valobservatörer och försökte påstå att valen gick rätt till i ryssland.

Men stora grejer är dock deras trollfabriker, och där de berättar vi har en politik vi inte kan stå för.(Det är nu de börjar ropa om media som är kopplad till såssarna kommer, som inte är en hemlighet att det är ens, då vem som helst kan kolla upp detta.)
    Och då blev jimbo så arg igen, och var så arg över TV4 hade gjort avslöjandet och hur hemska de var att avslöja det som jimbo ljugit om i över ett decennium.

Det berättar något är allvarligt fel i det partiet och när de behöver ha så stora lögner för sin politik.
    För man kunde tycka att om SD var så bra, varför ljuga så mycket.(Ja, vi alla vet att lögner förekommer i politiken, men denna omfattning är mycket mer än normalt.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill
    Alexanderlukas skrev 2026-02-25 19:55:29 följande:

Giriga och skamlösa Socialdemokrater, är någon förvånad?

Det är alltså de giriga Moderaterna i Stockholm stad  som införde systemet..

www.dn.se/sverige/s-ger-privata-sjukforsakringar-till-hoga-chefer/

Två citat från artikeln:

" Det var 2013, när Moderaterna och den gamla alliansen styrde Stockholm, som de privata sjukvårdsförsäkringarna upphandlades"

"Karin Wanngård menar att kommunen ser över om det går att fasa ut sjukvårdsförsäkringarna, och att det är ett arbete som pågår. Det finns dock inga utredningar, skrivelser eller annat underlag att ta del av. Är det rimligt att ni inte har hittat en lösning än?

- Det kan man ju alltid resonera om att saker och ting ska gå fortare. Men det är en väldigt komplex fråga. Vi har siktet fullt inställt på att de privata sjukförsäkringarna ska bort, säger Karin Wanngård"

• Anonym (Antiextremist)

Kommer ni ihåg när Jimmie Åkesson var med och sjöng hatlåt om Olof Palme? Då förstår ni väl också varifrån fortfarande kommer allt hat mot S.

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026