nattuw skrev 2026-02-23 19:28:17 följande:
De av oss som lever i verkligheten lever här och nu. Det är här och nu våra barn går i skolan, det är här och nu jag behöver en behandling för min cancer, det är här och nu min dotter behöver skyddas från våldtäktsgäng, det är här och nu min och din frihet behöver skyddas från ryska imperiedrömmar.
För mig är det självklart att man ska få behandling för sin cancer, att våldtäkts gäng ska buras in oavsett vilken regering vi har. Det är civilsamhällets skyldighet att skydda oss.
När något politiskt parti påstår att de är bättre på att skydda oss än andra så ljuger de. Det är civilsamhället i form av polisen och rättsväsendet som ska skydda din dotter. Politikerna må säga vad de vill men det är inte de som upprätthåller ordningen i vårt land. På samma sätt kan inga politiker ge dig vård när du behöver det, det är vården i din region som tillhandahåller den.
Vi har civila lagar mot våld mot kvinnor och dessa ska självklart användas. Vi har en lag som säger att alla har rätt till kvalificerad vård oavsett var du bor eller hur tjock din plånbok är. Det är inte politiker som ger vården.
Det är inte heller politiker som skyddar vårt land. Det är vår arme, flyg och flotta.
Vad politiken gör är att de fördelar resurserna. Hur dessa resurser sen används är upp till civilsamhället.
Därför är det inte sakfrågor jag röstar för eller mot. Jag röstar på det parti som genom sina värderingar fördelar vårt lands resurser på, i mitt tycke, bästa sätt