• Baramammaella

10 åring dotter bekymrad över sin vikt :(

Hej! Min dotter är 10 år och har alltid varit lite rundare än alla andra i hennes ålder. Fin som hon är och barn växer ju har jag alltid tänkt! Men nu så börjar hon tyvärr bekymra sig själv över sin vikt och jämför sig med alla tjejer i hennes ålder som är tunna. Hon tycker det är jobbigt med kläder osv och hon vill helst ha oversized medan många av hennes kompisar går med små magtröjor..  men egentligen vill hon klä sig som alla andra och hon tycker att ingenting passar henne. Jag tycker det är så sorgligt och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. försöker på ett bra sätt säga åt henne att inte små äta socker och sådant efter skolan och om man äter bra och rör på sig så behöver man inte bekymra sig något över det. Och att alla är olika! Men det är fortfarande så svårt. För man vill ju inte uppmana sitt barn till att ?banta?. men Hennes egna ord är att hon vill gå ner i vikt :/ kom gärna med tips! Vad gör jag? Mvh bekymrad mamma. 

• Svar på tråden 10 åring dotter bekymrad över sin vikt :(
  • Anonym (Tips från coachen)

Sluta köpa hem saker med socker. Ät lite godis eller snacks till helgen, utöver det får det räcka. Diskutera portionsstorlekar också, det är bra att äta ordentligt, men inte överäta. Knytnävsmodellen är ett bra utgångsläge om man är osäker. Uppmuntra henne till aktiva lagsporter och liknande, det behöver man även om man är normalviktig. Och viktigast av allt - föregå med gott exempel! Både när det gäller kommentarer om den egna kroppen och matvanor.

• FuckGoggleAskMe

Om hon är 10 år är det verkligen dags att prata mat med henne, om du inte gjort det innan.
    Varför äter vi protein, vad är vitaminer etc
    Vad behöver kroppen och vad behöver den inte?
    Se till att hon sportar och har en balanserad diet. Sätt hälsan i fokus och inte vikten.

• Core

Förstärk inte åt något håll, konstatera sakligt utan känslomässiga värderingar. Min son har haft kroppskomplex, han är kortare och smalare än sina kompisar tycker han. Jag har flest och främst varit tydlig med min kärlek och hur fantastiskt fin unge jag tycker att han är. Sen har jag sagt att ja du är kortare och det kanske du kommer att vara resten av ditt liv, eller inte det visar sig. Ja kanske är du smalare, och det kanske du kommer vara jämt, eller inte.

efter en tids ältande är han nu helt i acceptans, tidigare vart han ledsen när nån påpekade att han var kort, nu tycker han på axlarna och säger *och?*

Det är lätt att bedra sig själv och sitt barn med att å ena sidan säga att man älskar dem oavsett, men samtidigt säga att det blir bättre eller liknande. De kommer översköljas av självhat, exempelvis om jag säger till min son att han växer om sina vänner i högstadiet, och den dag han inser att det inte händer kommer han bära på skam. 

Så mitt tips är att träna på acceptans, du har den kropp du har. Så faller saker på plats av sig självt, när de väl har acceptans som utgångspunkt 

• Spucks
    Baramammaella skrev 2023-05-23 21:12:20 följande:
     har alltid varit lite rundare än alla andra i hennes ålder. Fin som hon är och barn växer ju 
    Usch, jag blir så trött och arg när jag läsar sånt. Inte bara du, men de finns ju massor av trådar där föräldrar ursäkta sin lathet på liknande sätt. De har ingen lust att se till att barnet växer upp frisk och lever hälsosamt, och argumenterar sedan med "men barnen är ju fina som de är" eller "de växer bort sig" eller "de kan ju ta tag i det när de är äldre, om de stör sig på det" eller "det är ju bara lite hull, det är ju gullig", osv.
    Och sedan blir barnen äldre och lider, för att föräldrarna sket i sitt ansvar.

Stackars din dotter!
  • Anonym (H)

Det första jag skulle rekommendera är att ni i uppmanar henne att sluta väga sig. Ni kommer ändå se eller hon själv känna om något inte känns bra. Vågen kan trigga för vissa. Det viktiga är inte vad siffrorna på vågen säger utan det viktiga är hur hon mår. 

Låter som du tänker klokt att inte uppmuntra henne till att banta. Banta är nog det sista hon ska göra. Hon har ingen sport hon vill utöva? motionera tillsammans med henne? servera mat med färre kalorier men med rätt näring. Så som proteiner, vitaminer, rätt mängd kolhydrater osv.... Lätt att byta ut många produkter i matlagning. Tex fettsnålare grädde, mjölk, osv... Har räknat kalorier ett tag. Det enda som gäller för viktnedgång är att stoppa i sig färre kalorier än vad man förbrukar. Men detta är inget du bör berätta för henne. Utan uppmuntra till en hälsosam livsstil med motion och bra kost. Inte för viktens skull utan för hälsan. 

• Anonym (H)

Tex när min 5 åring vill ha mer sötsaker än vad jag vill ge henne så säger jag aldrig att man blir tjock av det. Säger att vi inte kan äta för mycket av det för det inte är nyttigt och motiverar varför. som tex. man får hål i tänderna, man blir inte lika mätt av det, kroppen behöver rätt mat osv... Vi pratar endel om vad som är nyttigt och onyttigt. Sen pratar jag aldrig negativt om vikt framför henne. Om hon säger något om någon annans utseende som kan vara lite speciellt så säger jag att alla ser olika ut och det är unikt och bra. Alla är fin precis som man är. Men tyvärr så tror jag inte att det räcker då andra i samhället pratar negativt och barn vill passa in många gånger. 

• Ocdmänniska

Du väljer ju vad som finns i hushållet att äta, och kan ju laga nyttigare mat. Men för guds skull banta inte en 10 åring, lär henne att göra nyttigare val för sig själv som hon mår bra av, och lär hon viktigheterna av protin och sånt, vad det gör för kroppen och sånt. Men hon ska aldrig få tro att du tycker hon behöver gå ner, plus att försätta lära hon att alla ser olika ut, även om vi alla skulle äta samma så skulle vi inte se lika ut. Alla har olika förutsättningar och tillgångar. Gör inte heller så hon blir rädd att äta godsaker, utan att man kan äta allt men i måtta. 

• Lönnsirap

Jag tänker att det är viktigt att ha en medvetenhet kring mat, kroppen och vad som är rimligt som förälder. Att diskret försiktig närma sig frågan genom att ta bort ett livsmedel är att underskatta hur mycket ätstörda ideer som ett barn kan snappa upp.

I min värld är det rimligt att faktiskt prata om kroppen, träning, hållning på ett rimligt sätt. Och man får lite rannsaka både sig själv och de vanor som hela familjen har. 

Jag tänker att "lite rund" och "fin som hon är" kan betyda allt från att hon faktiskt behöver äta mindre, till att att hon objektivt faktiskt är "normal", men har lite rundare former. 

Att inte stödja sitt barn med att gå ner lite i vikt om detta behövs är jättedumt. 
  • Fliselisan

Eftersom din dotter redan nu tänker på sin kropp och jämför sig med andra så är det bra att du reagerar. Du skriver att hon är lite rundare och kompisarna väldigt smala. Har hon övervikt eller är det bara en tanke hon fått?

Om hon är överviktig så är det viktigt att du stöttar med bra mat, minska småätandet, dra ner på skärmtid om hon har mycket sånt, och öka på mängden motion. 

Fundera på vad hon äter och dricker, många barn får alldeles för många kalorier av juice, saft och läsk. Till sommaren kanske ofta glass? Byt ut till isglassar om ni inte redan har det. Servera grönsaker innan maten om hon har svårt att hålla dig och vill småäta. Förklara att det är viktigt för munhälsa att inte äta så ofta, blir hål i tänderna. 

Tjata inte om vad hon äter utan se till att det ni har hemma är bra mat och bra mellis. Går hon på någon sport som är motionskrävande? Cykla med henne till badplatsen istället för att ta bil. Promenera till skolan. Ta kvällspromenader. Barn i hennes ålder behöver minst 60 minuters motion om dagen. 

• s044

tips från någon var exakt sådär när jag var yngre, sluta köp hem godis, chips och liknande och köp hem frukt och bär istället. köp hem nyttigare mat och ge henne en lagom portion vid måltider. sen kan du alltid kolla om hon vill börja någon sport eller kanske att ni springer tillsammans några/någon gång i veckan al. börjar gymma. inget fel med att vara hälsosam :)

Svar på tråden 10 åring dotter bekymrad över sin vikt :(