• Sune63

Hur kan man vara troende - vad har jag missat?

Jag kan inte förstå hur man kan vara troende, oavsett religion. Jag har jobbat som kyrkomusiker i Svenska kyrkan en större del av mitt yrkesliv men för ett par år sedan bytte jag yrke och lämnade dessutom kyrkan.

Jag växte upp i en i princip sekulariserad familj. Ingen av mina föräldrar eller nån av deras föräldrar var varken troende eller på nåt sätt intresserade av nåt kyrkosamfund. Men jag började spela och fascinerades av kyrkorgeln som instrument och det ledde till att jag utbildade mig till organist och började jobba i Svenska kyrkan.

I början försökte jag hitta nåt i läran och försökte verkligen tro, men till slut gav jag upp. Jag har under 40 år i kyrkans värld, och större delen av de åren som yrkesverksam, aldrig sett nåt, läst nåt, hört nåt eller upplevt nånting alls som skulle kunna få mig att bli troende.

Texterna i bibeln är i många fall motsägelsefulla. Konstigheter som inte går ihop med dagens samhälle får uttolkarna, oftast prästerna, ibland jobba rätt hårt med i sina predikningar för att få att låta något så när vettiga och gå ihop med dagens samhälle och normer. Vissa texter bortser man bara ifrån för att de är för konstiga eller direkt står i strid med dagens värderingar och normer.

Det finns samfund på olika ställen i världen som är mer bokstavstrogna och vill leva mer strikt efter bibeln men det som de har visat upp är inget som jag skulle vilja vara en del av. De framstår ju som riktigt knäppa.

Länge räckte det med att jobba med musiken och blunda för alla konstigheter i bibeln. Men med tiden har förutsättningarna för den kyrkomusikaliska verksamheten förändrats ordentligt och jag kunde knappt längre få utöva den musik som jag tycker om. Nu ska det mest vara typ kristen pop eller helt enkelt bara senaste schlagern som ska användas till dop, bröllop och begravningar och då stod jag inte ut längre. Jag såg inte längre nån anledning att fortsätta jobba i kyrkan och det kändes som en lättnad att då också kunna avsluta mitt medlemsskap. Det var bara ett stort hyckleri.

Jag var aldrig illojal mot min arbetsgivare! Jag gjorde vad som förväntades av mig i min yrkesroll och pratade aldrig med andra än mina allra närmaste om konflikten mellan min livssyn och den som kyrkan står för. Jag har inte heller efteråt gått ut "offentligt" med min syn på kyrkan och tro, för jag anser inte att det är nån vits med det.

Jag har aldrig någonsin haft något behov av att det ska finnas t.ex. nåt liv efter döden eller att det ska finnas nån högre mening med livet. Meningen med livet är livet självt. Organismer reproducerar sig för att föra sina gener vidare, konstigare än så är det inte. Jag längtar inte efter något annat än det jag redan känner till. Men fördenskull saknar jag inte värderingar och moral. Den tid vi har på jorden tycker jag att vi ska göra något bra av, så bra som det är möjligt och i den mån vi kan påverka det. Men jag förstår inte varför så många har ett behov av att peka på skrifter i gamla böcker och ha det som orsak till att göra gott. Man kan göra gott och verka för ett bättre samhälle även utan att det ska behöva vara något som nån förment gudomlighet har sagt att vi ska göra.

Bara det faktum att det finns så många olika religioner och att de arkelogiska och övriga vetenskapliga bevisen för att de i så många fall har helt fel i sina skapelseberättelser är i sig ett argument emot relionernas legitimitet. Ju mer specifika skabelseberättelser de presenterar, desto större är felen i dem. Och så mycket grymhet och ondska har sprungit ur religiositet genom åren, parallellt med mycken godhet. Så det är inte heller nåt argument för religioner.

Jag har som sagt inte sett något alls som skulle peka på att det skulle finnas någon eller några gudar. Men för att jag inte sett nåt är det inte ett bevis på att det inte finns. Men bevisen som talar emot är ändå väldigt starka, och jag tycker att - om det finns nåt gudomligt som vill att vi ska tro på det och leva efter en viss lära - borde det visa sig på nåt sätt. Så just nu väger bevisen på att det inte finns gudar över.

• Svar på tråden Hur kan man vara troende - vad har jag missat?
  • Tow2Mater
    Anonym (Beast) skrev 2023-07-25 19:55:18 följande:
    Jag har inte lagt ord i din mun. Är det

"Du verkar vilja vara bokstavstrogen med tanke på Adam och Eva, men inte kan du förklara dinosaurierna eller dödar någon som jobbar på en söndag för den delen. "

som du reagerar på? Det är inget fel över att vilja vara bokstavstrogen, du kan kalla dig för kristen även om du inte tror på bibeln fullt ut eller kan förklara alla motsägelsefulla saker.
    Du fortsätter diskutera OT i tråden.

Bara för att jag tror Gud skapade människan (Adam, Eva) betyder inte att jag tolkar Bibeln som sk bokstavstroende/trogen. Jag har varken definierat mig som det ena eller det andra. Så sluta definiera mig.

Jag tänker inte förklara dinosaurier, det är helt OT. Jag bad dig starta en ny tråd om det specifikt om du är intresserad.

Döda någon på en Söndag - ytterligare en totalt OT diskussion, men det faller i samma tid-och-plats grupp som förklaringen om klädesplaggen (som du inte brydde dig om att ta till dig).
    Har kan du läsa om du har intresse, men jag misstänker du tar inte upp dessa saker av ett genuint intresse:

www.worldchallenge.org/sv/att-h%C3%A5lla-vilodagen-helig

www.dagen.se/kultur/2020/11/10/vad-ska-vi-tanka-om-gamla-testamentets-lagar-i-dag/

svenska.yle.fi/a/7-1331049

Du kan kalla dig vad du vill. Men du är inte kristen om du inte tror på frälsning genom Jesus Kristus Guds son. Det är kärnan i kristendomen.
  • Anonym (Beast)
    Tow2Mater skrev 2023-07-25 22:56:32 följande:

Bara för att jag tror Gud skapade människan (Adam, Eva) betyder inte att jag tolkar Bibeln som sk bokstavstroende/trogen. Jag har varken definierat mig som det ena eller det andra. Så sluta definiera mig.

Jag tänker inte förklara dinosaurier, det är helt OT. Jag bad dig starta en ny tråd om det specifikt om du är intresserad.

Döda någon på en Söndag - ytterligare en totalt OT diskussion, men det faller i samma tid-och-plats grupp som förklaringen om klädesplaggen (som du inte brydde dig om att ta till dig).
    Har kan du läsa om du har intresse, men jag misstänker du tar inte upp dessa saker av ett genuint intresse:

www.dagen.se/kultur/2020/11/10/vad-ska-vi-tanka-om-gamla-testamentets-lagar-i-dag/

Du kan kalla dig vad du vill. Men du är inte kristen om du inte tror på frälsning genom Jesus Kristus Guds son. Det är kärnan i kristendomen.
    Jag tycker inte alls att det är OT, kan en sån som dig betecknas kristen så kan ts det också. Det bestämmer inte du. Du är lika mycket kristen som någon annan. Alla kristna verkar plocka från bibeln vad de vill tro på. Ts väljer att inte svälja det där om gud. Denne kanske tolkar bibeln som att det inte finns en gud, såsom att någon annan tolkar Noaks ark som ett påhitt då det inte står något om det i merparten av länder.
  • Tyra myra

Nu utmanar jag nog men

Om man inte behöver frälsningen ?  Är man inte kristen då?

• Sune63
    Anonym (Beast) skrev 2023-07-25 18:01:52 följande:

Ts gillar också att hänga i kyrkan,

Nja, jag gjorde det förr, men nuförtiden går jag aldrig i kyrkan om jag inte måste, om t.ex. jag blir bjuden på dop el.dyl. eller går på nån konsert.

Jag är "sönderpredikad" efter alla gudstjänster jag har jobbat på. Orkar inte längre lyssna på alla meningslösheter som präster och andra uttalar. Och de få gånger jag har varit i kyrkan på gudstjänster (ej konserter) efter att jag slutade så har jag upptäckt att det är dötrist att bara sitta som "vanlig" gudstjänstbesökare i kyrkbänken. Att inte ha "nåt att göra".

• Sune63
    Mrs Moneybags skrev 2023-07-25 18:42:10 följande:

Bara för att du inte kan förstå det betyder inte att folk inte kan vara troende. De förstår dig lika lite som du förstår dem. 

Det handlar om respekt och förståelse för andra människors livssyn. Du måste inte tycka och tänka och tro som andra, men du måste acceptera att de faktiskt har en tro. Det gäller ju den överväldigande majoriteten av alla människor på jorden. 

Sverige är ju lite speciellt eftersom det inte finns så många troende här. Ändå vill vissa få det att framstå som att Sverige sitter inne med den ultimata sanningen. Ungefär som med koranbrätningarna och covid mm. Och man vill gärna kalla sig en humanitär stormakt. 

Fast nu skjuter du lite bredvid målet. Jag vet att folk är troende och jag respekterar det, jag undrar bara vad man har för bevekelsegrunder för det och varför man har det behovet, för jag tycker mig ha märkt att det just är så det är. Vissa människor står inte ut med tanken på att vårt liv bara skulle ha uppstått av en slump och utan mening och att när vi dör så försvinner vårt medvetande.
  • Sune63

Om man läser bibeln med lite källkritiska ögon och jämför med vad som går att belägga i andra historiska källor så är det nog så att Jesus har levt och han var en sektledare inom judendomen. Men sen skrevs evangelierna ned ett antal decennier och århundraden senare och det vet alla som sysslat med källkritik att då minskar evangeliernas trovärdighet med avståndet till det de skildrar. Det är människor och inte nån gud som har skrivit de texter som finns i bibeln. Dessutom är bibeln redigerad och sammanställd som ett urval av massor av texter som fanns tillgängliga under de första århundradena. Vissa valde man bort eftersom de innehöll skildringar som inte passade dem som satt i toppen av kyrkan just då.

Det som kallas för kristna värderingar är sprunget ur allmängiltiga värderingar som har växt fram genom åren som regler vi ska hålla oss till för att få ett samhälle att fungera. Det fanns andra före Jesus som predikade lite om samma saker som han, t.ex. Johannes döparen och så fanns det en munkorden som redan tidigare hade formulerat mycket av det som senare Jesus tog upp i sin förkunnelse.

Levnadsregler ser lite olika ut i olika religioner men har också mycket gemensamt. Sen ändras de mer eller mindre över tid när våra samhällen utvecklas och det är därför som vissa saker i bibeln och andra religiösa texter inte längre är gångbara. I det judiska samhället på Jesu tid var t.ex. kvinnan starkt förtryckt och hänvisad till hemmet och det avspeglar sig i mycket av bibeltexterna.

Jag kan inte se hur bibeln skulle vara nån slags sanning. Det är ett historiskt dokument som säger en hel del om den tidens människor, samhälle och föreställningar.

• Sune63

Jag ser ingen anledning till att tro på nåt alls. Saker är som de är, det vi kan uppfatta med våra sinnen. Om det finns liv på andra planeter så finns det väl kanske det, och som nån skrev tidigare, det är nog rätt sannolikt att det finns, har funnits eller kommer att finnas liv på andra planeter eftersom det finns oändligt många som har ungefär samma förutsättningar för att liv ska uppstå som jorden har.

Apropå det här med vad vi kan uppfatta med våra sinnen: Hjärnan är ett intressant organ. Den kan få oss att tro att vi uppfattar en hel del som egentligen bara är en frukt av den själv. Hjärnforskningen går sakta framåt och man hittar ständigt nya saker som kan förklara varför folk påstår att de hör saker som ingen annan hör, varför de ser saker som ingen annan ser osv. Ta bara drömmandet! Det känner alla till och vi vet dels att vi verkligen kan häpna inför vad vår egen hjärna kokar ihop för osannolika saker medan vi sover och hur verkliga de ibland kan kännas.

Om jag ska säga att jag tror på nåt så är det att allt som människor uppfattar som övernaturligt kan förklaras vetenskapligt. Kanske inte just nu men förr eller senare, när de vetenskapliga metoderna utvecklas. Vetenskapens utveckling pekar åt det hållet. Briljanta forskare gör hela tiden nya upptäckter. Och nåt som kan göra mig besviken på att livet en dag tar slut så är det att jag inte kommer att få uppleva framtida forskningsframsteg.

• Tyra myra

Tror att jag och TS har rätt så lika syn på det här med tron på bibeln.  

Att jag känner mig hemma i kyrkan beror nog på att jag är uppväxt i den och känner en trygghet i riterna.  Jag skulle känna mig som en katt bland hermelinerna i en frireligiös kontext.

Där skulle jag nog inte anses som vara kristen så länge jag inte sökte frälsningen 
    vilken jag inte anser mig behöva. 

För mig och många andra fungerar det alldeles utmärkt att vara kristen utan gudomlig intervention

• Trent

Exakt vad betyder frälsning genom Jesus Kristus Guds son? 
  • Anonym (Life)

Klart han kan. De kristna jag känner nu för tiden är öppna med att de inte ser bibeln som något som man ska följa utan att det är ett tidsdokument. Det är värderingarna och gemenskapen de gillar inom kyrkan. 
Svar på tråden Hur kan man vara troende - vad har jag missat?