• Sune63

Hur kan man vara troende - vad har jag missat?

Jag kan inte förstå hur man kan vara troende, oavsett religion. Jag har jobbat som kyrkomusiker i Svenska kyrkan en större del av mitt yrkesliv men för ett par år sedan bytte jag yrke och lämnade dessutom kyrkan.

Jag växte upp i en i princip sekulariserad familj. Ingen av mina föräldrar eller nån av deras föräldrar var varken troende eller på nåt sätt intresserade av nåt kyrkosamfund. Men jag började spela och fascinerades av kyrkorgeln som instrument och det ledde till att jag utbildade mig till organist och började jobba i Svenska kyrkan.

I början försökte jag hitta nåt i läran och försökte verkligen tro, men till slut gav jag upp. Jag har under 40 år i kyrkans värld, och större delen av de åren som yrkesverksam, aldrig sett nåt, läst nåt, hört nåt eller upplevt nånting alls som skulle kunna få mig att bli troende.

Texterna i bibeln är i många fall motsägelsefulla. Konstigheter som inte går ihop med dagens samhälle får uttolkarna, oftast prästerna, ibland jobba rätt hårt med i sina predikningar för att få att låta något så när vettiga och gå ihop med dagens samhälle och normer. Vissa texter bortser man bara ifrån för att de är för konstiga eller direkt står i strid med dagens värderingar och normer.

Det finns samfund på olika ställen i världen som är mer bokstavstrogna och vill leva mer strikt efter bibeln men det som de har visat upp är inget som jag skulle vilja vara en del av. De framstår ju som riktigt knäppa.

Länge räckte det med att jobba med musiken och blunda för alla konstigheter i bibeln. Men med tiden har förutsättningarna för den kyrkomusikaliska verksamheten förändrats ordentligt och jag kunde knappt längre få utöva den musik som jag tycker om. Nu ska det mest vara typ kristen pop eller helt enkelt bara senaste schlagern som ska användas till dop, bröllop och begravningar och då stod jag inte ut längre. Jag såg inte längre nån anledning att fortsätta jobba i kyrkan och det kändes som en lättnad att då också kunna avsluta mitt medlemsskap. Det var bara ett stort hyckleri.

Jag var aldrig illojal mot min arbetsgivare! Jag gjorde vad som förväntades av mig i min yrkesroll och pratade aldrig med andra än mina allra närmaste om konflikten mellan min livssyn och den som kyrkan står för. Jag har inte heller efteråt gått ut "offentligt" med min syn på kyrkan och tro, för jag anser inte att det är nån vits med det.

Jag har aldrig någonsin haft något behov av att det ska finnas t.ex. nåt liv efter döden eller att det ska finnas nån högre mening med livet. Meningen med livet är livet självt. Organismer reproducerar sig för att föra sina gener vidare, konstigare än så är det inte. Jag längtar inte efter något annat än det jag redan känner till. Men fördenskull saknar jag inte värderingar och moral. Den tid vi har på jorden tycker jag att vi ska göra något bra av, så bra som det är möjligt och i den mån vi kan påverka det. Men jag förstår inte varför så många har ett behov av att peka på skrifter i gamla böcker och ha det som orsak till att göra gott. Man kan göra gott och verka för ett bättre samhälle även utan att det ska behöva vara något som nån förment gudomlighet har sagt att vi ska göra.

Bara det faktum att det finns så många olika religioner och att de arkelogiska och övriga vetenskapliga bevisen för att de i så många fall har helt fel i sina skapelseberättelser är i sig ett argument emot relionernas legitimitet. Ju mer specifika skabelseberättelser de presenterar, desto större är felen i dem. Och så mycket grymhet och ondska har sprungit ur religiositet genom åren, parallellt med mycken godhet. Så det är inte heller nåt argument för religioner.

Jag har som sagt inte sett något alls som skulle peka på att det skulle finnas någon eller några gudar. Men för att jag inte sett nåt är det inte ett bevis på att det inte finns. Men bevisen som talar emot är ändå väldigt starka, och jag tycker att - om det finns nåt gudomligt som vill att vi ska tro på det och leva efter en viss lära - borde det visa sig på nåt sätt. Så just nu väger bevisen på att det inte finns gudar över.

• Svar på tråden Hur kan man vara troende - vad har jag missat?
  • Lönnsirap
    Sune63 skrev 2023-12-15 18:54:20 följande:

Eftersom jag är rätt ordentligt insatt i det teologiska tänkandet efter att i 40 år ha umgåtts med kristna, lyssnat på massor av predikningar, texttolkningar, följt med i kristna debatter, läst kristna tidningar och böcker etc. så vet jag dels vad det är kyrkan vill lära ut och är väldigt medveten om att folk har rätt olika trosuppfattningar. Och efter att ha fått all den här insikten så står jag där och begriper inte alls vad i all denna kultur som kristenheten är som de tycker är så fantastiskt. När jag läser samma texter, hör samma predikningar, hör vittnesmål om religiösa upplevelser så finns där inget som griper tag i mig, inget som rimmar med den uppfostran och utbildning som jag har fått. Alltså, det finns massor av fina ord och påbud, men att dessa skulle vara så mycket mer värda och viktiga bara för att de står i en gammal bok, det fattar jag inte. Och samtidigt så står där också en massa vidrigheter som vi idag avfärdar som något förlegat som hörde till den tiden då det nedtecknades eller så försöker prästerna tolka om detta och få nån slags relevans för vårt samhälle idag. Går inte alltid så bra, kan jag tycka.

Jag har fullt klart för mig att väldigt mycket i vår kultur, moral, värderingar och lagstiftning kommer från den religiösa sfären. Men jag tror ju som sagt inte att de religiösa lärorna kommer från en gud utan är människors genom årtusenden utmejslade levnadsregler som man sedan gjort till religion, eller bakat in i de religiösa texterna när de skrevs ned. Så det som vi idag säger kommer ifrån religiösa texter och är sprunget ur ett gudsväsen är inte nåt annat än resultatet årtusenden av mänskliga filosofiska grubblerier.

Jag är inte en tvivlare. Jag tvivlar inte ett smack, jag är inte det minsta troende och har inget behov av nån tro heller.

Fast åter igen använder du din egen oförståelse för att tolka andra. Och visst kan det finnas all anledning att kritisera kristna ideer och föreställningar.

Jag tänker att många människor faktiskt behöver "något större", men att detta naturligtvis inte gäller alla.

Vissa människor kan faktiskt inte "välja" att vara kristna, utan har blivit övertygade om Guds storhet. 

I min värld är det rätt orättvist att låta just en tro betyda att man står bakom precis allt det där som en präst säger. Jag tänker att många människor faktiskt står helt handfallna i lidandet och den existentiella ensamheten och att tron på Gud faktiskt hjälper mot den typen av problem.

Men jag jobbar å andra sidan inte i kyrkan.... Utan träffar ofta icktroende som har massa magiskt tänkande, ideer som inte är förankrade i verkligheten och idoldyrkan till människor som knappast förtjänar det.

Du verkar uppenbarligen inte ha behov av tro, och jag har ingen aning om vad du har för föreställningar i övrigt. Min fördom är dock tyvärr att väldigt många människor utan tro pysslar med saker som är misstänkt likt religion....
  • Anonym (On point)

Det kan vara svårt att skilja på vad som är religion och vad som är filosofi. Ibland hör de till och med ihop.

Personligen har jag inga problem med att kalla mig för kristen och ansluta mig till den kristna filosofin. Är uppväxt och lever i ett samhälle som präglas av den kristna etiken. 

Man kan vara kristen utan att tro på en gud.  Man kan leva efter kristna värderingar utan att vara religiös.  

• Anonym (Icke troende)
    Suheyb skrev 2023-12-15 16:21:17 följande:
    OO där visar du dina riktiga ansiket. Mesta du skriv har redan bliv besvrat, så du antigen kan bara höra du tänker skriva eller förfirrad .Om att läsa tester är att trvinga låt inte böcker byta dig.
    Mitt riktiga ansikte är att jag är ateist. Jag anser att varje människa ska leva sitt egna liv och inte skada andra. För att göra det krävs inte att man tror på någon gud. 

I Afghanistan gör man en hel del i guds namn, Iran också. Och det är kvinnorna som blir lidande. Att man förr begravde levande barn men inte gör just det längre betyder inte att man inte använder religionen för att fortfarande göra barbariska saker!

Jag anser att varje kvinna ska ha rätt att till 100% bestämma över sin egen kropp vilket innebär att om hon t.ex. vill göra en abort ska ingen förvägra henne det! 
    Jag anser att varje människa ska få älska vem de vill - oavsett kön.
    Samkönade ska få adoptera och gifta sig

Det är inte många religioner som accepterar det jag precis har skrivit. Så varför ska jag vilja tro på något som försöker stoppa in mig i ett fack?

När det var den fria viljan... Då var det alltså ingen som tolkade vare sig bibeln eller koranen när man startade det heliga kriget? Det var av fri vilja som man i islams namn mördade kristna och vice versa?
  • Sune63

Man kan tydligen hävda vad som helst och ta sig rätten till vad som helst bara man säger att det grundar sig i en tro. Tro på vad som helst och du kan rättfärdiga det.

Och det är just en tro. Som jag skrivit tidigare: att människor förr i världen behövde hitta nån förklaring på sånt som de inte begrep eller hittade nån rimlig förklaring till, det är inte så konstigt att de då föreställde sig nån slags högre makt. Sen kom s.k. profeter - finns i olika religioner - som sade sig ha fått direktkontakt och meddelanden från gud. Idag hade de förmodligen blivit avspisade och betraktade som lite rubbade och de etablerade religionerna vill absolut inte höra talas om nya profeter som kommer med budskap från deras gud. Under senare år har de kallats  kättare och hädare om de kommit och sagt sig ha haft direktkontakt med gud. Av nån anledning så är det bara nåt som tillhör historien och kan inte hända igen.

Vi vet idag att det mesta i dessa "ord från gud" inte stämmer med verkligheten. De har ofta en historieskrivning och en skapelseberättelse som inte alls har nåt med verkligheten att göra. Det finns de som hävdar att de olika religionerna egentligen tillber samma gud, men hur kan då samma gud berätta så olika skapelseberättelser för de olika folken och dessutom komma med bud som ibland står emot varandra?

Och dessutom sträcker sig dessa skapelseberättelser bara några få tusen år tillbaka medan det funnits människor som varit lika utvecklade som vi är nu i 300000-400000 år. Och de hade sina religiösa uppfattningar.

Jag tror att det finns nåt inneboende i människans psyke som söker en annan mening med livet och att det finns nåt som är större än oss själva. Många har så starkt behov att detta tar över och man bortser från det rationella tänkandet.

Det som är min fråga är egentligen: varför har människor det här behovet? Många blir religiösa eller tror på medier eller på kristaller osv. Jag har inget behov av det, och många med mig har det inte heller.

• TvillingmammaVästgöte

Hur kan man inte tro på en högre makt? Ju mer man lär sig om världen och universum ju mer fascinerad blir i alla fall jag över komplexiteten . Att allt skulle ha uppkommit av en slump , det tror jag inte på. 

Jag är medlem i Svenska kyrkan och går gärna till min lokala kyrka, jag tycker att kristendomen är en fin religion med ett tydligt kärleksbudskap. Men jag bokstavstolkar inte bibeln , man får se det som berättelser , med ett budskap. 

• Sune63
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-18 15:17:17 följande:

Hur kan man inte tro på en högre makt? Ju mer man lär sig om världen och universum ju mer fascinerad blir i alla fall jag över komplexiteten . Att allt skulle ha uppkommit av en slump , det tror jag inte på. 

Jag är medlem i Svenska kyrkan och går gärna till min lokala kyrka, jag tycker att kristendomen är en fin religion med ett tydligt kärleksbudskap. Men jag bokstavstolkar inte bibeln , man får se det som berättelser , med ett budskap. 

Jag har inte hittat en enda anledning att tro på nåt annat än det vi kan se. Om man läser på och sätter sig in hur utveckling fungerar så kan man förstå hur liv kan uppstå och utvecklas till det vi har idag genom slumpvisa genetiska mutationer och naturligt urval. Naturen har haft miljarder år på sig och det är mycket gott om tid.

Varför bokstavstolkar du inte bibeln? Är det inte Guds ord? Kan man välja lite här och där och tro på och följa men välja bort annat?

Ja, jag vet att det är så de allra flesta kristna gör och så gjorde man också när man sammanställde de böcker som utgör bibeln idag. En massa texter, som låg på bordet, ratades eftersom de inte passade in i den tidens dogmer.

Om det är något man inte förstår då är min första impuls att hitta en vetenskaplig eller rationell förklaring, inte att nåt övernaturligt ligger bakom nåt som händer.

• Anonym (om)

Om det finns en gud så är han en skithög som jag vill sparka i röven.

• Trent
    Suheyb skrev 2023-12-15 18:32:26 följande:
    Dett nåt folk inte märker. Go uppservera Mordern athiester forum,tråd och argument. De visar på  en dogmatik tänkande. De har ibland inte ens nåt mot en relgion men bara reapeterar samma argument,kopierar och klistrar in. De sjuka när de lämner deras normala stånd som Atiester vilket bara inebär saknar tron på en Gud eller gudar. Till att Gud finns inte och andra laddade påstånde. Men om du frågar de om beläg antigen lossas det är givet eller säger bevis bördan liger bara på dig. Men alla påstånde behöves beläg för att påstå de. 
    Argument som det är bekvämt att tro på Gud är inte bara noll men mer som en dubbelsidig svärd. Hur är tänken om att man kommer stå till fråga om allt och kan få enlande för straff (i hopet av ett belöning)och tänken ovsett vad så kommer det  sluta med din medvetande sloknar som ett ljus och det följs inget efter det. Av de två vilken skulle du vilja vara sant?
    Alla påståenden behöver belägg säger du. Det beror väl på vad syftet är.

Men du gör dig själv en otroligt stor otjänst när du försöker lägga bevisbörda på ateister. Du kommer aldrig lyckas med det så släpp det bara. Vad påstår ateister?
  • Trent
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-18 15:17:17 följande:

Vad är budskapet i berättelsen om utrotningen av amalektiterna? Inte enbart, men särskilt spädbarnen då.
  • Anonym (A)
    Lönnsirap skrev 2023-12-15 17:58:54 följande:

Personligen tycker jag det är ett väldigt märkligt ställningstagande att inte förstå varför människor är troende när man faktiskt arbetat i en församling.

Har du helt missat att folk är olika och att människor trosuppfattningar är djupt personliga.

Det är liksom som att du tänker att din sin på saker är korrekt, vilket paradoxalt är rätt likt många troendes uppfattning.

Jag tänker att människor behöver såväl MER religiös bildning, som en faktiskt frihet att välja vilka saker de tror på, eller inte tror på, eller råkar tro på, eller väljer att tro på. 

Jag tänker att det på många sätt är värre när folk inte vet att det i princip är religiösa uppfattningar de har. När deras moral är ihopsmetad med värderingar som de faktiskt inte har en susning om. 

Många religiösa människor står i allafall upp för att de sätter gud, och religiösa ledare i fokus i sin vardag. Här får vi tvivlare liksom stå upp för vissa saker helt utan den religiösa tolkningen 

Så bra skrivet
Svar på tråden Hur kan man vara troende - vad har jag missat?