• Sune63

Hur kan man vara troende - vad har jag missat?

Jag kan inte förstå hur man kan vara troende, oavsett religion. Jag har jobbat som kyrkomusiker i Svenska kyrkan en större del av mitt yrkesliv men för ett par år sedan bytte jag yrke och lämnade dessutom kyrkan.

Jag växte upp i en i princip sekulariserad familj. Ingen av mina föräldrar eller nån av deras föräldrar var varken troende eller på nåt sätt intresserade av nåt kyrkosamfund. Men jag började spela och fascinerades av kyrkorgeln som instrument och det ledde till att jag utbildade mig till organist och började jobba i Svenska kyrkan.

I början försökte jag hitta nåt i läran och försökte verkligen tro, men till slut gav jag upp. Jag har under 40 år i kyrkans värld, och större delen av de åren som yrkesverksam, aldrig sett nåt, läst nåt, hört nåt eller upplevt nånting alls som skulle kunna få mig att bli troende.

Texterna i bibeln är i många fall motsägelsefulla. Konstigheter som inte går ihop med dagens samhälle får uttolkarna, oftast prästerna, ibland jobba rätt hårt med i sina predikningar för att få att låta något så när vettiga och gå ihop med dagens samhälle och normer. Vissa texter bortser man bara ifrån för att de är för konstiga eller direkt står i strid med dagens värderingar och normer.

Det finns samfund på olika ställen i världen som är mer bokstavstrogna och vill leva mer strikt efter bibeln men det som de har visat upp är inget som jag skulle vilja vara en del av. De framstår ju som riktigt knäppa.

Länge räckte det med att jobba med musiken och blunda för alla konstigheter i bibeln. Men med tiden har förutsättningarna för den kyrkomusikaliska verksamheten förändrats ordentligt och jag kunde knappt längre få utöva den musik som jag tycker om. Nu ska det mest vara typ kristen pop eller helt enkelt bara senaste schlagern som ska användas till dop, bröllop och begravningar och då stod jag inte ut längre. Jag såg inte längre nån anledning att fortsätta jobba i kyrkan och det kändes som en lättnad att då också kunna avsluta mitt medlemsskap. Det var bara ett stort hyckleri.

Jag var aldrig illojal mot min arbetsgivare! Jag gjorde vad som förväntades av mig i min yrkesroll och pratade aldrig med andra än mina allra närmaste om konflikten mellan min livssyn och den som kyrkan står för. Jag har inte heller efteråt gått ut "offentligt" med min syn på kyrkan och tro, för jag anser inte att det är nån vits med det.

Jag har aldrig någonsin haft något behov av att det ska finnas t.ex. nåt liv efter döden eller att det ska finnas nån högre mening med livet. Meningen med livet är livet självt. Organismer reproducerar sig för att föra sina gener vidare, konstigare än så är det inte. Jag längtar inte efter något annat än det jag redan känner till. Men fördenskull saknar jag inte värderingar och moral. Den tid vi har på jorden tycker jag att vi ska göra något bra av, så bra som det är möjligt och i den mån vi kan påverka det. Men jag förstår inte varför så många har ett behov av att peka på skrifter i gamla böcker och ha det som orsak till att göra gott. Man kan göra gott och verka för ett bättre samhälle även utan att det ska behöva vara något som nån förment gudomlighet har sagt att vi ska göra.

Bara det faktum att det finns så många olika religioner och att de arkelogiska och övriga vetenskapliga bevisen för att de i så många fall har helt fel i sina skapelseberättelser är i sig ett argument emot relionernas legitimitet. Ju mer specifika skabelseberättelser de presenterar, desto större är felen i dem. Och så mycket grymhet och ondska har sprungit ur religiositet genom åren, parallellt med mycken godhet. Så det är inte heller nåt argument för religioner.

Jag har som sagt inte sett något alls som skulle peka på att det skulle finnas någon eller några gudar. Men för att jag inte sett nåt är det inte ett bevis på att det inte finns. Men bevisen som talar emot är ändå väldigt starka, och jag tycker att - om det finns nåt gudomligt som vill att vi ska tro på det och leva efter en viss lära - borde det visa sig på nåt sätt. Så just nu väger bevisen på att det inte finns gudar över.

• Svar på tråden Hur kan man vara troende - vad har jag missat?
  • Suheyb
    Anonym (Icke troende) skrev 2023-12-15 10:09:11 följande:
    Jag behöver ingen herre eller gud att tillbe för att veta hur jag ska vara för att vara en god människa. Jag ska inte ha någon som bestämmer över mig!

Den religiösa sekten har gått för långt! 
    Vissa inom Islam har så vidriga tolkningar att de borde spärras in! Kvinnor som inte får gifta sig med vem de vill, kvinnor som är rädda för hedersrelaterat våld, kvinnor som inte får lov att skaffa sig utbildning. 

Kristendom är inte bättre. Präster som våldtar pojkar!

Folk borde lära sig att meditera på egen hand istället!
    Det viktig att urskilja realgion och kultur.
    I med att Islam komm för att räda folk av så ignoranta ider. Profeten har uför predikat imot alla förtryckande normer och orättvisa hella sitt liv.

Profeten (må Allah välsigna honom och ge honom frid) sade: "Den jungfrun ska inte ges i äktenskap förrän hennes tillstånd har efterfrågats." (Berättat av al-Bukhari, 6968; Muslim, 1419)
    Det var inte bara fina ord och när han hade makt så sätta han exampel

Exempel 1:
    Berättade av Abdullah ibn Abbas: "En jungfru kom till Profeten (fred vare med honom) och nämnde att hennes far hade gift bort henne mot hennes vilja, så tillät Profeten (fred vare med honom) henne att utöva sitt val." (Översättning av Sunan Abu-Dawud, Äktenskap (Kitab Al-Nikah), Bok 11, Nummer 2091)
    Detta exempel visar att Profeten Muhammed gav en kvinna rätten att utöva sitt eget val när det gällde äktenskap och respekterade hennes önskan att inte vara i ett äktenskap som hon inte hade samtyckt till.
    Exempel 2:
    Khansa bint Khidam sa: "Min far gifte bort mig med sin brorson, och jag gillade inte detta matchande, så jag klagade för Allahs Sändebud (må Allah välsigna honom och ge honom frid). Han sa till mig: 'Acceptera det din far har ordnat.' Jag sa: 'Jag vill inte acceptera det min far har ordnat.'
    Han sa: 'Då är detta äktenskap ogiltigt, gå och gift dig med vem du vill.' Jag sa: 'Jag har accepterat det min far har ordnat, men jag ville att kvinnor skulle veta att fäder inte har någon rätt i sina döttrars ärenden (det vill säga de har ingen rätt att tvinga på dem ett äktenskap).' (Fathul Bari Sharah Al Bukhari 9/194, Ibn Majah Kitabun Nikah 1/602).
    Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah sa att:
    "När det gäller att ge en kvinna i äktenskap när hon är motvillig, strider detta mot grundprinciper och sunt förnuft. Dessutom tillåter inte Allah hennes förmyndare att tvinga henne att köpa eller hyra något utan hennes tillstånd, eller att äta, dricka eller bära något som hon inte vill ha. Hur kan han då tvinga henne att sova med och leva med någon hon inte vill sova med och leva med?
    Allah vill ha kärlek och medkänsla mellan makarna, och hur kan det uppnås när hon hatar honom och inte gillar honom? Vilken sorts kärlek och medkänsla kan det finnas i det fallet?!" (Majmu? al-Fatawa, 32/25)

I hans sista till folket inan hans död  så påminde hand tillsista gång 

"Å människor! Det är sant att ni har vissa rättigheter gentemot era kvinnor, men de har också rättigheter gentemot er. Kom ihåg att ni har tagit dem till era hustrur enbart under Allahs förtroende och med Hans tillåtelse. Om de upprätthåller era rättigheter, tillkommer dem rätten att bli försörjda och klädda med vänlighet. Behandla era kvinnor väl och var vänliga mot dem, för de är era partners och trogna hjälpare."
    Jag kan ge flera exampel men jag tror detta räcker. Kort sagt i Islam komm för att beskydda det vi kallar fem nödvändigheternera 
    Religion (Deen): Detta avser att praktisera sin religion och uppfylla religiösa skyldigheter. Det inkluderar tro på Gud, att följa islams läror och delta i andliga övningar och utveckling.
    Liv (Nafs): Att bevara och skydda människoliv betraktas som en grundläggande nödvändighet inom islam. Det innefattar förbud mot mord, självförsvar och främjande av allmänt välbefinnande och människovärde.
    Förnuft (Aql): Individens intellektuella och mentala förmågor är viktiga inom islam. Det betonar strävan efter kunskap, kritiskt tänkande och att fatta kloka beslut baserade på förnuft och visdom.
    Avkomma (Nasl): Fortsättningen av den mänskliga släktlinjen och inrättandet av familj är viktiga aspekter av mänsklig existens. Islam betonar äktenskap, förökning och uppfostran av barn i en hälsosam och moraliskt upprätt miljö.
    Egendom (Mal): Skyddet och rättvis användning av egendom och rikedom betraktas som viktigt inom islam. Det främjar ekonomisk verksamhet, rättvis handel, välgörenhet och avskräcker från stöld, exploatering och orättvis förvärv av rikedom.

Islam har mer focus ligger mer på equity än equality men vi bekämpar samma sårt ignorans och orättvisa.  Jag skulle rekumendera prata med muslimska kvinnor och  höra från de. Om du känner en skulle jag rekumendera lyssna på muslimska akademiker : på youtube 
    www.youtube.com/@MCCEastBay
    Den man eller kvinna som gör gott och lever rättskaffens och som har tron skall Vi skänka ett gott liv och Vi skall bestämma deras [slutliga] belöning efter deras bästa handlingar.16:97
  • Sune63
    Suheyb skrev 2023-12-15 12:19:41 följande:
    Det viktig att urskilja realgion och kultur. osv.
    Nu håller du på och krumbuktar dig exakt på samma sätt som jag har till leda hört präster göra under årtionden. Det du skriver imponerar inte något alls på mig. Det är bara en massa ord staplade på varandra utan nån som helst relevans för mig och mitt liv.
  • Sune63
    Anonym (Icke troende) skrev 2023-12-15 08:54:40 följande:

Vi pratade nyligen om religion hemma. 
    Min man lämnade svenska kyrkan för x antal år sedan. Jag lämnade den katolska också. Min man ångrar lite idag att han lämnade kyrkan för pga olika omständigheter har han fått en inblick i vad kyrkan arbetar med. Det är inte bara tro och gud det handlar om. Svenska kyrkan gör så mycket mer!

I vår kommun har de bebis cafe dit föräldrar kan komma med sina småttingar för att fika och umgås. Efter skolan har de aktiviteter med barn som bara vill komma dit för att ha något att göra. Man kan få stöd och hjälp av diakonen (jag som inte ens är medlem har varit på samtal där flera gånger när jag har hamnat i kris). Så svenska kyrkan handlar inte enbart om religion. Den har en större funktion än så och den är viktig. 

Jag valde att lämna den katolska kyrkan av två anledningar. Den ena är att jag tror inte. Den andra är att det var det enda sättet jag kunde protestera på mot det som pågår inom den katolska kyrkan ute i världen. 

Här om dagen frågade sonen oss om olika religioner och vad vi tror eller inte tror på och varför. 

Vi kom alla överens om att människor tror på något som de inte kan bevisa existerar. Då kan man lika gärna tro på tomten för hans filosofi är att belöna en varje år man har varit snäll. Man behöver inte vänta tills man dör. 

Absolut gör kyrkan, iaf vissa församlingar, mycket gott. Och det är en sak som ändå fått mig att stanna kvar så länge som jag gjorde. Men det finns massor av organisationer som gör gott, så man behöver inte kyrkan bara för det. Dock har kyrkan en unik resurs och kompetens att ta hand om människor i sorg och kris, och de har de bevisat många ggr när stora katastrofer inträffar.

Men ändå, jag kan inte se varför jag ska vara medlem i denna organisation där kärnan är att tro på en gud. Vill jag så kan jag skänka pengar till enskilda insamlingar som de har.

För mig är det mest ett sätt att vara sann mot mig själv att gå ur kyrkan.
  • Suheyb
    Sune63 skrev 2023-12-15 12:54:29 följande:
    Nu håller du på och krumbuktar dig exakt på samma sätt som jag har till leda hört präster göra under årtionden. Det du skriver imponerar inte något alls på mig. Det är bara en massa ord staplade på varandra utan nån som helst relevans för mig och mitt liv.
    Snälla meböt det som sagt, Jag gör mitt bästa att besvra oklargöra det hon tågup , refrensen finns där hisorian är en  google sökning bort och du vällkomen att fråge sätta det som har skrivs. Jag har påpekat vi har olika sårt fokus och våra värderingar bygger på olika grunder vilket är självklart. Men tänk dig de rätter jag nämner presenterades och implimenterades vid 600 talet och jag behöver inte repetera det du redan du vet om historian.
  • Sune63
    Suheyb skrev 2023-12-15 13:26:21 följande:
    Snälla meböt det som sagt, Jag gör mitt bästa att besvra oklargöra det hon tågup , refrensen finns där hisorian är en  google sökning bort och du vällkomen att fråge sätta det som har skrivs. Jag har påpekat vi har olika sårt fokus och våra värderingar bygger på olika grunder vilket är självklart. Men tänk dig de rätter jag nämner presenterades och implimenterades vid 600 talet och jag behöver inte repetera det du redan du vet om historian.
    Nej, jag tänker inte diskutera argument hämtade vare sig ur bibeln, koranen, toran eller nån annan religiös skrift. Du har framfört dina åsikter och det tackar jag för, men det är inget som gör nåt intryck på mig. För mig är det bara litterära texter och inget annat.
  • Anonym (Icke troende)
    Suheyb skrev 2023-12-15 13:26:21 följande:
    TS har valt att lämna kyrkan. Varför ska TS ge sig in i religiösa diskussioner?

Jag förstår TS. Min pappa blundar t.ex. för att katolska präster utnyttjar pojkar sexuellt för han är minsann uppfostrad i den katolska tron och det är det som gäller. Inom olika delar av islam kan man se hur kvinnor blir behandlade som skit. Är ditt mål att omvända TS till att följa islam?
    Varför annars klistra in en massa texter som är baserade på sagor?
  • Anonym (Icke troende)
    Suheyb skrev 2023-12-15 00:07:47 följande:
    Jag skriv för att mycket av det du skriv om besvaras inom Islam, o som muslim är det våran ansvar att bjuda folk men det är Gud som vägleder folk. Jag förlåg inte läsa om Islam för jag trode du saknade nåt i dett. Jag tror du var i sökelse till vad som är sant och besvarar de frågor du hade,men jag förstår. Jag skulle ändå rekumendera beställa en free kuran och ha det bara för att, Annars hoppas jag bara det bästa för dig och din familj :) 
    VARFÖR ska någon som inte tror beställa en koran?
    VARFÖR är det så viktigt att sprida en tro?

Det är inte gud som vägleder. Varje individ bestämmer vad hen vill göra och hur. Det kallas för FRI VILJA. Hade det funnits en sann äkta och god gud så hade vi inte haft krig i världen. Hedersrelaterat våld som förekommer inom islam hade inte heller funnits för då hade stolpskotten fattat att man inte ska skada kvinnor!

Jag ser koranen, bibeln, toran och alla andra heliga skrifter som en ursäkt att gömma sig bakom. 
  • Suheyb
    Anonym (Icke troende) skrev 2023-12-15 14:10:35 följande:
    TS har valt att lämna kyrkan. Varför ska TS ge sig in i religiösa diskussioner?

Jag förstår TS. Min pappa blundar t.ex. för att katolska präster utnyttjar pojkar sexuellt för han är minsann uppfostrad i den katolska tron och det är det som gäller. Inom olika delar av islam kan man se hur kvinnor blir behandlade som skit. Är ditt mål att omvända TS till att följa islam?
    Varför annars klistra in en massa texter som är baserade på sagor?
    Du inte tvången att delta i realigös diskution, om en fråga ställs jag besvarar, klartgör. Därför skriver jag urförligt och ger mina refrenser. Du borde vara skeptisk mot folk som säger vad de vill utan att ge belägg eller sina källor. Islam är inget land och om du ska nämna nåt som anväds för att generelsera 2 biljoner människor ska du kunna åtminståne peka på det som är fel. När du pratar om dina egne uppleverser eller åskiter är nåt helt annat. Det upp till henne vad hon gör med informationen. Jag vill inte leva i ett polariserad samhälle och hellre bidrar till mer förstålse till vrandra.
  • OlManH

Suheyb är visst en "engagerad" troende. Dessvärre med problem att svara på enkla frågor.
    Sett henne skriva i flera trådar. Alltid osammanhängande, med personangrepp och aldrig svar på någon annans frågor.

• Anonym (Icke troende)
    Suheyb skrev 2023-12-15 14:52:48 följande:
    Du inte tvången att delta i realigös diskution, om en fråga ställs jag besvarar, klartgör. Därför skriver jag urförligt och ger mina refrenser. Du borde vara skeptisk mot folk som säger vad de vill utan att ge belägg eller sina källor. Islam är inget land och om du ska nämna nåt som anväds för att generelsera 2 biljoner människor ska du kunna åtminståne peka på det som är fel. När du pratar om dina egne uppleverser eller åskiter är nåt helt annat. Det upp till henne vad hon gör med informationen. Jag vill inte leva i ett polariserad samhälle och hellre bidrar till mer förstålse till vrandra.
    Jaha så DIN övertygelse är "da shit" men jag som har valt att gå min egen väg och valt att inte tro på sagor är vad? 

TS ville lämna kyrkan, har gjort det och INTE bett om en ny religion att välja. Vilket är vad DU har försökt köra ner i halsen på henne, INTE att du ger dina referenser. 

Det som är fel med islam? Oj, vad ska jag börja... Tvinga kvinnor till att gifta sig som unga flickor. Mörda kvinnor som valt en partner av fel tro. Stena kvinnor som varit otrogna. Tvinga kvinnor att bära slöja. Ska jag fortsätta?
    För allt det där och mycket mer har man gjort i islams namn, spelar ingen roll om det är 2 biljoner människor som tillber allah eller 1. 
Svar på tråden Hur kan man vara troende - vad har jag missat?