• Sally101

BF april 2024

Hej!

Här är en grupp för oss som är beräknade att föda i april 2024.

Enligt datum för ägglossning vår bebis planerad att komma 4 eller 5 april Hjärta

Tänker att gruppen kan finnas lite som diskussion och stöd, har sett att det finns för tidigare Glad

Vad har du för symtom nu och hur känns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-08-04 15:34
    Hej! Jag har gjort en grupp på Facebook, den heter

"Påskpynt DIY"

(för att vara lite anonym kring vad det är för grupp man är med i). Gå gärna med i den för att lättare kunna ha konversationer/diskussioner. Detta är självklart helt frivilligt, och man kanske vill stanna här ett tag innan man visar sitt riktiga namn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-08-04 15:40
    På facebookgruppen är det en fråga för att gå med

"Vad är ditt användarnamn?"

det gäller ju då användarnamnet här på familjeliv :)

Detta är för att kunna bekräfta att det är personer från gruppen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-08-04 17:32
    Har varit trubbel att hitta fb-gruppen, här är länk till den:

www.facebook.com/groups/2680439132109415/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-08-17 09:59
    Facebookgruppen är stängd för flera deltagare då vi valde att sätta att maxtak på den. Ansökningar kommer att nekas framöver utifrån detta. Diskussion kan ju självklart fortsätta här på familjeliv :).

Ha det fint!

• Svar på tråden BF april 2024
  • Idnor

Ringde och frågade mvc sen, och de sa att det är lite i senaste laget för kub men att jag får göra nipt istället om det inte funkar. 
    Det här med inskrivning, tråkigt att den offentliga vården är så ojämlik i landet. Är ju en extrem skillnad att få inskrivning veckan efter att man ringt, och att få vänta tio veckor som jag. 
    Va lite samma sak med covidvaccin här under pandemin; det erbjöds inte ens i vår kommun, utan vi fick åka till en grannkommun 6 mil bort om vi ville ha. Det va konstigt att de där erbjöds på varenda vårdcentral och köpcentrum, men att vi inte kunde erbjudas det på vår vårdcentral alls. Men tror att det beror på tillgången på personal helt enkelt...

• Mariro

Hej på er!

Hoppas att ni mår bra :)

Jag gjorde precis kub och fick 1:2846 på DS och 1:20000 på de andra trisomierna. 

Sist jag gjorde kub var allt 1:20000 och jag blev hur nojjig som helst för att risken ökade för DS nu. Vad tror ni, bör jag oroa mig? Vad har ni fått på kub om ni vill dela med er? 

• Willsam
    Mariro skrev 2023-10-03 08:54:05 följande:

Hej på er!

Hoppas att ni mår bra :)

Jag gjorde precis kub och fick 1:2846 på DS och 1:20000 på de andra trisomierna. 

Sist jag gjorde kub var allt 1:20000 och jag blev hur nojjig som helst för att risken ökade för DS nu. Vad tror ni, bör jag oroa mig? Vad har ni fått på kub om ni vill dela med er?  

Jag ska göra kub på tisdag, förväntar mig inte så bra resultat pga att jag är 41?.
  • Mariro
    Willsam skrev 2023-10-03 15:09:59 följande:
    Jag ska göra kub på tisdag, förväntar mig inte så bra resultat pga att jag är 41?.
    BM sa att en av faktorerna som räknas in är åldern, så det är "normalt" att det kan vara lägre siffror för andra barnet vs första. Däremot verkar det heller inte behöva stämma baserat på vad jag har läst. Så jag är mest bara förvirrad av kub. Hon sa även att allt som är lägre risk än 1:200 anses vara lågrisk.

Jag försöker landa i att risken för DS för min del landar på 0.04 % och skulle kub visa 1:20000 så skulle risken vara 0.005%. Försöker lugna mig med att mitt besked ändå är 99.96% chans att det blir ett barn utan DS. Jag valde ändå att göra NIPT privat så inväntar resultaten därifrån också. 
  • Willsam
    Mariro skrev 2023-10-03 15:57:01 följande:
    BM sa att en av faktorerna som räknas in är åldern, så det är "normalt" att det kan vara lägre siffror för andra barnet vs första. Däremot verkar det heller inte behöva stämma baserat på vad jag har läst. Så jag är mest bara förvirrad av kub. Hon sa även att allt som är lägre risk än 1:200 anses vara lågrisk.

Jag försöker landa i att risken för DS för min del landar på 0.04 % och skulle kub visa 1:20000 så skulle risken vara 0.005%. Försöker lugna mig med att mitt besked ändå är 99.96% chans att det blir ett barn utan DS. Jag valde ändå att göra NIPT privat så inväntar resultaten därifrån också. 
    Ja, egentligen kan man ju ifrågasätta varför man ens gör kub längre. När nipt är mer tillförlitligt. Det skapar ju oro så fort man ligger sämre till än andra, eller tidigare graviditeter osv 
  • Willsam

Idag var det kub. Det gick bra, fick 1:6000 nåt på det ena o 1:17000 nånting på det andra. Det var inget jag förväntade mig, så känner mig så otroligt lättad. 
    är Det några som är kvar här o inte kommit med i fbgruppen? Annars kanske det går att ordna tänker jag? Hojta till om ni inte är med o vill så kan jag lyssna med dom som är admin 😊

• SatuSv

Gjorde kub igår med och så lättad jag känner mig. Hon mätte och undersökte länge så det kändes bra. Fick 1:3591 på första och 1:20000 på det andra. Såg så gulligt ut när bebisen sträckte på sig och sen hade handen i munnen. Var så glad att min man var med, har 3 barn sen innan med en annan och han var inte med på ett enda ultraljud med något av barnen och inte engagerad alls. Så det här var speciellt för mig☺️

??
  • Diklofenak

Jag vill också gärna vara med i fb-gruppen om möjligt! Inte skrivit tidigare i tråden men 34år, första barnet, är i vecka 16. Första veckorna mkt oro pga tidigare missfall men KUB såg bra ut.  Rätt jobbig graviditet hittills pga hyperemesis Rynkar på näsan

Svar på tråden BF april 2024