• Tanya85

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej! Idag är jag på Sprutdag 1 med Gonal-f (150) och på dag dag 5 börjar jag med Fyremadel fram till dag 8 då det är ultraljudsbesök. Några fler som är igång med sin IVF-behandling och vill följas åt?

Jag är 38 år och min sambo 35 år. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Första gången vi försökte blev jag gravid men fick sen ett tidigt missfall. Sen dess har jag inte blivit gravid. Längtar så väldigt mycket efter vårt första barn Så kan knappt tro att det vi äntligen är igång!

• Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023
  • Mathilda88
    Nomen123 skrev 2023-12-02 19:52:37 följande:
    Det gick  så himla bra allting 🥺🙏
    Inga tecken på överstimulering så vi fick ett 5 dagars av topp kvalité insatt idag ❤️ känns så overkligt.

Underbart att det gått bra för dig också 🥰🥰❄️

Testdag om 1q dagar alltså den 13/12 på Lucia 🌟
    Men gud så underbart att höra!! Hjärta Spännande dagar framöver!
  • Blomsterpaj89

Hej alla, är ny här på forumet. Men också ny gällande IVF.

Om oss och tidigare försök till barn

Jag är en kvinna som är 34 år. Har en man på 36 år. Inga barn sen tidigare.
    Vi har försökt skaffa barn i ungefär 1.5 år. Inte ett plus så här långt. Vi kan eventuellt haft ett oplanerat missfall för ca 2,5 år sedan.

Första utredningen

Vi gjorde först en privat utredning som var lite förvirrande.
    När dom kollade äggreserven via ultraljud så sa dom att jag hade något låg äggreserv för min ålder. Men att dom skulle vänta med besked tills dom fått svar från AMH-testet.

Min mans spermier var av god kvalité.

En vecka senare ringer dom och säger att jag har ett AMH-värde på 4ng/ml. Jag har även dubbelkollat detta med kliniken. Hon frågade sen om vi ville fortsätta själva ett tag till, eller påbörja IVF-behandlingen. Både jag och min man tyckte att vi skulle fortsätta själva ett par månader till.

Andra utredningen, hos landstinget

För ungefär en vecka sen åkte vi till landstinget för vårt första möte.
    På ultraljudet såg läkaren fem äggblåsor. Läkaren förklarade ganska snabbt att vi förmodligen måste tänka på ÄD om kroppen inte svarar bra på första IVF-behandlingen.

Det kändes oerhört märkligt och kunde knappt ta in det. Vi hade sen tidigare trott att mina nivåer sett bra, eller åtminstone helt okej ut. Till att helt plötsligt få ett besked om ÄD nästan direkt.

Jag upplevde doktorn som väldigt oengagerad i mig som person, och det kändes mer som att hon bara ville få mötet avklarat. 

Jag ifrågasatte även det faktumet att AMH-nivåerna tidigare såg väldigt bra ut. Men läkaren avfärdade det snabt och sa att hon inte tyckte resultaten såg så bra ut.

Jag har hört av mig till mottagningen via mail, och förhoppningsvis får jag svar under veckan på dom frågor jag har. Men tänker att det är skönt att även bolla med er, som kanske gjort samma resa som oss.

Fråger som dyker upp hos mig

- Ska vi känna den hopplöshetkänsla som läkaren gav oss på landstinget? Jag förstår att situationen hade kunnat sett bättre ut, men på hennes uttalande lät det som att det var mer eller mindre kört för oss att få till det på egen väg, och lika bra att börja tänka på ÄD direkt.

- Någon annan som haft väldigt hög AMH-nivå, men sen visat sig att ni har få äggblåsor vid koll? Kan AMH-nivån sjunka så snabbt på bara några månader?

- Bonusfråga: På landstinget gjordes ultraljudet för att räkna äggblåsor två dagar efter min ägglossning. Har hört från andra kliniker att dom helst gör det på cykeldag 3-4 för att få mest korrekt resultat. Någon som har erfarenheter kring detta?

Tack alla och lycka till

• Nomen123
    Mathilda88 skrev 2023-12-02 22:52:26 följande:
    Men gud så underbart att höra!! Hjärta Spännande dagar framöver!
    Verkligen spännande för oss båda 🙌🌟
  • Emmylou91

Grattis till ni som fått tillbaka embryon! Jag håller tummarna för er❣️ 

blomsterpaj89- jag är Snart 32 och har lägre amh, min läkaren har aldrig ens nämnt äggdonation. Du ska absolut prova ivf , sen är det en jävla process som suger om det inte lyckas men man har högre chanser att lyckas och jag tror det är upp till varje person att känna efter hur många försök man orkar. jag Har ett barn som är 3 år som jag fick till relativt ?lätt? Naturligt bara 3 år innan och hade exakt samma amh då som nu. Så tro inte helt på amh skiten om du har äggblåsor och ägglossning varje månad så har du absolut chans att bli gravid. Jag har funderat på ÄD som ett sista sista grej..  tror absolut du är fertil. Men byt klinik eller läkare hade jag sagt, det ska kännas bra.

• Björkenli

Matilda: grattis!!!  Måste kännas fantastiskt efter att ha försökt er tag!! Men också desto mer nervöst antar jag, väntan fram till 17e...
    Men två tillbaka alltså,  hur kommer de sig att de inte fryser ner ett istället? Bara nyfiken. 

• Björkenli

Uppdatering från mig

Vul dag 8 på stimuleringen i fredags och då såg man 3 stora folliklar.  Jag gick ju dit med indelningen att den ena follikeln man såg på vul dag 5 skulle ha vuxit tillräckligt för att det skulle vara lönt med IUI, men nu ändrade läkaren sig till ivf igen!

Så med snabba ryck åkte jag ner till Danmark igår, tor samma dag. 

De fick ut 2 ägg. 

Med mitt låga amh lät den här läkaren ändå positivt överraskad, att jag iöht fått 3 stora folliklar. 

Jag gör ju den här resan ensam, och valet av donator var såååå svårt!!

Tillslut valde jag to 1 minut innan hon som jobbade i labbet sa att hon behövde lägga spermierna på ägget😄😄😄

Just nu har jag en positiv känsla- att det nog kommer gå vägen. 

Det här är ju mitt första försök. Aldrig försökt bli gravid på naturlig väg heller så jag kan fortfarande ha hoppet att även om min äggreserv är låg så kanske jag inte nödvändigtvis har svårt att bli gravid. 

Men jag är medveten om att chansen inte är så stor med bara två ägg egentligen,  så jag borde inte känna mig optimistisk för då blir nederlaget desto större. Men jag kan inte låta bli annat än att känna mig optimistisk 

Själva ingreppet gick jättebra. Ärligt talat tycker jag smärtan var jämförbar med vanlig blodprovtagning. Men jag hade bett om lite morfin innan vi började. 

Jäkligt hektisk dag...! Hade jobbat 15h på lördagen, riktigt intensivt pass... kom hem sent och hann bara sova 2.5h innan jag behövde åka till flygplatsen..
    Sen missade jag mitt tåg hem från Köpenhamn !! Jag var så borta i huvudet pga sömnbristen och stressen över väl av donator att jag läste fel tid på biljetten...
    Alla tåg var slutsålda!!
    Tack och lov fanns det ett flyg hem som inte blev så mycket dyrare. 
    Sen tog jag pendeln från Arlanda och typer blev stående 1h ...

Så blev en väldigt lång dag!! Underbart att ha fått sova en natt nu😊

• ivf90
    Mathilda88 skrev 2023-12-02 18:16:56 följande:
    Efter snart ett år och tre äggplock så har vi äntligen fått vår allra första återföring!! 😍🙏❤️😍🙏❤️ 2 st 2-dagars idag! Testdag 17/12. Så lycklig att äntligen fått nå så här långt! ❤️
    Åh undrade nu efter helgen hur det hade gått och blev så glad av att se detta. Hoppas så att det är din tur nu. Håller tummarna för resten av dina embryon också!
  • ivf90
    Blomsterpaj89 skrev 2023-12-03 19:05:19 följande:

Hej alla, är ny här på forumet. Men också ny gällande IVF.

Om oss och tidigare försök till barn

Jag är en kvinna som är 34 år. Har en man på 36 år. Inga barn sen tidigare.
    Vi har försökt skaffa barn i ungefär 1.5 år. Inte ett plus så här långt. Vi kan eventuellt haft ett oplanerat missfall för ca 2,5 år sedan.

Första utredningen

Vi gjorde först en privat utredning som var lite förvirrande.
    När dom kollade äggreserven via ultraljud så sa dom att jag hade något låg äggreserv för min ålder. Men att dom skulle vänta med besked tills dom fått svar från AMH-testet.

Min mans spermier var av god kvalité.

En vecka senare ringer dom och säger att jag har ett AMH-värde på 4ng/ml. Jag har även dubbelkollat detta med kliniken. Hon frågade sen om vi ville fortsätta själva ett tag till, eller påbörja IVF-behandlingen. Både jag och min man tyckte att vi skulle fortsätta själva ett par månader till.

Andra utredningen, hos landstinget

För ungefär en vecka sen åkte vi till landstinget för vårt första möte.
    På ultraljudet såg läkaren fem äggblåsor. Läkaren förklarade ganska snabbt att vi förmodligen måste tänka på ÄD om kroppen inte svarar bra på första IVF-behandlingen.

Det kändes oerhört märkligt och kunde knappt ta in det. Vi hade sen tidigare trott att mina nivåer sett bra, eller åtminstone helt okej ut. Till att helt plötsligt få ett besked om ÄD nästan direkt.

Jag upplevde doktorn som väldigt oengagerad i mig som person, och det kändes mer som att hon bara ville få mötet avklarat. 

Jag ifrågasatte även det faktumet att AMH-nivåerna tidigare såg väldigt bra ut. Men läkaren avfärdade det snabt och sa att hon inte tyckte resultaten såg så bra ut.

Jag har hört av mig till mottagningen via mail, och förhoppningsvis får jag svar under veckan på dom frågor jag har. Men tänker att det är skönt att även bolla med er, som kanske gjort samma resa som oss.

Fråger som dyker upp hos mig

- Ska vi känna den hopplöshetkänsla som läkaren gav oss på landstinget? Jag förstår att situationen hade kunnat sett bättre ut, men på hennes uttalande lät det som att det var mer eller mindre kört för oss att få till det på egen väg, och lika bra att börja tänka på ÄD direkt.

- Någon annan som haft väldigt hög AMH-nivå, men sen visat sig att ni har få äggblåsor vid koll? Kan AMH-nivån sjunka så snabbt på bara några månader?

- Bonusfråga: På landstinget gjordes ultraljudet för att räkna äggblåsor två dagar efter min ägglossning. Har hört från andra kliniker att dom helst gör det på cykeldag 3-4 för att få mest korrekt resultat. Någon som har erfarenheter kring detta?

Tack alla och lycka till

Det låter jättekonstigt att börja prata ÄD så tidigt i processen. Dom vet ju inte ännu alls hur du reagerar på stimulering. Fick du ingen vetenskaplig motivering till varför du skulle ha dåliga chanser så tycker jag att du ska försöka tänka att du råkade på en oengagerad surgubbe. I början av min IVF-process kände jag också att dom försökte spela ner mina förväntningar från början (inte för att dom var särskilt höga) och det gjorde mig jättenedslagen. Jag är 33 och hade 1,4 i AMH. Jag fick en hyfsat hög dos Bemfola vid stimulering (300 IE) och fick då ut 12 ägg, varav alla blev befruktade, 1 blev återförd färsk på dag 3 (misslyckat) och 5 blastocyster till frysen. Den första från frysen är jag jag nu gravid i vecka 12 med. Har fått se ett litet hjärta picka i vecka 7, 8 och 10. 

Det går ju inte för dom att se äggkvalitet baserat på ultraljud, så om du lyckas få ut ägg blir det framförallt först då du/ni kommer att se hur äggkvalitén är. 

Hoppas verkligen att du får bättre bemötande nästa gång med mer tydlighet! Och att du får komma igång snart!

• ivf90
    Björkenli skrev 2023-12-04 09:08:54 följande:

Uppdatering från mig

Vul dag 8 på stimuleringen i fredags och då såg man 3 stora folliklar.  Jag gick ju dit med indelningen att den ena follikeln man såg på vul dag 5 skulle ha vuxit tillräckligt för att det skulle vara lönt med IUI, men nu ändrade läkaren sig till ivf igen!

Så med snabba ryck åkte jag ner till Danmark igår, tor samma dag. 

De fick ut 2 ägg. 

Med mitt låga amh lät den här läkaren ändå positivt överraskad, att jag iöht fått 3 stora folliklar. 

Jag gör ju den här resan ensam, och valet av donator var såååå svårt!!

Tillslut valde jag to 1 minut innan hon som jobbade i labbet sa att hon behövde lägga spermierna på ägget😄😄😄

Just nu har jag en positiv känsla- att det nog kommer gå vägen. 

Det här är ju mitt första försök. Aldrig försökt bli gravid på naturlig väg heller så jag kan fortfarande ha hoppet att även om min äggreserv är låg så kanske jag inte nödvändigtvis har svårt att bli gravid. 

Men jag är medveten om att chansen inte är så stor med bara två ägg egentligen,  så jag borde inte känna mig optimistisk för då blir nederlaget desto större. Men jag kan inte låta bli annat än att känna mig optimistisk 

Själva ingreppet gick jättebra. Ärligt talat tycker jag smärtan var jämförbar med vanlig blodprovtagning. Men jag hade bett om lite morfin innan vi började. 

Jäkligt hektisk dag...! Hade jobbat 15h på lördagen, riktigt intensivt pass... kom hem sent och hann bara sova 2.5h innan jag behövde åka till flygplatsen..
    Sen missade jag mitt tåg hem från Köpenhamn !! Jag var så borta i huvudet pga sömnbristen och stressen över väl av donator att jag läste fel tid på biljetten...
    Alla tåg var slutsålda!!
    Tack och lov fanns det ett flyg hem som inte blev så mycket dyrare. 
    Sen tog jag pendeln från Arlanda och typer blev stående 1h ...

Så blev en väldigt lång dag!! Underbart att ha fått sova en natt nu😊

Håller alla tummar för dig!! Antar att du får veta idag om äggen har blivit befruktade. Om det går vägen - vet du vilken dag du får göra överföring på? 
  • Blomsterpaj89
    Uppdatering: Jag fick nu svar från angående mina resultat. Dom påstår att mitt AMH-värde som ligger på 4,09ng/ml är ett lågt värde.

Är det jag som är förvirrad, eller är mitt AMH-värde verkligen så lågt? Överallt jag kollar så anses det vara ett åtminstone normalt värde.

Sen fick jag även svar att dom såg totalt fem äggblåsor på senaste ultraljudet, varav en var stor. Jag förstår att det är antalet äggblåsor man har som är det viktigaste. Men fortfarande förvirrad över deras utlåtande kring mitt AMH-värde.
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023