• Tanya85

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej! Idag är jag på Sprutdag 1 med Gonal-f (150) och på dag dag 5 börjar jag med Fyremadel fram till dag 8 då det är ultraljudsbesök. Några fler som är igång med sin IVF-behandling och vill följas åt?

Jag är 38 år och min sambo 35 år. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Första gången vi försökte blev jag gravid men fick sen ett tidigt missfall. Sen dess har jag inte blivit gravid. Längtar så väldigt mycket efter vårt första barn Så kan knappt tro att det vi äntligen är igång!

• Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023
  • Chajsa
    Björkenli skrev 2023-12-06 18:13:56 följande:

Nu är det 2 veckors väntan....

Ni som "ruvar ", något speciellt ni tänker på? Några råd?

Jag frågade vad jag skulle tänka på och fick först bara "lev som vanligt" till svar. 

Men jag ska väl tex äta folsyra? Frågade jag. 

"Ja.  Och drick inte och rök inte. Träna inte hårt.  Och inget hoppande"..

Jag frågade om lindy hop var ok- men det var det inte!

Man vet att jogging under graviditet leder till högre aborttal, sa han. 

När jag skulle gå från kliniken kom jag på att jag var sugen på kaffe och frågade om det var ok. 

Då svarade en annan läkare att det är ok så länge det inte är 5 koppar om dagen. 

Så sammanfattningsvis:
    Ingen alkohol
    Inte röka
    Inte träna hårt
    Inte hoppa eller studsa 
    Äta folsyra dagligen
    Max 1 kopp kaffe om dagen (för enkelhetens skull).

Något annat ni fått höra?

Jag funderar på att äta svin- nyttigt nu 2 dagar.  Bara rena grödor, inget halvfabrikat med tillsatser utan bara hela grödor så att man vet att man bara får bra saker i sig. 

Frukt och helt, fullkorn, potatis och ris, fisk och skaldjur.  Bär. 

Jag ska också fokusera på sömnen. Jag känner att hela kroppen blir så stressad av sömnbrist så vill fokusera på att  ta hand om kroppen så bra som möjligt. 

För mig innebär det:
    - sömn
    - näringsriktig kost
    - dagsljus,  komma ut på promenader i dagsljus så här års
    - yoga i hotsal 

Nyfiken på vad ni andra som ruvar tänker på:)

Grattis till att vara en ruvare! 

Jag tänker att jag lever på så hälsosamt jag kan men utan några drastiska förändringar i kost eller tillskott som kroppen kan reagera på. Äter folsyra, d-vitamin, omega 3. Det kanske inte är dumt att ta kosttillskott för gravida som innehåller allt? Badar inte (undviker bara ett par veckor, känns bäst så), går promenader men undviker att ta ut mig. Två koppar kaffe max. Har redan tjuvtestat positivt men nu har jag is i magen och håller mig till testdagen? håller tumannarna för dig!!! 

• Mathilda88
    Har nu fått svar från RMC om denna tredje gångens utveckling utav embryona! Inte lika positivt som embryologen utryckte i lördags, men gissar att de bara ville inge oss mer hopp.
    Dom 2 vi fick tillbaka var i likvärdigt fint skick iallafall oavsett Hjärta där de ser god potential till graviditet och barn.

På dag 2 - av de övriga 8 embryona - hade 3st totalfragmenterats grad 5 (trodde bara det fanns upp till 3, men man lär sig nytt hela tiden), 3 st avstannat i celldelningen och fragmenterats till grad 3, samt 1 uppvisade SER (smooth endoplasmic reticulum clusters - vet ännu inte vad det innebär, men det kan inte utvecklas till graviditet och barn uppgav dom iallafall).

Den sista delade sig till 4-cellig dag 2 men ojämnt och stora fragment, odlades vidare men fragmenterades mer och avstannade som tidig blastis på dag 5, cellfattig. 

RMC och vi har fortsatt gott hopp till de två små återförda Hjärta
  • Nomen123
    Mathilda88 skrev 2023-12-07 14:30:58 följande:
    Har nu fått svar från RMC om denna tredje gångens utveckling utav embryona! Inte lika positivt som embryologen utryckte i lördags, men gissar att de bara ville inge oss mer hopp.
    Dom 2 vi fick tillbaka var i likvärdigt fint skick iallafall oavsett Hjärta där de ser god potential till graviditet och barn.

På dag 2 - av de övriga 8 embryona - hade 3st totalfragmenterats grad 5 (trodde bara det fanns upp till 3, men man lär sig nytt hela tiden), 3 st avstannat i celldelningen och fragmenterats till grad 3, samt 1 uppvisade SER (smooth endoplasmic reticulum clusters - vet ännu inte vad det innebär, men det kan inte utvecklas till graviditet och barn uppgav dom iallafall).

Den sista delade sig till 4-cellig dag 2 men ojämnt och stora fragment, odlades vidare men fragmenterades mer och avstannade som tidig blastis på dag 5, cellfattig. 

RMC och vi har fortsatt gott hopp till de två små återförda Hjärta
    👏😍 jag fick reda på idag att vi fick 7 lika fina embryon till frysen 🥹
  • Nomen123
    Chajsa skrev 2023-12-06 23:13:47 följande:

Grattis till att vara en ruvare! 

Jag tänker att jag lever på så hälsosamt jag kan men utan några drastiska förändringar i kost eller tillskott som kroppen kan reagera på. Äter folsyra, d-vitamin, omega 3. Det kanske inte är dumt att ta kosttillskott för gravida som innehåller allt? Badar inte (undviker bara ett par veckor, känns bäst så), går promenader men undviker att ta ut mig. Två koppar kaffe max. Har redan tjuvtestat positivt men nu har jag is i magen och håller mig till testdagen? håller tumannarna för dig!!! 

Grattis 🥰 när började du tjuvtesta? 🙈
  • Mathilda88
    Nomen123 skrev 2023-12-07 17:59:51 följande:
    👏😍 jag fick reda på idag att vi fick 7 lika fina embryon till frysen 🥹
    Stort grattis Hjärta
  • LMSM
    Quincey skrev 2023-12-06 16:42:23 följande:

Björkenli, hoppas det går bra för dig!

LMSM, minns att du nämnde karyotypering och DNA fragmentation test förut och de verkar göra båda i Uppsala, om det är intressant för någon: https://cmedicalfertilitet.se/priser-uppsala/

Ja precis, det var en klinik i Spanien som sa att det kunde vara värt att göra för att t reda på om det kunde vara min eller min pojkväns DNA som är Anledningen till att de slutar utvecklas mellan dag 3-4.
    va skönt att höra att det finns i Sverige tack!! ska kolla upp :) 
  • Nomen123
    Mathilda88 skrev 2023-12-07 18:09:46 följande:
    Stort grattis Hjärta
    Tack snälla 🥹❤️ hur går det för dig? 
  • Björkenli

Fick precis besked att mitt andra ägg inte klarade sig till dag 5, idag.  Dvs inget att frysa. 

Väntat men ändå tungt. 
    Mest för att det då känns som att det ökar risken att det jag har fått tillbaks inte heller är bra. 
    Hade förhoppningen att även om äggen är få kanske jag har tur och de är ovanligt bra, men nu fick jag bevisat att uppenbarligen inte liksom. 

Men ingen idé att grubbla mera. Bara vänta 2v och se vad som händer. 

Igår drack jag alkoholfri glögg 1 nästan helt vanligt dricksglas.  Började känna av alkoholen I kroppen efter glaset och kände WTF!!!!

Kollade på flaskan igen och det stod alkoholfri. Inte ens 0.5% stod på baksidan. 

Men så googlade jag på den sorten och på hemsidan stod 0.5%.

Jag brukar känna av 0.5% så jag vet att det var det jag kände. 

Panik. 
    Drack massa vatten och åt fet vegansk yoghurt för att minska upptaget..

Men tror inte det var någon fara... Det är imorgon det ska ske implantering, om det nu sker,  så antar att den inte är kopplad till mitt blod än..

Men inget me alkoholfritt!!!

• Mathilda88
    Björkenli skrev 2023-12-08 10:45:07 följande:

Fick precis besked att mitt andra ägg inte klarade sig till dag 5, idag.  Dvs inget att frysa. 

Väntat men ändå tungt. 
    Mest för att det då känns som att det ökar risken att det jag har fått tillbaks inte heller är bra. 
    Hade förhoppningen att även om äggen är få kanske jag har tur och de är ovanligt bra, men nu fick jag bevisat att uppenbarligen inte liksom. 

Men ingen idé att grubbla mera. Bara vänta 2v och se vad som händer. 

Igår drack jag alkoholfri glögg 1 nästan helt vanligt dricksglas.  Började känna av alkoholen I kroppen efter glaset och kände WTF!!!!

Kollade på flaskan igen och det stod alkoholfri. Inte ens 0.5% stod på baksidan. 

Men så googlade jag på den sorten och på hemsidan stod 0.5%.

Jag brukar känna av 0.5% så jag vet att det var det jag kände. 

Panik. 
    Drack massa vatten och åt fet vegansk yoghurt för att minska upptaget..

Men tror inte det var någon fara... Det är imorgon det ska ske implantering, om det nu sker,  så antar att den inte är kopplad till mitt blod än..

Men inget me alkoholfritt!!!

Förstår känslan, man tänker defintivt så. Men vet samtidigt många som haft samma utfall men som blivit gravid på just den återförda Hjärta

Läskigt och frustrerande när de går ut med att det är alkoholfritt men ändå inte är det! (för mig är inte heller 0,5% alkoholfritt...)! Nej det ska nog gå bra Hjärta

• Mathilda88
    Nomen123 skrev 2023-12-07 21:32:49 följande:
    Tack snälla 🥹❤️ hur går det för dig? 

Jo det går bra Hjärta Mår rätt bra. Inne på ruvardag 6 nu.

Insett i efterhand att på morgonen när embryona var 6 dagar gamla (ruvardag 4) så vaknade jag på morgonen av ett drag/sug i ljumskarna/magen. Tänkte då bara att det var ett symtom av progesteronet, men har inte hänt igen sen dess. Hoppas det var ett gott tecken.Hjärta

Just nu försöker jag bara hitta en större bekväm BH till de växande brösten Cool De har vuxit var gång av progesteronet, men nu tagit längre tid än föregående gångerna så nu får man inte plats i de ordinarie BHarna Oskyldig

Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023