• Tanya85

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej! Idag är jag på Sprutdag 1 med Gonal-f (150) och på dag dag 5 börjar jag med Fyremadel fram till dag 8 då det är ultraljudsbesök. Några fler som är igång med sin IVF-behandling och vill följas åt?

Jag är 38 år och min sambo 35 år. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Första gången vi försökte blev jag gravid men fick sen ett tidigt missfall. Sen dess har jag inte blivit gravid. Längtar så väldigt mycket efter vårt första barn Så kan knappt tro att det vi äntligen är igång!

• Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023
  • Björkenli

@ivf90

De skulle ringa först på tisdag faktiskt!
    Och ska tillbaka till Köpenhamn på onsdag, vilket u eg borde bli dag 4?🤔
    Men ja onsdag sa de!

Om det nu blir något dvs...
    Läskigt att få det samtalet imorgon!

Det kommer bli ungefär 50t för ivf+ spermierna, och det är ett rätt högt pris när chansen är så liten. 
    Men visst,  antar att det är rimligt att lägga ner ca 150t på tre försök för att ha möjlighet att få barn.  Bara att jag inte alls har dom pengarna. 
    Vet inte ens hur jag ska betala den här gången, ärligt talat. Har betalat med kreditkort så har månaden ut på mig att försöka få utökat bolån..
    🙈

Så mycket stress kring detta på många plan! Både känslomässigt och med tanke på kostnaden...

• Björkenli

@Blomsterpaj

Jag hittade detta på äggfrys.se

"Ett AMH-värde under 0,5 µg/l anses lågt, 0,5 till 1 något nedsatt, 1 till 2 fullt OK och över 2 bra. Vid 5 och över är äggreserven mycket bra och äggstockarna har många äggblåsor och kallas för PCO eller multifollikulära.

(Har du lämnat prov på AMH men fått svar i enheten pmol/L? Dividera ditt värde med 7,14 så får du det i µg/L.)"

Ditt värde var i nanogram?
    5,07 nanogram = 0,005 mikrogram..

Är du säker på att det var i nanogram du hade?...

• Blomsterpaj89

@björkenli

Jag har fått mailat till mig från båda mina kliniker, och båda skriver 4ng/ml.

Den privata kliniken sa att det värdet såg bra ut. Medan landstinget säger att det inte är ett bra resultat. 

Vill mest veta varför det finns en skillnad mellan mitt AMH-värde och antalet äggblåsor jag hade.  

• Quincey
    Blomsterpaj89 skrev 2023-12-04 11:49:17 följande:

@björkenli

Jag har fått mailat till mig från båda mina kliniker, och båda skriver 4ng/ml.

Den privata kliniken sa att det värdet såg bra ut. Medan landstinget säger att det inte är ett bra resultat. 

Vill mest veta varför det finns en skillnad mellan mitt AMH-värde och antalet äggblåsor jag hade.  

Hej! Det låter väldigt frustrerande och märkligt att de tycker olika om huruvida det är lågt eller bra. Vad tycker landstinget är ett bra värde då? Jag hade AMH 1,6 som faller under ?ok? och hade 18 blåsor mellan CD 12-14 (innan äl), vet inte om det gör skillnad att kolla antal blåsor efter äl. 
  • Björkenli

När jag letade upp referensvärden för ng hittade jag på flera ställen de här:

AMH-värden

Högt (ofta PCOS): Över 3.0 ng/ml

Normalt: Över 1.0 ng/ml

Normalt lågt: 0.7 ? 0.9 ng/ml

Lågt: 0.3 ? 0.6 ng/ml

Väldigt lågt: Lägre än 0.3 ng/ml

Så,  då verkar du ju verkligen inte ha lågt AMH utan snarare högt. 

Ja konstigt att det är olika.

Om du har möjlighet att gå till en annan klinik skulle jag nog göra det, med tanke på det bemötande du fick och att mötet inte kändes bra. Håller med om att det låter som att läkaren har oengagerad. Att säga att det inte finns någon annan chans än ÄD är ju en väldigt stark sak att säga, men det låter som att hon sa det utan att förstå hur jobbigt det kan vara att höra en sån sak. Jag skulle nog ha svårt att lita på att läkaren verkligen var beredd att vända på varje sten för att hjälpa mig som patient i det läget. 
  • Anonygurl

Hej!

Jag har precis genomgått min första IVF.
    Ovitrelle 25 november
    Rfsu graviditetstest negativt 1 december 
    5-6 dagars blastocyst 2 december
    Rfsu graviditetstest negativt 3 december
    Testlagrets/Gravidkollens graviditetstest svagt positivt 4 december (tog tre st under förmiddagen för att vara säker och alla fick ett svagt rosa streck på teststrecket)

Enligt rfsu hemsida och gravidkollens ska båda testerna mäta från samma halter.

Självklart är ändå bim-6 väldigt tidigt, men ser ni också det andra svaga strecket? Den på bild var den senaste stickan jag tog vid 12 tiden i dag och strecket syntes vid 5 minuter.

Hoppas verkligen det är ett äkta + och lillen håller sig kvar där inne i nio månader till!

• LMSM
    Blomsterpaj89 skrev 2023-12-03 19:05:19 följande:

Hej alla, är ny här på forumet. Men också ny gällande IVF.

Om oss och tidigare försök till barn

Jag är en kvinna som är 34 år. Har en man på 36 år. Inga barn sen tidigare.
    Vi har försökt skaffa barn i ungefär 1.5 år. Inte ett plus så här långt. Vi kan eventuellt haft ett oplanerat missfall för ca 2,5 år sedan.

Första utredningen

Vi gjorde först en privat utredning som var lite förvirrande.
    När dom kollade äggreserven via ultraljud så sa dom att jag hade något låg äggreserv för min ålder. Men att dom skulle vänta med besked tills dom fått svar från AMH-testet.

Min mans spermier var av god kvalité.

En vecka senare ringer dom och säger att jag har ett AMH-värde på 4ng/ml. Jag har även dubbelkollat detta med kliniken. Hon frågade sen om vi ville fortsätta själva ett tag till, eller påbörja IVF-behandlingen. Både jag och min man tyckte att vi skulle fortsätta själva ett par månader till.

Andra utredningen, hos landstinget

För ungefär en vecka sen åkte vi till landstinget för vårt första möte.
    På ultraljudet såg läkaren fem äggblåsor. Läkaren förklarade ganska snabbt att vi förmodligen måste tänka på ÄD om kroppen inte svarar bra på första IVF-behandlingen.

Det kändes oerhört märkligt och kunde knappt ta in det. Vi hade sen tidigare trott att mina nivåer sett bra, eller åtminstone helt okej ut. Till att helt plötsligt få ett besked om ÄD nästan direkt.

Jag upplevde doktorn som väldigt oengagerad i mig som person, och det kändes mer som att hon bara ville få mötet avklarat. 

Jag ifrågasatte även det faktumet att AMH-nivåerna tidigare såg väldigt bra ut. Men läkaren avfärdade det snabt och sa att hon inte tyckte resultaten såg så bra ut.

Jag har hört av mig till mottagningen via mail, och förhoppningsvis får jag svar under veckan på dom frågor jag har. Men tänker att det är skönt att även bolla med er, som kanske gjort samma resa som oss.

Fråger som dyker upp hos mig

- Ska vi känna den hopplöshetkänsla som läkaren gav oss på landstinget? Jag förstår att situationen hade kunnat sett bättre ut, men på hennes uttalande lät det som att det var mer eller mindre kört för oss att få till det på egen väg, och lika bra att börja tänka på ÄD direkt.

- Någon annan som haft väldigt hög AMH-nivå, men sen visat sig att ni har få äggblåsor vid koll? Kan AMH-nivån sjunka så snabbt på bara några månader?

- Bonusfråga: På landstinget gjordes ultraljudet för att räkna äggblåsor två dagar efter min ägglossning. Har hört från andra kliniker att dom helst gör det på cykeldag 3-4 för att få mest korrekt resultat. Någon som har erfarenheter kring detta?

Tack alla och lycka till

Först vill jag bara säga att vilken idiot till läkare som säger så till ngn i diin situation utan att ens ha gjort en behandling. Blir så arg och jag förstår att det måste ha varit knäckande. Så skulle inte en bra läkare säga!

Sen vill jag säga att jag hade ett amh på 0,71 våren 2022 och fick senast ut 14 blåsor så att bara kolla på AMH är missvisande! Jag har alltså varit med om lite liknande resultat fast åt andra hållet. Lågt amh men fler äggblåsor på ultraljud än vad man oftast har vid 0,71 i amh. Hade ngn gång 9 blåsor men annars haft 13-14 stycken när man kollat. 

4 i amh låter ju väldigt högt och enligt min erfarenhet stämmer det inte överens med 5 äggblåsor. Både äggblåsor och amh kan dock variera varje cykel och senast sa läkaren till mig att de blåsor man ser på ultraljud är både på väg bort och tillbaka. 

Jag kollade mina blåsor senast ca 4 dagar efter ägglossning så tror det är helt ok. 

tycker verkligen INTE att du ska lyssna på den läkaren, verkar ju inte klok. med ett amh på 4 borde du väl ha massor av ägg. Även om du ligger lite lägre än så då de som sagt kan variera så bör du ju inte ligga så lågt som 0,2 direkt. 

Jag tycker du ska byta läkare och köra på, se vad du får för resultat och efter 3 gånger kanske man kan fundera på annat!

Lycka till!
  • LMSM
    Björkenli skrev 2023-12-04 09:08:54 följande:

Uppdatering från mig

Vul dag 8 på stimuleringen i fredags och då såg man 3 stora folliklar.  Jag gick ju dit med indelningen att den ena follikeln man såg på vul dag 5 skulle ha vuxit tillräckligt för att det skulle vara lönt med IUI, men nu ändrade läkaren sig till ivf igen!

Så med snabba ryck åkte jag ner till Danmark igår, tor samma dag. 

De fick ut 2 ägg. 

Med mitt låga amh lät den här läkaren ändå positivt överraskad, att jag iöht fått 3 stora folliklar. 

Jag gör ju den här resan ensam, och valet av donator var såååå svårt!!

Tillslut valde jag to 1 minut innan hon som jobbade i labbet sa att hon behövde lägga spermierna på ägget😄😄😄

Just nu har jag en positiv känsla- att det nog kommer gå vägen. 

Det här är ju mitt första försök. Aldrig försökt bli gravid på naturlig väg heller så jag kan fortfarande ha hoppet att även om min äggreserv är låg så kanske jag inte nödvändigtvis har svårt att bli gravid. 

Men jag är medveten om att chansen inte är så stor med bara två ägg egentligen,  så jag borde inte känna mig optimistisk för då blir nederlaget desto större. Men jag kan inte låta bli annat än att känna mig optimistisk 

Själva ingreppet gick jättebra. Ärligt talat tycker jag smärtan var jämförbar med vanlig blodprovtagning. Men jag hade bett om lite morfin innan vi började. 

Jäkligt hektisk dag...! Hade jobbat 15h på lördagen, riktigt intensivt pass... kom hem sent och hann bara sova 2.5h innan jag behövde åka till flygplatsen..
    Sen missade jag mitt tåg hem från Köpenhamn !! Jag var så borta i huvudet pga sömnbristen och stressen över väl av donator att jag läste fel tid på biljetten...
    Alla tåg var slutsålda!!
    Tack och lov fanns det ett flyg hem som inte blev så mycket dyrare. 
    Sen tog jag pendeln från Arlanda och typer blev stående 1h ...

Så blev en väldigt lång dag!! Underbart att ha fått sova en natt nu😊

Vilken dag!!
    men gud va härligt att höra så positivt ju :D
    lycka till nu! så spännande!
  • LMSM
    Blomsterpaj89 skrev 2023-12-04 10:16:33 följande:
    Uppdatering: Jag fick nu svar från angående mina resultat. Dom påstår att mitt AMH-värde som ligger på 4,09ng/ml är ett lågt värde.

Är det jag som är förvirrad, eller är mitt AMH-värde verkligen så lågt? Överallt jag kollar så anses det vara ett åtminstone normalt värde.

Sen fick jag även svar att dom såg totalt fem äggblåsor på senaste ultraljudet, varav en var stor. Jag förstår att det är antalet äggblåsor man har som är det viktigaste. Men fortfarande förvirrad över deras utlåtande kring mitt AMH-värde.
    de måste i sånt fall ha mätt detta i ett annat mått. Kan det vara så? 
  • Mathilda88
    Nomen123 skrev 2023-12-04 05:40:09 följande:
    Verkligen spännande för oss båda 🙌🌟
    Ja definitivt! SoligHjärta
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023