• Anonym (Missnöjd)

Ingen löneutveckling

Hej!

Jag har haft dålig hälsa några år, vilket inneburit att jag åkte in och ut på sjukhuset och även haft en del sjukskrivningsperioder. Knaprar även en del läkemedel som jag blir rätt trött av.

Det innebär förstås konsekvenser för hur jag kan sköta mitt arbete och vad jag presterar. Känner inte att jag riktigt orkar leda utvecklingsprojekt och ta för mig. Är glad om jag önskar ta mig igenom mina dagliga uppgifter och arbeta full dag. Det här är väl inte helt obekant för arbetsgivaren.

Det har också inneburit att jag knappt fått någon lönejustering på flera år. Märktes väl inte så mycket till en början då de årliga löneökningarna ändå inte var särskilt stora, men nu är ju läget annorlunda. De flesta har fått relativt stora löneökningar och inflationen äter ju upp konsumtionsutrymmet. Fortsätter det så här känns det ju som man knappt får någon lön alls efter ett tag. 

Får arbetsgivare verkligen göra så här? Liksom svälta ut icke önskvärd personal och hoppas på att de ska försvinna? Jag kan ju inte rå för att jag är sjuk och Försäkringskassan och läkarna tycker att jag kan arbeta.

• Svar på tråden Ingen löneutveckling
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 14:52:04 följande:
    Hört talas om LAS?  // Skrattande
    Nej, så enkelt att bli kvitt mig är det inte. 
    Jag kan LAS mycket väl. Läst på de nya reglerna? Så sitt du lugnt i båten så ser vi vem som har rätt i ett senare skede 🤡

https://www.almega.se/lagen-om-anstallningsskydd-las/
  • Anonym (Missnöjd)

Jag är inte speciellt orolig. Skulle faktiskt se fram emot ett sådant försök. Det skulle bli kulSkrattande

Utköp absolut. De får komma med ett sockrat erbjudande så får jag tänka över saken. 

• Anonym (X)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 15:19:13 följande:

Jag är inte speciellt orolig. Skulle faktiskt se fram emot ett sådant försök. Det skulle bli kulSkrattande

Utköp absolut. De får komma med ett sockrat erbjudande så får jag tänka över saken. 

Vad tror du att du har att sätta emot om du inte kan sköta dina arbetsuppgifter?
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (X) skrev 2023-11-19 15:20:58 följande:
    Vad tror du att du har att sätta emot om du inte kan sköta dina arbetsuppgifter?
    Jag skulle skratta hela vägen till banken.
    Skrattande
  • Anonym (X)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 15:29:13 följande:
    Skrattande
    Prata med ditt fackombud.
  • Anonym (Ja)
    Skrattande
    Ja, jättebanken. De skulle nog kunna erbjuda dig tre månader bara du försvinner.

Tro inte att du sitter säker bara för att LAS existerar, det finns sätt att bli av med en oönskad medarbetare ändå. Det tar tid, men går absolut.
  • Postman
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 14:42:01 följande:
    Tack! Äntligen ett bra och konstruktivt råd! 
    Ja jag tänker mig att din arbetsgivare kanske behöver råd och stöd i hur de ska arbeta med det systematiska arbetsmiljöarbetet. Vet inte din arbetsgivare hur denna ska göra kan de ta hjälp av företagshälsovården eller annan sakkunnig.  Utifrån det sen får ni också lyfta detta med lönen. Har ni kollektivavtal så ska arbetsgivaren motivera hur denne tänker med din lön och hur de ser på framtiden. 

Arbetsgivaren ska anpassa den fysiska, organisatoriska eller sociala arbetsmiljön.
  • Anonym (Facklig)
    Skrattande
    Du kan bli uppsagd av personliga skäl om din arbetsprestation är långt från vad man kan förvänta sig. Däremot måste arbetsgivaren i det fallet undersöka möjlighet till omplacering till en annan tjänst där du kan prestera vad som förväntas utifrån den tjänsten. Hittar inte arbetsgivaren någon sådan tjänst kan du bli uppsagd.

Jag har varit med om sådan uppsägningar och vi som fackliga kan oftast inte göra mycket åt det. Har arbetsgivaren väldokumenterat hur arbetsprestatoonen brister är lagen på arbetsgivarens sida. I en sådan situation kan det vara mer fördelaktigt att acceptera ett utköp än att genomgå processen med uppsägning.
  • Postman
    Anonym (Ja) skrev 2023-11-19 14:42:54 följande:
    Nja, de måste fortfarande inte höja ts lön för det....
    Nej måste, måste de inte men det sätter press på arbetsgivaren att se över personens arbetssituation. Det visar också om arbetsgivaren är insatt i det systematiska arbetsmiljöarbetet, är inte arbetsgivaren det så behöver de utbilda sig för att kunna bedriva ett bra arbetsmiljöarbete inom ramen för de lagar som finns. I förlängningen behöver man också se över personens lön och löneutveckling.

Ex.
    När det gäller den organisatoriska eller sociala arbetsmiljön ska arbetsgivaren organisera arbetet, till exempel genom att låta arbetstagare rotera mellan särskilt tunga eller betungande arbetsuppgifter, för att arbetsbelastningen inte ska skada arbetstagaren. Arbetsgivaren kan behöva förtydliga arbetsroller. Det kan också till exempel handla om att chefen måste stötta i att prioritera olika arbetsuppgifter.
  • Postman
    Anonym (X) skrev 2023-11-19 14:48:09 följande:
    Absolut. Men om TS arbetsförmåga utreds och han inte kan arbeta 100% kan han få gå ner i tid. Har arbetsplatsen inte möjlighet att anpassa uppgifter eller omplacera kan det också vara så att TS får sluta.
    Finns ingen anledning till att sia om hur det kan bli, först måste arbetsgivaren göra en utredning enligt principen i SAM. Arbetsgivaren behöver också ta hänsyn till en hel del lagar i den utredningen. Sen får man allt eftersom ta ställning till hur man löser det för allas bästa. Målet är förstås inte att folk ska tvingas sluta.
Svar på tråden Ingen löneutveckling