• Anonym (Missnöjd)

Ingen löneutveckling

Hej!

Jag har haft dålig hälsa några år, vilket inneburit att jag åkte in och ut på sjukhuset och även haft en del sjukskrivningsperioder. Knaprar även en del läkemedel som jag blir rätt trött av.

Det innebär förstås konsekvenser för hur jag kan sköta mitt arbete och vad jag presterar. Känner inte att jag riktigt orkar leda utvecklingsprojekt och ta för mig. Är glad om jag önskar ta mig igenom mina dagliga uppgifter och arbeta full dag. Det här är väl inte helt obekant för arbetsgivaren.

Det har också inneburit att jag knappt fått någon lönejustering på flera år. Märktes väl inte så mycket till en början då de årliga löneökningarna ändå inte var särskilt stora, men nu är ju läget annorlunda. De flesta har fått relativt stora löneökningar och inflationen äter ju upp konsumtionsutrymmet. Fortsätter det så här känns det ju som man knappt får någon lön alls efter ett tag. 

Får arbetsgivare verkligen göra så här? Liksom svälta ut icke önskvärd personal och hoppas på att de ska försvinna? Jag kan ju inte rå för att jag är sjuk och Försäkringskassan och läkarna tycker att jag kan arbeta.

• Svar på tråden Ingen löneutveckling
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (.) skrev 2023-11-18 22:12:48 följande:

Tänkte vidare ännu. Om jag vore din chef, skulle  antagligen orsaken till sjukfrånvaron också ha en påverkan. Låt säga att du haft agressiv cancer, då skulle man nog ha överseende över halvdan prestation under sjukdomstiden. Men om det var sjukorsaker som kunde anses överdrivna, kunde inställning vara annan. Beror nog på fall till fall. 
    Nu säger du att du ej kommer bli frisk, alltså inte heller prestera jätte bra framöver. Vad får då dig att uppleva att arbetsgivare skulle vela belöna dig, för att hålla dig kvar?

Sen kan du väl trots sjukdom söka nytt jobb? Dom vet väl ej om din sjukdoms historia?
    Hur gammal är du? Tänker på år kvar i arbetslivet.

Känns inte som du förstår problemstiken. Nej, någon belöning känns det inte som.

Vad får dig att tro att mina handikapp skulle försvinna om jag byter jobb? Nedsatt fysisk och psykisk (trötthet) arbetsförmåga ligger ju kvar. Den bistra sanningen är nog egentligen att jag borde ha någon form av sjukskrivning. Hel eller delvis. Här håller dock vare sig läkare eller Försäkringskassan med. Är väl det vanliga. Ingen vill betala. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 08:46:20 följande:
    Jag jobbar offentligt så det är skattebetalarna och inte chefen som betalar min lön. 
    Offentliga jobb brukar ha en minsta procentsats för löneförhöjning,  där de som presterat bra får mer.

Du har inte svarat på om du är med i facket.
    Har du pratat med HR?
    Har du haft lönesamtal?
  • Anonym (.)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 08:54:02 följande:
    Känns inte som du förstår problemstiken. Nej, någon belöning känns det inte som.

Vad får dig att tro att mina handikapp skulle försvinna om jag byter jobb? Nedsatt fysisk och psykisk (trötthet) arbetsförmåga ligger ju kvar. Den bistra sanningen är nog egentligen att jag borde ha någon form av sjukskrivning. Hel eller delvis. Här håller dock vare sig läkare eller Försäkringskassan med. Är väl det vanliga. Ingen vill betala. 

Diskussionen känns rätt lönlös. Du verkar se dig som ett offer.  Även om du har nedsatt förmåga har du rätt att söka nytt jobb? Eller hur tänker du där? 
    Du vill inte heller berätta din ålder,
    eller vad din sjukdom
    är. Vilket gör att man rätt drar egna slutsatser.

Förstår att det suger för dig, Men även för arbetsgivaren.

• Anonym (Missnöjd)
    Anonym (M) skrev 2023-11-19 09:06:37 följande:
    Offentliga jobb brukar ha en minsta procentsats för löneförhöjning,  där de som presterat bra får mer.

Du har inte svarat på om du är med i facket.
    Har du pratat med HR?
    Har du haft lönesamtal?
    Svar nej på alla frågor utom den om lönesamtal. 
    Min fråga handlar egentligen om det är okej att ge personal med mycket sjukfrånvaro sämre löneutveckling enbart baserat på hälsotillstånd. Är sjukdom en grund för sämre löneutveckling? 
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (.) skrev 2023-11-19 09:07:13 följande:

Diskussionen känns rätt lönlös. Du verkar se dig som ett offer.  Även om du har nedsatt förmåga har du rätt att söka nytt jobb? Eller hur tänker du där? 
    Du vill inte heller berätta din ålder,
    eller vad din sjukdom
    är. Vilket gör att man rätt drar egna slutsatser.

Förstår att det suger för dig, Men även för arbetsgivaren.

Givetvis kan jag söka nytt jobb, men vad menar du skulle lösas i och med det? Nuvarande arbetsgivare blir av med ett bekymmer. Annan arbetsgivare skulle få ett nytt och jag skulle ha kvar samma. Vad skulle uppsidan för mig vara? 

Ser inte att min ålder eller sjukdom riktigt har med grundförutsättningen att göra. 
  • Jemp
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 09:18:42 följande:
    Svar nej på alla frågor utom den om lönesamtal. 
    Min fråga handlar egentligen om det är okej att ge personal med mycket sjukfrånvaro sämre löneutveckling enbart baserat på hälsotillstånd. Är sjukdom en grund för sämre löneutveckling? 

Sjukfrånvaro ska inte ge lägre lön men löneökningen ska bero på prestation. 

• Anonym (.)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 09:23:09 följande:
    Givetvis kan jag söka nytt jobb, men vad menar du skulle lösas i och med det? Nuvarande arbetsgivare blir av med ett bekymmer. Annan arbetsgivare skulle få ett nytt och jag skulle ha kvar samma. Vad skulle uppsidan för mig vara? 

Ser inte att min ålder eller sjukdom riktigt har med grundförutsättningen att göra. 
    Uppsida för dig skulle kunna vara en bättre ingångslön? 

Jag tänker om du är 60 , kanske bara vänta ut tiden till pension. Så kunde eventuellt arbetsgivare också tänka. Är du 25 är det nog ej värt att liksom vänta ut.

Upplever personligen att sjukdomsbild har betydelse. Är du psykiskt sjuk, utbränd( som tyvärr verkar bli vanligare hela tiden) eller har du  en fysisk sjukdom som tex cancer. Har nog betydelse även om det etiskt kanske inte skulle få ha det.
  • Anonym (Missnöjd)
    Jemp skrev 2023-11-19 09:29:08 följande:

Sjukfrånvaro ska inte ge lägre lön men löneökningen ska bero på prestation. 

Finns en viss motsägelse i det där eller hur? 
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 09:41:49 följande:
    Det gör det väl inte? desto mer frånvaro eller desto fler härvaro (dvs jobba men inte prestera fullt ut) innebär att kollegor tvingas jobba mer än 100%. dessa kollegor överpresterar, de ska alltså belönas på något sätt. Annars hade ni exempelvis sålt en prinsesstårta utan marsipan. om den som ska lägga på marsipanen bara har ork att lägga marsipan på 50% av tårtorna så blir 50% osäljbara om inte någon annan steppar upp. varför vill du inte belöna dina kollegor som ställer upp och jobbar mer där du underpresterar?
  • Jemp
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 09:41:49 följande:

Nja? där du hamnat så ja, kanske. Men det är ju två olika saker och baseras på olika kriterier. Man får inte diskriminera, tex ska alla anställda in i årliga 

Du kan ju också se det från andra hållet: du säger att du egentligen borde vara sjukskriven (dvs få Max 80% av lönen du hade när du blev sjuk), istället har du kvar din heltidslön trots att du inte presterar fullt. 

Lönerevisionen har vanligtvis en pott pengar som chefen ska fördelas ut till alla anställda. Där vägs nuvarande lönenivå och prestation in. De som presterar bra, tagit på sig extra uppgifter osv får lite mer än snittet, de som presterar under förväntan får mindre. I praktiken blir ju sällan skillnaderna så stora. 

Det låter ju lite ovanligt dock att ni inte har nån garanterad ökning trots kollektivavtal. 

Svar på tråden Ingen löneutveckling