• Anonym (Missnöjd)

Ingen löneutveckling

Hej!

Jag har haft dålig hälsa några år, vilket inneburit att jag åkte in och ut på sjukhuset och även haft en del sjukskrivningsperioder. Knaprar även en del läkemedel som jag blir rätt trött av.

Det innebär förstås konsekvenser för hur jag kan sköta mitt arbete och vad jag presterar. Känner inte att jag riktigt orkar leda utvecklingsprojekt och ta för mig. Är glad om jag önskar ta mig igenom mina dagliga uppgifter och arbeta full dag. Det här är väl inte helt obekant för arbetsgivaren.

Det har också inneburit att jag knappt fått någon lönejustering på flera år. Märktes väl inte så mycket till en början då de årliga löneökningarna ändå inte var särskilt stora, men nu är ju läget annorlunda. De flesta har fått relativt stora löneökningar och inflationen äter ju upp konsumtionsutrymmet. Fortsätter det så här känns det ju som man knappt får någon lön alls efter ett tag. 

Får arbetsgivare verkligen göra så här? Liksom svälta ut icke önskvärd personal och hoppas på att de ska försvinna? Jag kan ju inte rå för att jag är sjuk och Försäkringskassan och läkarna tycker att jag kan arbeta.

• Svar på tråden Ingen löneutveckling
  • Anonym (J)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-18 21:45:45 följande:
    Överens? Nej, det är väldigt ensidigt. 
    Har ni lönesamtal? Och vad sägs där?
  • Anonym (Missnöjd)

Är det okej att neka gravida och föräldralediga löneförhöjning också? 

• Anonym (Va?)
    Anonym (Göran) skrev 2023-11-18 17:44:56 följande:

De flesta vet att prestation och lön inte hänger ihop. Det har jag sett många gånger. Det samma gäller dem som får bättre arbete och gör karriär. 

man känner bäst själv om man orkar arbeta eller inte. Det kan ingen annan bedöma. Förmodligen har dem som bestämmer inte utfört det arbete som de säger att någon annan ska orka arbeta.  

Så du menar att den som faktiskt betalar för arbetet inte skulle kunna ha synpunkter på arbetsinsatsen?

Låter som att du har en ganska skev syn på andra människors hårda arbete med. Det är väldigt få personer med med bra arbete eller karriär som inte behövt jobba hårt för att nå dit.
  • Anonym (J)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 07:15:39 följande:

Det är inte ok att ge noll i löneökning utan motivering och åtgärdsplan. Vad säger din chef när du begärt att få diskutera lön?
  • Anonym (.)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 07:15:39 följande:

Dom antas väl komma tillbaka, och prestera igen? 

Kommer din ork att bli bättre- så att du orkar jobba bra?
  • MsM84

Om ni har kollektivavtal brukar det stå ett minsta belopp som man minst måste få i löneförhöjning.

• Anonym (J)
    MsM84 skrev 2023-11-19 08:07:51 följande:

Om ni har kollektivavtal brukar det stå ett minsta belopp som man minst måste få i löneförhöjning.

Det kan skilja mellan kollektivavtal. Enligt vårt avtal kan man bli nollad men måste då få en motivering och åtgärdsplan.
  • Anonym (123)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-18 21:22:52 följande:
    Jag kommer inte få något annat jobb, då jag är sjuk. 
    Är du sjuk så är du ju sjuk. Du får väl acceptera det? Lön efter prestation är det som gäller, i alla fall i mitt yrke (civilingenjör).
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (Va?) skrev 2023-11-19 07:33:25 följande:
    Så du menar att den som faktiskt betalar för arbetet inte skulle kunna ha synpunkter på arbetsinsatsen?

Låter som att du har en ganska skev syn på andra människors hårda arbete med. Det är väldigt få personer med med bra arbete eller karriär som inte behövt jobba hårt för att nå dit.
    Jag jobbar offentligt så det är skattebetalarna och inte chefen som betalar min lön. 
  • Anonym (Missnöjd)
    MsM84 skrev 2023-11-19 08:07:51 följande:

Sifferlöst. Ingen individgaranti. 
Svar på tråden Ingen löneutveckling