• Anonym (Missnöjd)

Ingen löneutveckling

Hej!

Jag har haft dålig hälsa några år, vilket inneburit att jag åkte in och ut på sjukhuset och även haft en del sjukskrivningsperioder. Knaprar även en del läkemedel som jag blir rätt trött av.

Det innebär förstås konsekvenser för hur jag kan sköta mitt arbete och vad jag presterar. Känner inte att jag riktigt orkar leda utvecklingsprojekt och ta för mig. Är glad om jag önskar ta mig igenom mina dagliga uppgifter och arbeta full dag. Det här är väl inte helt obekant för arbetsgivaren.

Det har också inneburit att jag knappt fått någon lönejustering på flera år. Märktes väl inte så mycket till en början då de årliga löneökningarna ändå inte var särskilt stora, men nu är ju läget annorlunda. De flesta har fått relativt stora löneökningar och inflationen äter ju upp konsumtionsutrymmet. Fortsätter det så här känns det ju som man knappt får någon lön alls efter ett tag. 

Får arbetsgivare verkligen göra så här? Liksom svälta ut icke önskvärd personal och hoppas på att de ska försvinna? Jag kan ju inte rå för att jag är sjuk och Försäkringskassan och läkarna tycker att jag kan arbeta.

• Svar på tråden Ingen löneutveckling
  • Anonym (Mia)

Men snälla.

Självklart har du ingen rätt till löneutveckling om du heller inte utvecklas i ditt jobb, utan bara gör minsta möjliga.

På mitt förra jobb var jag en riktig högpresterare som tog enormt mycket större ansvar för företaget och arbetsplatsen än alla andra i samma position. Det lönade sig exakt 0. Jag hade fortfarande lägst lön av alla trots alla mina jätteinsatser som också gjort stort avtryck.

DET är orättvist och därför bytte jag också jobb.

• Anonym (Missnöjd)
    Anonym (Mia) skrev 2023-11-18 20:52:46 följande:

Men snälla.

Självklart har du ingen rätt till löneutveckling om du heller inte utvecklas i ditt jobb, utan bara gör minsta möjliga.

På mitt förra jobb var jag en riktig högpresterare som tog enormt mycket större ansvar för företaget och arbetsplatsen än alla andra i samma position. Det lönade sig exakt 0. Jag hade fortfarande lägst lön av alla trots alla mina jätteinsatser som också gjort stort avtryck.

Arbetsgivaren kanske inte ansåg att du var någon högpresterare? Det är inte ovanligt att folk överskattar sin egen betydelse. 
  • Studentpappa
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-18 21:05:06 följande:
    Arbetsgivaren kanske inte ansåg att du var någon högpresterare? Det är inte ovanligt att folk överskattar sin egen betydelse. 
    Du har ju redan sjäv insett att du knappt gör något på jobbet, så jag skulle säga att du får vara nöjd att dom inte köpt ut dig. 

Trist att vara sjuk men vad ska arbetsgivaren göra?
    Ride it like you stole it
  • Anonym
    Anonym (Mia) skrev 2023-11-18 20:52:46 följande:

Men snälla.

Det är ju väldigt motiverande, det du skriver.
    Först att man inte ska ha betalt om man inte gör något extra, sedan att man inte får betalt om man gör något extra.

Att man jobbar i onödan och det "lönar sig exakt 0" kommer såklart att få både ts och andra att rycka upp sig ordentligt eftersom man avundas situationen som du beskriver.
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-18 19:44:30 följande:
    Varför skulle de andra känna att det vore orättvist? 

Vad tror du själv? om du presterar 50% så har du troligen kollegor som presterar över 100% för att allt arbete ska bli utfört oavsett din hälsa? är det rättvist av dig att kräva samma ersättning som de som jobbar mer och hårdare? 

ett annat alternativ vore löneavdrag för de som underpresterar. får man betalt för 100% förväntas man leverera 100% med.

eller skulle du betala fullpris för en prinsesstårta utan marsipanlock?

• Anonym (Missnöjd)
    Studentpappa skrev 2023-11-18 21:10:21 följande:
    Du har ju redan sjäv insett att du knappt gör något på jobbet, så jag skulle säga att du får vara nöjd att dom inte köpt ut dig. 

Trist att vara sjuk men vad ska arbetsgivaren göra?
    Knappt gör någon nytta stämmer inte. Skrev att jag inte orkar leda utvecklingsprojekt. Vad ska jag själv göra? 
  • Anonym
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-18 21:18:45 följande:
    Vad ska jag själv göra? 
    Som precis alla andra - Löneförhandla dig nöjd eller byt jobb.
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (Eh?) skrev 2023-11-18 21:14:31 följande:

Vad tror du själv? om du presterar 50% så har du troligen kollegor som presterar över 100% för att allt arbete ska bli utfört oavsett din hälsa? är det rättvist av dig att kräva samma ersättning som de som jobbar mer och hårdare? 

ett annat alternativ vore löneavdrag för de som underpresterar. får man betalt för 100% förväntas man leverera 100% med.

eller skulle du betala fullpris för en prinsesstårta utan marsipanlock?

Eller så får jag betalt för 50% och levererar 50%. Om andra också får 50% och jobbar 100% är de ju lite korkade. 
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym skrev 2023-11-18 21:21:18 följande:
    Som precis alla andra - Löneförhandla dig nöjd eller byt jobb.
    Jag kommer inte få något annat jobb, då jag är sjuk. 
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym skrev 2023-11-18 21:10:30 följande:
    Det är ju väldigt motiverande, det du skriver.
    Först att man inte ska ha betalt om man inte gör något extra, sedan att man inte får betalt om man gör något extra.

Att man jobbar i onödan och det "lönar sig exakt 0" kommer såklart att få både ts och andra att rycka upp sig ordentligt eftersom man avundas situationen som du beskriver.
    Bra sammanfattning. Fortsätter det på detta viset blir det bara en nedåtgående spiral. Snart får de nog inte ens 50% utan 30%....
Svar på tråden Ingen löneutveckling