• Anonym (Missnöjd)

Ingen löneutveckling

Hej!

Jag har haft dålig hälsa några år, vilket inneburit att jag åkte in och ut på sjukhuset och även haft en del sjukskrivningsperioder. Knaprar även en del läkemedel som jag blir rätt trött av.

Det innebär förstås konsekvenser för hur jag kan sköta mitt arbete och vad jag presterar. Känner inte att jag riktigt orkar leda utvecklingsprojekt och ta för mig. Är glad om jag önskar ta mig igenom mina dagliga uppgifter och arbeta full dag. Det här är väl inte helt obekant för arbetsgivaren.

Det har också inneburit att jag knappt fått någon lönejustering på flera år. Märktes väl inte så mycket till en början då de årliga löneökningarna ändå inte var särskilt stora, men nu är ju läget annorlunda. De flesta har fått relativt stora löneökningar och inflationen äter ju upp konsumtionsutrymmet. Fortsätter det så här känns det ju som man knappt får någon lön alls efter ett tag. 

Får arbetsgivare verkligen göra så här? Liksom svälta ut icke önskvärd personal och hoppas på att de ska försvinna? Jag kan ju inte rå för att jag är sjuk och Försäkringskassan och läkarna tycker att jag kan arbeta.

• Svar på tråden Ingen löneutveckling
  • Anonym (Missnöjd)
    EpicF skrev 2023-11-19 16:44:53 följande:
    Om de kommer att köpa ut dig så har inte du något att kräva. Vill de erbjuda ex tre månadslöner så kan du antingen tacka ja elle nej. Men knappast kräva mer. Du riskerar istället att få noll och bli uppsagt istället för utköpt. 
    Kan tacka ja eller nej. Skulle de föreslå 3 månader skulle jag tacka nej och föreslå 36 månader istället. 
  • EpicF
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 16:52:48 följande:
    Kan tacka ja eller nej. Skulle de föreslå 3 månader skulle jag tacka nej och föreslå 36 månader istället. 
    Vanligast om de vill köpa ut någon som är i din sits är tre månader eller inget. 

Du inte i position att komme med motkrav. 
  • Faxze

TS, du har fått många bra svar, men du verkar nästan bara bry dig om de få svar som håller med dig.

1. "Märket" är i år 4,1%. De flesta får alltså en höjning som är långt från inflationen.

2. Inom staten är det "rätt lön" som är principen. Du ska ha en lön som motsvarar din prestation. Om du inte är sjukskriven så spelar det ingen roll att det finns en sjukdom som påverkar prestationen. Du kan inte heller jämföra med föräldralediga. Föräldralediga har ett skydd genom föräldraledighetslagens paragraf 16. Är du sjukskriven finns däremot ett skydd.

3. Arbetsgivaren måste anpassa arbetet efter dina förutsättningar så du ska kunna prestera. Men det innebär inte att arbetsgivaren gör fel som inte höjer din lön. Även med anpassningar kan din prestation fortfarande vara för låg i förhållande till din lön.

• Anonym (Facklig)
    EpicF skrev 2023-11-19 16:56:14 följande:
    Vanligast om de vill köpa ut någon som är i din sits är tre månader eller inget. 

Beror på vilket kollektivavtal som gäller. Om TS är statligt anställd med minst 10 års anställningstid brukar uppsägningstiden vid uppsägning från arbetsgivarens sida vara 12 månader. Vid utköp läggs det då oftast på 3 månader för det är den tid uppsägningsprocessen ofta tar innan beslut om uppsägning fattas. Så 15 månader är rimligt i det fallet. Jag som facklig skulle driva uppsägningstid + 6 månader mot arbetsgivaren för att ha förhandlingsutrymme. Däremot skulle jag tro att man bara får uppsägningstid + 3 månader.
  • Anonym (J)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 16:34:38 följande:
    Avtalsrubblig? Vad menar du? Tycker ändå att min lön ska justeras med inflationen. Även de som får försörjningsstöd får lönelyft, men inte jag. 
    Ska du komma med krav måste du vara kunnig och rimlig. Inga fackliga avtal har kommit med lönehöjningskrav i storlek med inflationen vare sig i år eller för 2024. Tänk snarare 4.1% för 2023 och 3.1% för 2024.  Att kräva mer än det dubbla, för att justera med inflationen kommer inte gå om man inte sitter i en stark förhandlingssits.
    Vissa sjukersättningar, garantipension och annat som styrs av prisbasbeloppet kommer höjas mer än ovanstående 2024. Men det gäller vare sig dig eller någon annan som arbetar. 
  • Anonym (Missnöjd)
    EpicF skrev 2023-11-19 16:56:14 följande:

SkrattandeKnappast! Det brukar gå på anställningstid. Är det rena utköp så är det aldrig mindre än 12 månader, men kan vara betydligt mer än så. Några år. Allt beror på förstås hur angelägen arbetsgivaren är. Vill de ta en match i Arbetsdomstolen och testa om sjukskrivning utgör saklig grund för uppsägning så varsågod.Skrattande

3 månader är ingenting. Det skulle jag sända tillbaks med vändande post. 
  • Anonym (Facklig)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 17:19:41 följande:
    SkrattandeKnappast! Det brukar gå på anställningstid. Är det rena utköp så är det aldrig mindre än 12 månader, men kan vara betydligt mer än så. Några år. Allt beror på förstås hur angelägen arbetsgivaren är. Vill de ta en match i Arbetsdomstolen och testa om sjukskrivning utgör saklig grund för uppsägning så varsågod.Skrattande

3 månader är ingenting. Det skulle jag sända tillbaks med vändande post. 
    Du bör nog fundera lite på om du verkligen har helt rätt här.

Är du sjukskriven? I så fall har arbetsgivaren ett rehabiliteringsansvar. Men det hindrar inte en uppsägning av personliga skäl, det gör det bara svårare. Om arbetstagaren inte längre kan utföra arbete av vikt för arbetsgivaren och rehabiliteringen inte kommer förändra detta så kan en sjukskriven medarbetare sägas upp. Finns flera fall i AD där arbetsgivaren fått rätt i sådana situationer.

Är du inte sjukskriven så är kraven mycket lägre ställda.

Du kan aldrig räkna med att få mer än 3-6 månader utöver uppsägningstiden. Aldrig. Då går arbetsgivaren hellre den vanliga vägen via uppsägning av personliga skäl. Så har du 12 månaders uppsägningstid är totalt 15-18 månader vid utköp rimligt. Mest troligt 15 månader.
  • Anonym (M)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 16:41:49 följande:
    Jag tycker inte att det låter som din chef delar din bedömning. Låter som du och jag har en del gemensamt. 
    HR ger cheferna ett utrymme för löneökning, tex mellan 3,1-3,7%. Jag har alltid fått mesta möjliga, men det är långt ifrån i närheten av att täcka upp för inflationen. Så blir det när man arbetar inom sjukvården i Västra Götalandsregionen.
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (Facklig) skrev 2023-11-19 17:37:35 följande:
    Du bör nog fundera lite på om du verkligen har helt rätt här.

Är du sjukskriven? I så fall har arbetsgivaren ett rehabiliteringsansvar. Men det hindrar inte en uppsägning av personliga skäl, det gör det bara svårare. Om arbetstagaren inte längre kan utföra arbete av vikt för arbetsgivaren och rehabiliteringen inte kommer förändra detta så kan en sjukskriven medarbetare sägas upp. Finns flera fall i AD där arbetsgivaren fått rätt i sådana situationer.

Är du inte sjukskriven så är kraven mycket lägre ställda.

Du kan aldrig räkna med att få mer än 3-6 månader utöver uppsägningstiden. Aldrig. Då går arbetsgivaren hellre den vanliga vägen via uppsägning av personliga skäl. Så har du 12 månaders uppsägningstid är totalt 15-18 månader vid utköp rimligt. Mest troligt 15 månader.
    Då får de prova det. Kommer knappast bli billigare för dem i slutändan. 
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (M) skrev 2023-11-19 18:00:06 följande:
    HR ger cheferna ett utrymme för löneökning, tex mellan 3,1-3,7%. Jag har alltid fått mesta möjliga, men det är långt ifrån i närheten av att täcka upp för inflationen. Så blir det när man arbetar inom sjukvården i Västra Götalandsregionen.
    Utrymme dit och utrymme hit. Där jag jobbar slutar folk och höjer sina löner uppåt 10 tkr mån. Om man pallar med vill säga. Det är en realitet. 
Svar på tråden Ingen löneutveckling