• Anonym (Missnöjd)

Ingen löneutveckling

Hej!

Jag har haft dålig hälsa några år, vilket inneburit att jag åkte in och ut på sjukhuset och även haft en del sjukskrivningsperioder. Knaprar även en del läkemedel som jag blir rätt trött av.

Det innebär förstås konsekvenser för hur jag kan sköta mitt arbete och vad jag presterar. Känner inte att jag riktigt orkar leda utvecklingsprojekt och ta för mig. Är glad om jag önskar ta mig igenom mina dagliga uppgifter och arbeta full dag. Det här är väl inte helt obekant för arbetsgivaren.

Det har också inneburit att jag knappt fått någon lönejustering på flera år. Märktes väl inte så mycket till en början då de årliga löneökningarna ändå inte var särskilt stora, men nu är ju läget annorlunda. De flesta har fått relativt stora löneökningar och inflationen äter ju upp konsumtionsutrymmet. Fortsätter det så här känns det ju som man knappt får någon lön alls efter ett tag. 

Får arbetsgivare verkligen göra så här? Liksom svälta ut icke önskvärd personal och hoppas på att de ska försvinna? Jag kan ju inte rå för att jag är sjuk och Försäkringskassan och läkarna tycker att jag kan arbeta.

• Svar på tråden Ingen löneutveckling
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (.) skrev 2023-11-19 10:53:41 följande:
    Men nu är du väl på plats?  du skriver ju själv att du inte riktigt orkar ?  Vore en annan femma om du vore sjukskriven nu. men det har varit on off? och däremellan orkar du inte riktigt? 
    Det har varierat. Har haft perioder med sjukskrivningar och perioder på plats. 
  • Anonym (Tea)

Rent krasst är det nog så att arbetsgivaren inte känner att du som arbetstagare är någon de vill satsa på. De har inget att förlora, skulle du säga upp dig är det kanske bara en lättnad för dom. En större löneökning skulle säkert göra att de går back på dig, vilken arbetsgivare vill göra det? En arbetsgivare vill ha folk som kan prestera, det är liksom inget konstigt med det. Det är bara att acceptera verkligheten.

• Anonym (Missnöjd)
    Anonym (Eh?) skrev 2023-11-19 12:01:17 följande:
    Det var för att du skulle förstå att allt jobb behöver göras oavsett vad du orkar med att prestera. Du är anställd för att prestera 100% om du har en heltidstjänst; orkar du inte prestera så har du flera val. du kan gå ner i tid, försöka få till sjukskrivning etc, eller söka ett jobb där du orkar prestera 100%z ingen arbetsgivare sysslar med välgörenhet. Det förstår du väl själv? varför skulle du belönas när du inte presterar enligt förväntan?

om du ger dina barn månadspeng så behöver de väl uppfylla vissa kriterier som göra läxa städa rum etc? får de hela pengen om de inte gör allt? Det är samma sak i vuxenlivet. det låter som att du behöver växa upp och ta ansvar för sitsen du sitter i och sluta tycka synd om dig själv. det är inte synd eller orättvist att prestationer belönas.
    I och med att min lön inte har justerats på flera år ser jag det inte längre som någon heltidsersättning även om det står så i avtalet. Fast problemet som uppstår då är ju att det står 100% i avtalet, men jag bara får 75% av lönen borde jag ju få de resterande 25% från Försäkringskassan. Känns som jag förlorar jättemycket pengar på det här. 
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (Tea) skrev 2023-11-19 12:43:57 följande:

Rent krasst är det nog så att arbetsgivaren inte känner att du som arbetstagare är någon de vill satsa på. De har inget att förlora, skulle du säga upp dig är det kanske bara en lättnad för dom. En större löneökning skulle säkert göra att de går back på dig, vilken arbetsgivare vill göra det? En arbetsgivare vill ha folk som kan prestera, det är liksom inget konstigt med det. Det är bara att acceptera verkligheten.

Säkert och därför tänker jag vara kvar. Sjukdom utgör ingen saklig grund för avsked. 
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 12:47:46 följande:
    I och med att min lön inte har justerats på flera år ser jag det inte längre som någon heltidsersättning även om det står så i avtalet. Fast problemet som uppstår då är ju att det står 100% i avtalet, men jag bara får 75% av lönen borde jag ju få de resterande 25% från Försäkringskassan. Känns som jag förlorar jättemycket pengar på det här. 
    Eller arbetsgivaren som betalar för inget? Det är snarare de som förlorar på att ha en anställd som underpresterar. du vinner ju att ha en heltidsanställning men jobba mindre. vem fan hade inte velat ha det så? Få lön för heltid men prestera enligt halvtid?

Vill du öka din lön har du alternativ 1) öka prestation eller 2) söka nytt jobb med lägre krav och högre lön.
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (Eh?) skrev 2023-11-19 13:01:56 följande:
    Eller arbetsgivaren som betalar för inget? Det är snarare de som förlorar på att ha en anställd som underpresterar. du vinner ju att ha en heltidsanställning men jobba mindre. vem fan hade inte velat ha det så? Få lön för heltid men prestera enligt halvtid?

Vill du öka din lön har du alternativ 1) öka prestation eller 2) söka nytt jobb med lägre krav och högre lön.
    På vilket sätt vinner jag på att få 25% lägre lön? 
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 13:07:47 följande:
    På vilket sätt vinner jag på att få 25% lägre lön? 
    Det är du som väljer att ha det så. Eller hur?

du har 3 alternativ.
    alternativ 1) kolla vad du kan göra för att öka prestation och därmed få löneökning
    2) söka nytt jobb med högre lön trots samma låga prestation
    eller sist 3) växa upp och bita ihop, inse att du inte kommer få mer lön för nuvarande prestation och vara tacksam för det du får

det är ganska enkelt, inte svårare än så.
  • Anonym (X)

Om du jobbar ungefär 50% av din heltidstjänst är det helt rätt att du får stå tillbaka lönemässigt.

• Anonym (L)

Har läst igenom hela tråden och ts, du är ju helt omöjlig att diskutera med - du svarar inte på frågor och är negativ till allt, söka nytt jobb vill du tydligen inte heller. Sen sitter du här och tycker synd om dig själv, du gör dig verkligen till ett offer. 

Svar på tråden Ingen löneutveckling