• Anonym (Missnöjd)

Ingen löneutveckling

Hej!

Jag har haft dålig hälsa några år, vilket inneburit att jag åkte in och ut på sjukhuset och även haft en del sjukskrivningsperioder. Knaprar även en del läkemedel som jag blir rätt trött av.

Det innebär förstås konsekvenser för hur jag kan sköta mitt arbete och vad jag presterar. Känner inte att jag riktigt orkar leda utvecklingsprojekt och ta för mig. Är glad om jag önskar ta mig igenom mina dagliga uppgifter och arbeta full dag. Det här är väl inte helt obekant för arbetsgivaren.

Det har också inneburit att jag knappt fått någon lönejustering på flera år. Märktes väl inte så mycket till en början då de årliga löneökningarna ändå inte var särskilt stora, men nu är ju läget annorlunda. De flesta har fått relativt stora löneökningar och inflationen äter ju upp konsumtionsutrymmet. Fortsätter det så här känns det ju som man knappt får någon lön alls efter ett tag. 

Får arbetsgivare verkligen göra så här? Liksom svälta ut icke önskvärd personal och hoppas på att de ska försvinna? Jag kan ju inte rå för att jag är sjuk och Försäkringskassan och läkarna tycker att jag kan arbeta.

• Svar på tråden Ingen löneutveckling
  • Anonym
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-18 21:22:52 följande:
    Jag kommer inte få något annat jobb, då jag är sjuk. 
    Förutom bidrag och stöd är det detta som gäller. Förhandling, byte av jobb, eller sitt kvar och gör ingenting. Mycket annat är det svårt att tipsa om eller ens lönt att diskutera här.
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-18 21:22:03 följande:
    Eller så får jag betalt för 50% och levererar 50%. Om andra också får 50% och jobbar 100% är de ju lite korkade. 
    du får ju redan idag lön för fulltid väl? Då får du väl prestera för din fulltid innan du ska börja försöka få mer? så varför skulle du får mer bara för att? jag känner inte till någon företagare som delar ut bidrag till anställda bara för vara godhjärtade.
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (Eh?) skrev 2023-11-18 21:32:14 följande:
    du får ju redan idag lön för fulltid väl? Då får du väl prestera för din fulltid innan du ska börja försöka få mer? så varför skulle du får mer bara för att? jag känner inte till någon företagare som delar ut bidrag till anställda bara för vara godhjärtade.
    Nej, då jag inte fått någon lönejustering på flera år har jag faktiskt svårt att se att jag skulle få lön för 100%. 
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-18 21:36:04 följande:
    Nej, då jag inte fått någon lönejustering på flera år har jag faktiskt svårt att se att jag skulle få lön för 100%. 
    Du har ju inte presterat för fulltid på flera år heller enligt dina egna svar? Så ni är ju överens om att den prestation du gör är värd en viss peng, inte mer inte mindre.
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (Eh?) skrev 2023-11-18 21:42:17 följande:
    Du har ju inte presterat för fulltid på flera år heller enligt dina egna svar? Så ni är ju överens om att den prestation du gör är värd en viss peng, inte mer inte mindre.
    Överens? Nej, det är väldigt ensidigt. 
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-18 21:45:45 följande:
    om du inte är nöjd så är du ju fri att 1) börja prestera eller 2) söka nytt jobb?

förstår inte problemet. Din nuvarande arbetsgivare ger dig den ersättning de anser är skälig för den insats och prestation de får tillbaka från dig. Vill du ha mer så får du väl prestera mer? Eller hitta en arbetsgivare som är villig att betala mer för samma prestation?
  • Studentpappa
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-18 21:18:45 följande:
    Knappt gör någon nytta stämmer inte. Skrev att jag inte orkar leda utvecklingsprojekt. Vad ska jag själv göra? 
    Det beror ju på vad din anställning innebär, svårt för oss att veta. Men inte låter det som du är särskilt lukrativ.

En projektledare som inte leder till exempel är ju inte särskilt kul att betala för.
    Ride it like you stole it
  • Anonym
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-18 21:45:45 följande:
    Hur låter det på det årliga lönesamtalet då? Vad har du för argument i din del av förhandlingen?
  • Anonym (.)

Tänkte vidare ännu. Om jag vore din chef, skulle  antagligen orsaken till sjukfrånvaron också ha en påverkan. Låt säga att du haft agressiv cancer, då skulle man nog ha överseende över halvdan prestation under sjukdomstiden. Men om det var sjukorsaker som kunde anses överdrivna, kunde inställning vara annan. Beror nog på fall till fall. 
    Nu säger du att du ej kommer bli frisk, alltså inte heller prestera jätte bra framöver. Vad får då dig att uppleva att arbetsgivare skulle vela belöna dig, för att hålla dig kvar?

Sen kan du väl trots sjukdom söka nytt jobb? Dom vet väl ej om din sjukdoms historia?
    Hur gammal är du? Tänker på år kvar i arbetslivet.

• Hjelm

Är du fortfarande sjuk, eller har du bara varit sjuk?

Om du anses vara fullt arbetsför i dag förväntas du väl också utföra ditt jobb på samma sätt som alla andra.

Du ska givetvis i första hand göra det du ska och får betalt för redan i dag. Men någon större löneutveckling kan du knappast förvänta dig om du låter det stanna där. 

Fråga din arbetsgivare vad det finns för utrymme för löneförhöjningar vid nästa lönesamtal. Vill och kan du göra den ansträngningen bör också lönen utvecklas med det. Vill/kan du inte det, ja då klättrar den inte lika mycket.

Varför skulle du ha samma lön som dina kollegor som, utöver det ni alla redan gör, är villiga att göra det du säger nej till, som t.ex. projektledning?

Det ska ju löna sig att visa framfötterna.

Svar på tråden Ingen löneutveckling