• Anonym (Missnöjd)

Ingen löneutveckling

Hej!

Jag har haft dålig hälsa några år, vilket inneburit att jag åkte in och ut på sjukhuset och även haft en del sjukskrivningsperioder. Knaprar även en del läkemedel som jag blir rätt trött av.

Det innebär förstås konsekvenser för hur jag kan sköta mitt arbete och vad jag presterar. Känner inte att jag riktigt orkar leda utvecklingsprojekt och ta för mig. Är glad om jag önskar ta mig igenom mina dagliga uppgifter och arbeta full dag. Det här är väl inte helt obekant för arbetsgivaren.

Det har också inneburit att jag knappt fått någon lönejustering på flera år. Märktes väl inte så mycket till en början då de årliga löneökningarna ändå inte var särskilt stora, men nu är ju läget annorlunda. De flesta har fått relativt stora löneökningar och inflationen äter ju upp konsumtionsutrymmet. Fortsätter det så här känns det ju som man knappt får någon lön alls efter ett tag. 

Får arbetsgivare verkligen göra så här? Liksom svälta ut icke önskvärd personal och hoppas på att de ska försvinna? Jag kan ju inte rå för att jag är sjuk och Försäkringskassan och läkarna tycker att jag kan arbeta.

• Svar på tråden Ingen löneutveckling
  • Anonym (Missnöjd)
    Postman skrev 2023-11-19 15:46:23 följande:
    Ja jag tänker mig att din arbetsgivare kanske behöver råd och stöd i hur de ska arbeta med det systematiska arbetsmiljöarbetet. Vet inte din arbetsgivare hur denna ska göra kan de ta hjälp av företagshälsovården eller annan sakkunnig.  Utifrån det sen får ni också lyfta detta med lönen. Har ni kollektivavtal så ska arbetsgivaren motivera hur denne tänker med din lön och hur de ser på framtiden. 

Arbetsgivaren ska anpassa den fysiska, organisatoriska eller sociala arbetsmiljön.
    Ja, så ligger det till, men tyvärr är nog många arbetsgivare inte så duktiga på det. Ledarskapet brister nog rätt ofta. 
  • Fiona M

Jag tror att du ska strunta i löneutvecklingen just nu, och försöka fokusera på att må bättre och komma tillbaka till fullgott mående.
    Är du fortfarande sjuk och får vård för det? Även om försäkringskassan inte vill sjukskriva (men det borde du kanske vara om din arbetsförmåga är hälften av vad den brukar?) så borde företagshälsan kunna bli inkopplad och hjälpa dig.
    Hur har du pratat om din sjukdom med din chef, vilka anpassningar har gjorts? Har dessa följts upp?

• Postman
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 16:07:06 följande:
    Ja, så ligger det till, men tyvärr är nog många arbetsgivare inte så duktiga på det. Ledarskapet brister nog rätt ofta. 
    Ja tyvärr så är det så, många arbetsgivare/chefer behöver hjälp med hur de ska bete sig och vad lagen föreskriver. Lägger man fram detta på ett diplomatiskt sätt så är det väldigt få som protesterar. Undvik på att fokusera på rätt eller fel utan fokusera på hur ni kan göra rätt. 

Alla har rätt till en hälsosam och säker arbetsplats. Hoppas det löser sig för dig.
  • EpicF
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-18 19:44:30 följande:
    Varför skulle de andra känna att det vore orättvist? 
    Är inte det rätt självklart? 
  • Postman
    Postman skrev 2023-11-19 16:13:21 följande:
    Ja tyvärr så är det så, många arbetsgivare/chefer behöver hjälp med hur de ska bete sig och vad lagen föreskriver. Lägger man fram detta på ett diplomatiskt sätt så är det väldigt få som protesterar. Undvik på att fokusera på rätt eller fel utan fokusera på hur ni kan göra rätt. 

Alla har rätt till en hälsosam och säker arbetsplats. Hoppas det löser sig för dig.
    Blev ingen bra mening, det skulle stå att undvik på att fokusera på vem som har rätt eller fel. Fokusera på hur ni tillsammans kan göra rätt.
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (Ja) skrev 2023-11-19 15:41:31 följande:
    Ja, jättebanken. De skulle nog kunna erbjuda dig tre månader bara du försvinner.

Tro inte att du sitter säker bara för att LAS existerar, det finns sätt att bli av med en oönskad medarbetare ändå. Det tar tid, men går absolut.
    Lite mer än tre månader får de nog erbjuda. Har absolut noll anledning att skriva på något sådant. Men kul skämt Skrattande
    Postman skrev 2023-11-19 15:46:23 följande:
    Ja jag tänker mig att din arbetsgivare kanske behöver råd och stöd i hur de ska arbeta med det systematiska arbetsmiljöarbetet. Vet inte din arbetsgivare hur denna ska göra kan de ta hjälp av företagshälsovården eller annan sakkunnig.  Utifrån det sen får ni också lyfta detta med lönen. Har ni kollektivavtal så ska arbetsgivaren motivera hur denne tänker med din lön och hur de ser på framtiden. 

Arbetsgivaren ska anpassa den fysiska, organisatoriska eller sociala arbetsmiljön.
  • EpicF
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-18 21:22:52 följande:
    Jag kommer inte få något annat jobb, då jag är sjuk. 
    Då får du vara nöjd med det du får. Vill man inte öka lönen genom att byta jobb så får man helt enkelt gilla läget. 
  • EpicF
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 08:46:20 följande:
    Jag jobbar offentligt så det är skattebetalarna och inte chefen som betalar min lön. 
    Om du jobbar offentligt då har du också avtalsrblig lön. Och då är det helt ok  att arbetsgivaren inte ge löneökning, speciellt inte om man inte har presterar. 
  • Anonym (Missnöjd)
    EpicF skrev 2023-11-19 16:26:06 följande:
    Då får du vara nöjd med det du får. Vill man inte öka lönen genom att byta jobb så får man helt enkelt gilla läget. 
    Varför det? Jag kan ju vara kvar och missgilla läget istället. Det går det med. 
  • EpicF
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 09:18:42 följande:
    Svar nej på alla frågor utom den om lönesamtal. 
    Min fråga handlar egentligen om det är okej att ge personal med mycket sjukfrånvaro sämre löneutveckling enbart baserat på hälsotillstånd. Är sjukdom en grund för sämre löneutveckling? 
    Så din arbetsgivare har sagt att du inte får löneökning pga din sjukfrånvaro?

Eller pga att du inte har presterat?
Svar på tråden Ingen löneutveckling