• Anonym (Missnöjd)

Ingen löneutveckling

Hej!

Jag har haft dålig hälsa några år, vilket inneburit att jag åkte in och ut på sjukhuset och även haft en del sjukskrivningsperioder. Knaprar även en del läkemedel som jag blir rätt trött av.

Det innebär förstås konsekvenser för hur jag kan sköta mitt arbete och vad jag presterar. Känner inte att jag riktigt orkar leda utvecklingsprojekt och ta för mig. Är glad om jag önskar ta mig igenom mina dagliga uppgifter och arbeta full dag. Det här är väl inte helt obekant för arbetsgivaren.

Det har också inneburit att jag knappt fått någon lönejustering på flera år. Märktes väl inte så mycket till en början då de årliga löneökningarna ändå inte var särskilt stora, men nu är ju läget annorlunda. De flesta har fått relativt stora löneökningar och inflationen äter ju upp konsumtionsutrymmet. Fortsätter det så här känns det ju som man knappt får någon lön alls efter ett tag. 

Får arbetsgivare verkligen göra så här? Liksom svälta ut icke önskvärd personal och hoppas på att de ska försvinna? Jag kan ju inte rå för att jag är sjuk och Försäkringskassan och läkarna tycker att jag kan arbeta.

• Svar på tråden Ingen löneutveckling
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (Eh?) skrev 2023-11-19 13:33:18 följande:
    Det är du som väljer att ha det så. Eller hur?

du har 3 alternativ.
    alternativ 1) kolla vad du kan göra för att öka prestation och därmed få löneökning
    2) söka nytt jobb med högre lön trots samma låga prestation
    eller sist 3) växa upp och bita ihop, inse att du inte kommer få mer lön för nuvarande prestation och vara tacksam för det du får

det är ganska enkelt, inte svårare än så.
    Problemet är att inga av de tre alternativ du räknar upp är praktiskt genomförbara. Min prestation kommer aldrig öka. Snarare minska över tid. Något nytt jobb kommer jag ha svårt att få av uppenbara anledningar. Över tid kommer jag bara få lägre och lägre lön tills det till sist inte går. Det är vad jag har att se fram emot.
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (L) skrev 2023-11-19 13:50:46 följande:

Har läst igenom hela tråden och ts, du är ju helt omöjlig att diskutera med - du svarar inte på frågor och är negativ till allt, söka nytt jobb vill du tydligen inte heller. Sen sitter du här och tycker synd om dig själv, du gör dig verkligen till ett offer. 

Hade jag blivit frisk av att söka ett nytt jobb hade jag gjort det igår. Vilka frågor svarar jag inte på? Min fråga är ju egentligen om det är okej att lönediskriminera personer pga sjukdom. Av svaren här verkar de flesta tycka att det är okej. Kan alltid kontakta facket visserligen. 
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 14:36:40 följande:
    Problemet är att inga av de tre alternativ du räknar upp är praktiskt genomförbara. Min prestation kommer aldrig öka. Snarare minska över tid. Något nytt jobb kommer jag ha svårt att få av uppenbara anledningar. Över tid kommer jag bara få lägre och lägre lön tills det till sist inte går. Det är vad jag har att se fram emot.
    De är mycket praktiskt och enkelt att genomföra.

det är ingen mänsklig rättighet att få lön för jobb som inte utförs. så vill du bli bitter och inte se lösningar så varsågod, sitt inte och undra varför du troligen är den första att gå när det sker omorganisation eller organisatoriska förändringar framöver. jobbar du fulltid förväntas du prestera fulltid, är du deltidssjukskriven är det en annan sak men det påstår du dig inte vara. Då ska du jämföras på samma premisser som alla andra som jobbar heltid.
  • Anonym (X)
    Postman skrev 2023-11-19 14:23:35 följande:

Är du med i facket? Kontakta ditt arbetsmiljöombud.  Din arbetsgivare är skyldig att se över din arbetssituation och ta hänsyn till din arbetsförmåga  

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/arbetsanpassning--forebygg-eller-atgarda-sjukfranvaro/

Absolut. Men om TS arbetsförmåga utreds och han inte kan arbeta 100% kan han få gå ner i tid. Har arbetsplatsen inte möjlighet att anpassa uppgifter eller omplacera kan det också vara så att TS får sluta.
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (Eh?) skrev 2023-11-19 14:47:33 följande:
    De är mycket praktiskt och enkelt att genomföra.

det är ingen mänsklig rättighet att få lön för jobb som inte utförs. så vill du bli bitter och inte se lösningar så varsågod, sitt inte och undra varför du troligen är den första att gå när det sker omorganisation eller organisatoriska förändringar framöver. jobbar du fulltid förväntas du prestera fulltid, är du deltidssjukskriven är det en annan sak men det påstår du dig inte vara. Då ska du jämföras på samma premisser som alla andra som jobbar heltid.
    Hört talas om LAS? Skrattande
    Nej, så enkelt att bli kvitt mig är det inte. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 14:52:04 följande:
    Hört talas om LAS?  // Skrattande
    Kan du inte utföra dina uppgifter och inga andra finns så sitter du inte längre säkert. Prata med ditt fackombud om du inte tror mig.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 14:52:04 följande:
    Hört talas om LAS? Skrattande
    Hört talas om att bli utköpt? Hört talas om de nya LAS-reglerna? Hur många står före dig i listan tror du? Och det gäller så klart inte alla anställda på hela företaget utan beror på vad man har för arbetsuppgifter.

www.bokio.se/blogg/nya-las-reglerna-2022/

Nya LAS ändrar terminologin från "saklig grund" till "särskilda skäl" i samband med att en arbetsgivare säger upp en anställd. Det är svårt att veta hur stor effekt den här skillnaden kommer göra i praktiken, men många juridiskt kunniga spekulerar i att fokus flyttas från den anställdas situation och istället hamnar mer på avtalsbrottet.

Därför kan regelverket eventuellt öppna upp för att det kan bli lättare att säga upp personal som missköter sitt jobb.

LAS är ofta förknippad med principen sist in - först ut: de som har arbetat kortast tid på arbetsplatsen får lämna först om det är arbetsbrist. Tidigare fick du som arbetsgivare undanta två anställda från regeln, men i samband med nya LAS får du numera undanta tre anställda.

Detta betyder att om en anställd har utmärkt sig genom sitt arbete kan denne fortsätta sin anställning trots att han/hon var den senaste att bli anställd.

Eller varför inte bara uppsagd av personliga skäl? Sköta jobbet verkar du ju knappt orka med...

www.verksamt.se/driva/anstalla/uppsagning/uppsagning-av-personliga-skal

Sakliga skäl för uppsägning innebär att en anställd beter sig på ett oönskat sätt och är medveten om att beteendet inte är acceptabelt. Du som arbetsgivare är alltså skyldig att göra den anställda medveten om att du anser att hens beteende är felaktigt.

Misskötsamhet, som till exempel samarbetssvårigheter, inkompetens och dåliga arbetsprestationer kan vara sakliga skäl till uppsägning av personliga skäl.

• Anonym (Ja)

Sök nytt jobb ts! Byt karriär!

Svar på tråden Ingen löneutveckling