• Anonym (Missnöjd)

Ingen löneutveckling

Hej!

Jag har haft dålig hälsa några år, vilket inneburit att jag åkte in och ut på sjukhuset och även haft en del sjukskrivningsperioder. Knaprar även en del läkemedel som jag blir rätt trött av.

Det innebär förstås konsekvenser för hur jag kan sköta mitt arbete och vad jag presterar. Känner inte att jag riktigt orkar leda utvecklingsprojekt och ta för mig. Är glad om jag önskar ta mig igenom mina dagliga uppgifter och arbeta full dag. Det här är väl inte helt obekant för arbetsgivaren.

Det har också inneburit att jag knappt fått någon lönejustering på flera år. Märktes väl inte så mycket till en början då de årliga löneökningarna ändå inte var särskilt stora, men nu är ju läget annorlunda. De flesta har fått relativt stora löneökningar och inflationen äter ju upp konsumtionsutrymmet. Fortsätter det så här känns det ju som man knappt får någon lön alls efter ett tag. 

Får arbetsgivare verkligen göra så här? Liksom svälta ut icke önskvärd personal och hoppas på att de ska försvinna? Jag kan ju inte rå för att jag är sjuk och Försäkringskassan och läkarna tycker att jag kan arbeta.

• Svar på tråden Ingen löneutveckling
  • Anonym (Facklig)

1. Du skriver att du arbetar statligt. Vad jag vet finns ingen garanti på minsta höjning i något avtal med Arbetsgivarverket (den myndighet som sköter alla centrala kollektivavtalsförhandlingar för staten). Jag kan inte alla avtal, men de jag känner till har ingen minsta ökning.

2. Detta jag skriver i denna punkt gäller om du är sjukskriven: Under en sjukskrivningsperiod sätts din lön utifrån prestationen du hade innan du blev sjuk. En person som är sjukskriven får inte utsättas för negativ särbehandling/diskriminering. Observera att du måste vara sjukskriven för att detta ska gälla.

3. När en sjukskriven återgått i arbete så bedöms personen som alla andra. Om du arbetar 100%, men presterar 50% så får du därmed också löneutveckling därefter - vilket är låg eller obefintlig löneutveckling. Inom staten talar man ofta om "rätt lön", det vill säga lön utifrån arbetsuppgifter och prestation. Har man fått enklare arbetsuppgifter eller presterar sämre än vad som är förväntat utifrån lönen - då ska löneökningen vara väldigt låg eller kanske även 0 kronor.

4. Hur motiverar din lönesättande chef din lön?

5. Vad säger din lokala fackliga organisation om din lön och din löneutveckling?

• Anonym (J)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 08:54:02 följande:
    Känns inte som du förstår problemstiken. Nej, någon belöning känns det inte som.

Vad får dig att tro att mina handikapp skulle försvinna om jag byter jobb? Nedsatt fysisk och psykisk (trötthet) arbetsförmåga ligger ju kvar. Den bistra sanningen är nog egentligen att jag borde ha någon form av sjukskrivning. Hel eller delvis. Här håller dock vare sig läkare eller Försäkringskassan med. Är väl det vanliga. Ingen vill betala. 

Saker och ting kan förändras över tid. Varför inte försöka igen med läkare, blanda in arbetsgivaren och försöka få till den sjukskrivning du verkar behöva?

Du mår inte bra i detta och AG har då något att förhålla sig till, din arbetsförmåga blir officiellt lägre än 100% och förväntningarna kan sättas rätt.

• Anonym (Missnöjd)
    Anonym (Eh?) skrev 2023-11-19 09:49:27 följande:
    Det gör det väl inte? desto mer frånvaro eller desto fler härvaro (dvs jobba men inte prestera fullt ut) innebär att kollegor tvingas jobba mer än 100%. dessa kollegor överpresterar, de ska alltså belönas på något sätt. Annars hade ni exempelvis sålt en prinsesstårta utan marsipan. om den som ska lägga på marsipanen bara har ork att lägga marsipan på 50% av tårtorna så blir 50% osäljbara om inte någon annan steppar upp. varför vill du inte belöna dina kollegor som ställer upp och jobbar mer där du underpresterar?
    Nu består ju inte mitt arbeta av att stå vid något löpande band och tillverka tårtor, men strunt samma. 

Motsägelsen som jag ser är att en person som är frånvarande oavsett om det gäller sjukdom eller föräldraledighet aldrig kan prestera lika bra som en som är på plats. Ska en person som har varit föräldraledig eller sjukskriven inte få någon lönejustering? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 10:41:27 följande:
    Nu består ju inte mitt arbeta av att stå vid något löpande band och tillverka tårtor, men strunt samma. 

Motsägelsen som jag ser är att en person som är frånvarande oavsett om det gäller sjukdom eller föräldraledighet aldrig kan prestera lika bra som en som är på plats. Ska en person som har varit föräldraledig eller sjukskriven inte få någon lönejustering? 
    Frågan som ställs ovan är bra:

Hur motiverar din chef ditt nollpåslag? 
  • Anonym (.)

Men nu är du väl på plats?  du skriver ju själv att du inte riktigt orkar ?  Vore en annan femma om du vore sjukskriven nu. men det har varit on off? och däremellan orkar du inte riktigt? 
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (.) skrev 2023-11-19 10:53:41 följande:
    Men nu är du väl på plats?  du skriver ju själv att du inte riktigt orkar ?  Vore en annan femma om du vore sjukskriven nu. men det har varit on off? och däremellan orkar du inte riktigt? 
    Det är väl om möjligt en ännu större motsägelse? 

Om jag är på plats och presterar halvdant. Ska jag då ha lägre påslag jmf med en person som inte är där alls? 
  • MsM84

Skillnaden är att du inte är sjukskriven (enligt egen utsago) utan arbetar fullt men presterar sämre. Det är skillnaden.
  • Anonym (.)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 11:13:19 följande:

Om jag är på plats och presterar halvdant. Ska jag då ha lägre påslag jmf med en person som inte är där alls? 
    Jag ger upp. Sorry men du är verkligen rätt svår att komma nån vart med.
  • Anonym (M)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 11:13:19 följande:

Ja.
    Sen som är sjukskriven har giltigt skäl att inte prestera när den är frånvarande. 
    Det har inte du.
  • Anonym (Eh?)

Det var för att du skulle förstå att allt jobb behöver göras oavsett vad du orkar med att prestera. Du är anställd för att prestera 100% om du har en heltidstjänst; orkar du inte prestera så har du flera val. du kan gå ner i tid, försöka få till sjukskrivning etc, eller söka ett jobb där du orkar prestera 100%z ingen arbetsgivare sysslar med välgörenhet. Det förstår du väl själv? varför skulle du belönas när du inte presterar enligt förväntan?

om du ger dina barn månadspeng så behöver de väl uppfylla vissa kriterier som göra läxa städa rum etc? får de hela pengen om de inte gör allt? Det är samma sak i vuxenlivet. det låter som att du behöver växa upp och ta ansvar för sitsen du sitter i och sluta tycka synd om dig själv. det är inte synd eller orättvist att prestationer belönas.
Svar på tråden Ingen löneutveckling