• Anonym (Missnöjd)

Ingen löneutveckling

Hej!

Jag har haft dålig hälsa några år, vilket inneburit att jag åkte in och ut på sjukhuset och även haft en del sjukskrivningsperioder. Knaprar även en del läkemedel som jag blir rätt trött av.

Det innebär förstås konsekvenser för hur jag kan sköta mitt arbete och vad jag presterar. Känner inte att jag riktigt orkar leda utvecklingsprojekt och ta för mig. Är glad om jag önskar ta mig igenom mina dagliga uppgifter och arbeta full dag. Det här är väl inte helt obekant för arbetsgivaren.

Det har också inneburit att jag knappt fått någon lönejustering på flera år. Märktes väl inte så mycket till en början då de årliga löneökningarna ändå inte var särskilt stora, men nu är ju läget annorlunda. De flesta har fått relativt stora löneökningar och inflationen äter ju upp konsumtionsutrymmet. Fortsätter det så här känns det ju som man knappt får någon lön alls efter ett tag. 

Får arbetsgivare verkligen göra så här? Liksom svälta ut icke önskvärd personal och hoppas på att de ska försvinna? Jag kan ju inte rå för att jag är sjuk och Försäkringskassan och läkarna tycker att jag kan arbeta.

• Svar på tråden Ingen löneutveckling
  • Anonym (M)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 18:03:38 följande:
    Utrymme dit och utrymme hit. Där jag jobbar slutar folk och höjer sina löner uppåt 10 tkr mån. Om man pallar med vill säga. Det är en realitet. 
    Jag har inte nämnt något om att byta jobb. Då kan man självklart få upp sin lön.
    Det jag skrev om var ordinarie löneökningar av lön som utgår från skattepengar, när man är kvar på sitt jobb som du och jag. Ingen höjning i närheten av inflationen. 
  • EpicF
    Stackars din arbetsgivare. 
  • Anonym (J)
    Utrymme dit och utrymme hit. Där jag jobbar slutar folk och höjer sina löner uppåt 10 tkr mån. Om man pallar med vill säga. Det är en realitet. 
    Kollektivavtalens löneökningar och vad man kan få när man byter jobb är helt olika saker. Du säger själv att du inte är aktuell för det sistnämnda, så varför inte sätta sig in i det förstnämnda?
  • Anonym (Göran)

Om arbetsgivaren jävlas så jävlas man tillbaka. 

jobbar långsammare jobbar ineffektiv. 

självklart ska man få löneökning varje år. Facket är för svagt.  

• Anonym (Facklig)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 18:00:45 följande:
    Då får de prova det. Kommer knappast bli billigare för dem i slutändan. 
    Oj. Du vet inte vad du talar om. Vem ska driva det rättsligt om du blir uppsagd? Du? 

Om arbetsgivaren har saklig grund för uppsägning kommer du inte få hjälp av facket att driva en sådan rättsprocess. Jag vet en som stämde arbetsgivaren för felaktig uppsägning och förlorade. Kostade honom över 100 000 kronor i rättegångskostnader. Han skulle ha lyssnat på fackförbundets jurister.

Fackliga representanter kan hjälpa dig att få till en så bra överenskommelse som möjligt, men den måste vara rimlig. Du har inte en rimlig inställning. Det brukar inte sluta bra för arbetstagaren då. 
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (Facklig) skrev 2023-11-19 19:09:28 följande:
    Oj. Du vet inte vad du talar om. Vem ska driva det rättsligt om du blir uppsagd? Du? 

Om arbetsgivaren har saklig grund för uppsägning kommer du inte få hjälp av facket att driva en sådan rättsprocess. Jag vet en som stämde arbetsgivaren för felaktig uppsägning och förlorade. Kostade honom över 100 000 kronor i rättegångskostnader. Han skulle ha lyssnat på fackförbundets jurister.

Fackliga representanter kan hjälpa dig att få till en så bra överenskommelse som möjligt, men den måste vara rimlig. Du har inte en rimlig inställning. Det brukar inte sluta bra för arbetstagaren då. 
    Jag talar givetvis i händelse att det saknas grund för uppsägning. Uppsägning på grund av sjukdom kommer aldrig att passera AD. Det här känns högst hypotetiskt eftersom företrädare för min arbetsgivare aldrig skulle vara så korkade att de skulle driva något sådant. Skulle de göra det skulle jag använda mig av rättsskyddet jag har. Facket skulle jag troligen lämna utanför då de ofta inte har den juridiska kompetensen. 
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (Göran) skrev 2023-11-19 18:33:20 följande:

Om arbetsgivaren jävlas så jävlas man tillbaka. 

jobbar långsammare jobbar ineffektiv. 

självklart ska man få löneökning varje år. Facket är för svagt.  

Ofta är det så det slutar tyvärr, så det känns inte jättesmart. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 19:47:21 följande:
    Jag talar givetvis i händelse att det saknas grund för uppsägning. Uppsägning på grund av sjukdom kommer aldrig att passera AD. Det här känns högst hypotetiskt eftersom företrädare för min arbetsgivare aldrig skulle vara så korkade att de skulle driva något sådant. Skulle de göra det skulle jag använda mig av rättsskyddet jag har. Facket skulle jag troligen lämna utanför då de ofta inte har den juridiska kompetensen. 
    Det handlar inte om uppsägning på grund av sjukdom. De skulle självklart inte peka på alla gånger du stannar hemma från jobbet, utan på att du inte gör ditt jobb när du är där. 
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (M) skrev 2023-11-19 20:03:53 följande:
    Det handlar inte om uppsägning på grund av sjukdom. De skulle självklart inte peka på alla gånger du stannar hemma från jobbet, utan på att du inte gör ditt jobb när du är där. 
    Ja, det kan de ju försöka med och leda i bevis....Skrattande

Så dumma är de inte. 
  • EpicF
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 20:06:10 följande:
    Ja, det kan de ju försöka med och leda i bevis....Skrattande

Så dumma är de inte. 
    Bevis har dem i mängder. Att inte göra det jobbet man är anställd för kan leda till uppsägning. Och ja, det är ett skäl för uppsägning. 
Svar på tråden Ingen löneutveckling