• Anonym (Missnöjd)

Ingen löneutveckling

Hej!

Jag har haft dålig hälsa några år, vilket inneburit att jag åkte in och ut på sjukhuset och även haft en del sjukskrivningsperioder. Knaprar även en del läkemedel som jag blir rätt trött av.

Det innebär förstås konsekvenser för hur jag kan sköta mitt arbete och vad jag presterar. Känner inte att jag riktigt orkar leda utvecklingsprojekt och ta för mig. Är glad om jag önskar ta mig igenom mina dagliga uppgifter och arbeta full dag. Det här är väl inte helt obekant för arbetsgivaren.

Det har också inneburit att jag knappt fått någon lönejustering på flera år. Märktes väl inte så mycket till en början då de årliga löneökningarna ändå inte var särskilt stora, men nu är ju läget annorlunda. De flesta har fått relativt stora löneökningar och inflationen äter ju upp konsumtionsutrymmet. Fortsätter det så här känns det ju som man knappt får någon lön alls efter ett tag. 

Får arbetsgivare verkligen göra så här? Liksom svälta ut icke önskvärd personal och hoppas på att de ska försvinna? Jag kan ju inte rå för att jag är sjuk och Försäkringskassan och läkarna tycker att jag kan arbeta.

• Svar på tråden Ingen löneutveckling
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-18 18:16:59 följande:
    Finns ingen avtalsenlig lön på min arbetsplats. Har blivit nollad flera år i rad. Känner mig inte direkt önskvärd. 
    Konstigt, men då är det så. Du måste ju förstå själv att om du bara känner dig 50 % frisk och knappt klarar av att vara på jobbet så får du ingen löneförhöjning heller. Byt yrke till något du orkar?
  • Anonym (.)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-18 18:16:59 följande:
    Finns ingen avtalsenlig lön på min arbetsplats. Har blivit nollad flera år i rad. Känner mig inte direkt önskvärd. 
    förstår att det är en oönskad situation från din sida. Men en arbetstagare som presterar halvdåligt, med hög sjukfrånvaro är nog de flesta arbetsgivares mardröm. Tyvärr. Dom är fast med nån som presterar halvkasst, och så är det dyrt för företaget med hög sjukfrånvaro. Så löneökning lär man ej få.
    Käma på!
    är sjukdomen sån du kan bli frisk ifrån?
  • Anonym (Lön)

Se det såhär. Om du skulle få lika stora löneökningar som de som presterar på topp skulle det ju vara orättvist mot dem. Då kan de ju lika gärna lägga ner.

• Anonym (Missnöjd)
    Anonym (Lön) skrev 2023-11-18 18:57:18 följande:

Se det såhär. Om du skulle få lika stora löneökningar som de som presterar på topp skulle det ju vara orättvist mot dem. Då kan de ju lika gärna lägga ner.

Varför skulle de andra känna att det vore orättvist? 
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (.) skrev 2023-11-18 18:47:16 följande:
    förstår att det är en oönskad situation från din sida. Men en arbetstagare som presterar halvdåligt, med hög sjukfrånvaro är nog de flesta arbetsgivares mardröm. Tyvärr. Dom är fast med nån som presterar halvkasst, och så är det dyrt för företaget med hög sjukfrånvaro. Så löneökning lär man ej få.
    Käma på!
    är sjukdomen sån du kan bli frisk ifrån?
    Nej, jag kommer aldrig bli frisk tyvärr. 
    Något annat jobb är inte heller något alternativ. Ingen vill anställa någon med nedsatt arbetsförmåga. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-18 19:46:36 följande:
    Nej, jag kommer aldrig bli frisk tyvärr. 
    Något annat jobb är inte heller något alternativ. Ingen vill anställa någon med nedsatt arbetsförmåga. 
    Ok? Men då kanske försöka accepter läget? 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-18 19:44:30 följande:
    Varför skulle de andra känna att det vore orättvist? 
    Men vad tror du...? En person som släpar sig fram i tillvaron och knappt orkar med sitt jobb får samma löneökning som de som jobbar häcken av sig, och du undrar varför de skulle tycka att det vore orättvist...? Finns ju ingen anledning att anstränga sig om alla skulle komma undan med det.
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (.) skrev 2023-11-18 19:48:51 följande:
    Ok? Men då kanske försöka accepter läget? 
    Att gradvis förlora min inkomst och sjuklönegrundande inkomst? 

Jobbigt att inte få upp lönen på flera år när kostnaderna ökar med 8-10% årligen.
  • Anonym (N)

Man kan se det på olika sätt. Jag tycker att arbetsgivare ska kompensera för inflationen - man ska inte behöva backa i reallön. Däremot skulle inte jag som arbetsgivare ge någon annan form av löneökning till en person som är sjuk ofta och som inte presterar på jobbet. Den formen av påökt är ju för att belöna en god insats. Klart du inte kan hjälpa att du är sjuk men det är ju heller inte arbetsgivarens ansvar att väga upp för att du är det.

• Anonym

Om de får ge dig den överenskomna lönen och inte justera den utan att ni ens diskuterat saken? Öh ... ja?

Svar på tråden Ingen löneutveckling