• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • AliciaNN
    EFW Testdag 16/6
    LinneaWookie Testdag 16/6
    MarieJonsson Testdag 18/6
    AliciaNN Testdag 25/6

Fixade till listan Flört
  • LinneaWookie
    AliciaNN skrev 2024-06-08 16:24:33 följande:
    EFW Testdag 16/6
    AliciaNN Testdag 25/6

Fixade till listan Flört
    Perfekt Skrattande
  • MarieJonsson
    LinneaWookie skrev 2024-06-08 16:52:49 följande:
    Perfekt Skrattande
    Så spännande, och roligt att följas! Kan redan nu avslöja att jag aldrig kommer kunna hålla mig till testdatum dock, haha. 
  • EFW
    AliciaNN skrev 2024-06-08 16:24:33 följande:
    EFW Testdag 16/6
    AliciaNN Testdag 25/6

Fixade till listan Flört
    Kanon bra! 😊 

Håller tummarna för oss alla! 😍
  • EFW
    MarieJonsson skrev 2024-06-08 17:39:05 följande:
    Så spännande, och roligt att följas! Kan redan nu avslöja att jag aldrig kommer kunna hålla mig till testdatum dock, haha. 
    Helt förståeligt 😁 Det är en lång väntan till testdag 😅
    Har du nån plan på hur/när du ska testa? 
  • AliciaNN

Jag läste i min journal och där står det återföring av embryo dag 6. Dem odlade embryot hela dag 5 eftersom det var långsamt att gå över till blastocyst-stadiet och frös det på dag 6, men jag trodde att det kallades dag 5 ändå pga. stadiet embryot är i. Det här kanske mest låter snurrigt och inte spelar det någon större roll heller, men det känns nu som att jag genast kom en dag närmare resultatet av den här ruvningen haha Skrattande

Hur såg era embryon ut vid återföringen? Vårat visade de i mikroskopet som en ring med moderkakaceller runt omkring och en mörk röra i mitten som de sa var själva fostret.

Tar ni andra Cyclogest eller liknande? Har läst om många som inte gör det i naturlig cykel. Jag tar vaginalt sen 2 dagar efter pos. ÄL.

• LinneaWookie
    AliciaNN skrev 2024-06-09 15:40:36 följande:

Jag läste i min journal och där står det återföring av embryo dag 6. Dem odlade embryot hela dag 5 eftersom det var långsamt att gå över till blastocyst-stadiet och frös det på dag 6, men jag trodde att det kallades dag 5 ändå pga. stadiet embryot är i. Det här kanske mest låter snurrigt och inte spelar det någon större roll heller, men det känns nu som att jag genast kom en dag närmare resultatet av den här ruvningen haha Skrattande

Hur såg era embryon ut vid återföringen? Vårat visade de i mikroskopet som en ring med moderkakaceller runt omkring och en mörk röra i mitten som de sa var själva fostret.

Tar ni andra Cyclogest eller liknande? Har läst om många som inte gör det i naturlig cykel. Jag tar vaginalt sen 2 dagar efter pos. ÄL.

Mitt var bara ett 2-dagars så det var inte lika utvecklat, men det måste varit härligt att få se ett så "stort" embryo Solig

Jag tar Cyclogest men de har bara ordinerat det från kvällen samma dag som återförandet, inte innan. Har funderat lite på varför, men kommer inte fram till något. Har sett att de flesta (?) här inne börjar ta flera dagar innan, men de har inte sagt något om det till mig, inte tidigare gånger heller. 
  • MarieJonsson
    AliciaNN skrev 2024-06-09 15:40:36 följande:

Min uppfattning är att 5 och 6-dagars är i samma utvecklingsfas, men att 6-dagars behövt lite mer tid på sig. Vi satte in ett 5-dagars embryo också, och det såg lite ut som en barbapappa vid insättningen. På bilden var den rund, men på några timmar vid upptiningen så hade den börjar ?hacka? sig igenom cellskalet gissar jag. Vet inte om det är bra eller dåligt att det händer innan insättningen!

Eftersom jag gjorde en FET så skulle jag egentligen inte gå på något Cyclogest alls, men jag är med i en studie där jag lottades till att ta det ändå i tre veckor. 

Ni som tar Cyclogest, tar ni 2 eller 3 per dag..? Det står morgon och kväll på receptet nämligen, men läste nu papper att de ska tas 3 gånger per dag så nu blev jag osäker på om jag tagit för lite!

• AliciaNN
    MarieJonsson skrev 2024-06-09 20:15:38 följande:

Min uppfattning är att 5 och 6-dagars är i samma utvecklingsfas, men att 6-dagars behövt lite mer tid på sig. Vi satte in ett 5-dagars embryo också, och det såg lite ut som en barbapappa vid insättningen. På bilden var den rund, men på några timmar vid upptiningen så hade den börjar ?hacka? sig igenom cellskalet gissar jag. Vet inte om det är bra eller dåligt att det händer innan insättningen!

Eftersom jag gjorde en FET så skulle jag egentligen inte gå på något Cyclogest alls, men jag är med i en studie där jag lottades till att ta det ändå i tre veckor. 

Ni som tar Cyclogest, tar ni 2 eller 3 per dag..? Det står morgon och kväll på receptet nämligen, men läste nu papper att de ska tas 3 gånger per dag så nu blev jag osäker på om jag tagit för lite!

När jag läst runt lite nu i dagarna så verkar det som att det är positivt att embryot redan påbörjat kläckningen innan insättningen! Håller tummarna!

Jag tar två gånger om dagen, morgon och kväll. 400 mg styck så totalt 800 mg / dag.
  • LinneaWookie

Jag tar också 2 ggr per dag.
    Har tagit det varje gång oberoende av om det är ET eller FET (Lutinus 2019 och Cyclogest 2023/2024)

Svar på tråden IVF/ICSI 2024