• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • EB90
    EFW skrev 2024-07-01 11:01:06 följande:

Jag har också på fredag 😍 
    Håller tummarna att allt ser bra ut för oss då! 

Lite synd att man inte som standard mäter hcg via blodprov i Sverige. Svårt att få en rättvis bild med stickor då det inte är en kvantitativ mätmetod 😊 

Åh, heja oss på fredag 😍🙏 

Ja, man borde kanske lyssna på läkaren som sa att jag bara borde sluta testa pga att det kan skilja sig mycket och egentligen inte behöver säga någonting 🤓 
  • LinneaWookie
    EFW skrev 2024-07-01 11:04:33 följande:

Ja illamående är ju ett väldigt tydligt symptom. 

Jag mått förfärligt med mina äldre barn, och då önskade man sig bara att få må bra. Nu när man mår bra är man istället otrolig över frånvaron av illamående 😂 Man blir aldrig nöjd ☺️ 

Vist hade du vul också snart? 😍

Nej men visst är det så😅 Sist mådde jag illa mellan ca v9 och 18 men kunde äta hela tiden, mådde mest illa när jag inte ätit. Så det var ändå hanterbart.

Ja jag har VUL nu på fredag, du har någon dag efter mig va? Heja oss☺️
  • EFW
    LinneaWookie skrev 2024-07-01 12:25:06 följande:
    Nej men visst är det så😅 Sist mådde jag illa mellan ca v9 och 18 men kunde äta hela tiden, mådde mest illa när jag inte ätit. Så det var ändå hanterbart.

Ja jag har VUL nu på fredag, du har någon dag efter mig va? Heja oss☺️

Jag har också på fredag och även EB90 😍
    Gud så spännande 🥰

Ja det kan ju komma senare också, men hoppas på positiva besked på fredag och tror det blir enklare att slappna av efter ul.😅

Jag går på semester på fredag också och när man kommer tillbaka till jobbet är det ju dags för kub och sedan är ju den jobbigaste perioden över. ❤️

Vi eller jag har bara berättat för två vänner som vet att vi gör ivf men ingen annan vet nått ännu. Har ni berättat för vänner och familj? 

• amiilee

Jag blev ju gravid på första IVF med ICSI men ganska säker på att jag fick missfall i vecka 6 då jag började blöda mycket och hade bara ?Gravid 1-2 veckor? fast det borde varit betydligt mer. Har VUL på torsdag men vi tog ett test när jag slutade blöda och då var strecket mycket svagare. Tror t.o.m. att jag hunnit ha ägglossning Och att vi då prickade den (tyvärr ingen förhoppning att det ska ta sig då vi behövde ICSI).

Har ej tagit nytt graviditetstest för jag orkar inte mentalt men vi vet ju redan. Går dit egentligen mest för att kunna diskutera plan framöver 💞

• EFW
    amiilee skrev 2024-07-01 22:18:40 följande:

Jag blev ju gravid på första IVF med ICSI men ganska säker på att jag fick missfall i vecka 6 då jag började blöda mycket och hade bara ?Gravid 1-2 veckor? fast det borde varit betydligt mer. Har VUL på torsdag men vi tog ett test när jag slutade blöda och då var strecket mycket svagare. Tror t.o.m. att jag hunnit ha ägglossning Och att vi då prickade den (tyvärr ingen förhoppning att det ska ta sig då vi behövde ICSI).

Har ej tagit nytt graviditetstest för jag orkar inte mentalt men vi vet ju redan. Går dit egentligen mest för att kunna diskutera plan framöver 💞

Verklige så himla tråkigt ❤️

Låter bra att göra ett vul och se så allt ser bra ut även om det var ett tidigt missfall. Är ju skönt att kroppen snabbt kommer tillbaka och till och med ägglossar 😊

Vad har ni för förhoppningar på plan? 

• amiilee
    EFW skrev 2024-07-02 06:31:15 följande:

Verklige så himla tråkigt ❤️

Låter bra att göra ett vul och se så allt ser bra ut även om det var ett tidigt missfall. Är ju skönt att kroppen snabbt kommer tillbaka och till och med ägglossar 😊

Vad har ni för förhoppningar på plan? 

Min man hade gravt avvikande spermaprov vid ÄP. Under utredningen september 2023 var det helt normalt. Vi har inget som kan förklara det riktigt förutom ev en långdragen förkylning (dock ej feber). De vill att han lämnar nytt prov i slutet av augusti (3 mån efter ÄP-provet). Om det är avvikande kommer de utreda honom vidare med hormonprover och kromosomanalys. Den utredningen tar ca 2 månader. De sa att under tiden min man utreds tycker de inte att vi ska göra FET. Tycker resonemanget är lite konstigt då de valde att göra ET med embryo från samma äggplock. Jag blev ju gravid men kemiskt.. 

I den bästa av världar är mannens spermaprov normalt efter sommaren och man kan gå vidare, men annars blir det ju paus ytterligare 2 mån (förutom sommarsemestern). Känns inte så bra. Samtidigt är det ju bra att de är noggranna. Känns väl osannolikt att det skulle vara kromosomfel då han ändå hade ett normalt prov i närtid. Och jag skulle också vilja veta hur det då påverkar förloppet - gör man då PGT på embryona som finns i frysen? 

Har gått igenom min journal också och sett att jag för 4 år sedan i samband med biopsi från livmoderhalsen pga cellförändringar (de har läkt ut nu) hade ?kronisk cervicit med aktiv inflammation?. Det brukar ju läka ut ändå och ingen har brytt sig, blev inte informerad om det ens. Hade en mycoplasma-infektion 6 mån tidigare och fick antibiotika och tog ett test efter att det var borta. Men bör man inte ta prov för ?tysta? bakterier som kan orsakar inflammation i livmodern ex Ureaplasma och Mycoplasma? 

Ahhh, mycket frågor? och kanske svårt att hinna besvara allt på den korta tid som är bokad för ett graviditets-VUL. 

• J000ssan

Åh idag fick vi tillbaka ett embryo🙏🍀🍀🍀min sambo tyckte det liknande en måne så nu har vi döpt den till det! Nu ska jag försöka verkligen koppla av och inte stressa för mkt! Testdag 14/7!❤️❤️❤️❤️

• EFW
    J000ssan skrev 2024-07-02 16:03:05 följande:

Åh idag fick vi tillbaka ett embryo🙏🍀🍀🍀min sambo tyckte det liknande en måne så nu har vi döpt den till det! Nu ska jag försöka verkligen koppla av och inte stressa för mkt! Testdag 14/7!❤️❤️❤️❤️

Ååå grattis ❤️ Jag håller tummarna så hårt nu 😍
  • EB90
    amiilee skrev 2024-07-02 15:27:37 följande:

Min man hade gravt avvikande spermaprov vid ÄP. Under utredningen september 2023 var det helt normalt. Vi har inget som kan förklara det riktigt förutom ev en långdragen förkylning (dock ej feber). De vill att han lämnar nytt prov i slutet av augusti (3 mån efter ÄP-provet). Om det är avvikande kommer de utreda honom vidare med hormonprover och kromosomanalys. Den utredningen tar ca 2 månader. De sa att under tiden min man utreds tycker de inte att vi ska göra FET. Tycker resonemanget är lite konstigt då de valde att göra ET med embryo från samma äggplock. Jag blev ju gravid men kemiskt.. 

I den bästa av världar är mannens spermaprov normalt efter sommaren och man kan gå vidare, men annars blir det ju paus ytterligare 2 mån (förutom sommarsemestern). Känns inte så bra. Samtidigt är det ju bra att de är noggranna. Känns väl osannolikt att det skulle vara kromosomfel då han ändå hade ett normalt prov i närtid. Och jag skulle också vilja veta hur det då påverkar förloppet - gör man då PGT på embryona som finns i frysen? 

Har gått igenom min journal också och sett att jag för 4 år sedan i samband med biopsi från livmoderhalsen pga cellförändringar (de har läkt ut nu) hade ?kronisk cervicit med aktiv inflammation?. Det brukar ju läka ut ändå och ingen har brytt sig, blev inte informerad om det ens. Hade en mycoplasma-infektion 6 mån tidigare och fick antibiotika och tog ett test efter att det var borta. Men bör man inte ta prov för ?tysta? bakterier som kan orsakar inflammation i livmodern ex Ureaplasma och Mycoplasma? 

Ahhh, mycket frågor? och kanske svårt att hinna besvara allt på den korta tid som är bokad för ett graviditets-VUL. 

Fy vad tråkigt för er att det inte gick den här gången ❤️😔

På vilket sätt var spermaprovet avvikande? Om ni fick veta det förstås. Tänker också att det låter lite konstigt att de inte vill göra FET med de andra embryona om de ändå var tillräckligt fina för att frysas. Sen såklart bra att de är noggranna, men så fruktansvärt att vänta och gå ovetandes och undra så länge 💔 

Håller tummarna att provet visar bättre nästa gång och att ni kan köra på med era frusna små🙏 min sambo fick ett avvikande prov under utredning och ännu sämre prov sen vid ÄP. Verkar kunna variera ganska kraftigt. 
  • EB90
    EFW skrev 2024-07-01 12:51:32 följande:

Jag har också på fredag och även EB90 😍
    Gud så spännande 🥰

Ja det kan ju komma senare också, men hoppas på positiva besked på fredag och tror det blir enklare att slappna av efter ul.😅

Jag går på semester på fredag också och när man kommer tillbaka till jobbet är det ju dags för kub och sedan är ju den jobbigaste perioden över. ❤️

Vi eller jag har bara berättat för två vänner som vet att vi gör ivf men ingen annan vet nått ännu. Har ni berättat för vänner och familj? 

Spännande att höra hur det gått för oss på fredag 🥰

Vi har berättat för ganska många, både vänner och familj. Tycker att det varit så svårt att inte göra det när man mått som man mått 😅 sen har jag verkligen längtat efter att prata med andra som har gått eller går igenom samma sak. Så nog därför jag berättar också, försöker hitta andra med liknande resor. Vilket jag också gjort, förvånansvärt många❤️ Sen känner jag lite stress nu inför att behöva berätta för alla om det inte skulle gå den här gången..
Svar på tråden IVF/ICSI 2024