amiilee skrev 2024-07-02 15:27:37 följande:
Min man hade gravt avvikande spermaprov vid ÄP. Under utredningen september 2023 var det helt normalt. Vi har inget som kan förklara det riktigt förutom ev en långdragen förkylning (dock ej feber). De vill att han lämnar nytt prov i slutet av augusti (3 mån efter ÄP-provet). Om det är avvikande kommer de utreda honom vidare med hormonprover och kromosomanalys. Den utredningen tar ca 2 månader. De sa att under tiden min man utreds tycker de inte att vi ska göra FET. Tycker resonemanget är lite konstigt då de valde att göra ET med embryo från samma äggplock. Jag blev ju gravid men kemiskt..
I den bästa av världar är mannens spermaprov normalt efter sommaren och man kan gå vidare, men annars blir det ju paus ytterligare 2 mån (förutom sommarsemestern). Känns inte så bra. Samtidigt är det ju bra att de är noggranna. Känns väl osannolikt att det skulle vara kromosomfel då han ändå hade ett normalt prov i närtid. Och jag skulle också vilja veta hur det då påverkar förloppet - gör man då PGT på embryona som finns i frysen?
Har gått igenom min journal också och sett att jag för 4 år sedan i samband med biopsi från livmoderhalsen pga cellförändringar (de har läkt ut nu) hade ?kronisk cervicit med aktiv inflammation?. Det brukar ju läka ut ändå och ingen har brytt sig, blev inte informerad om det ens. Hade en mycoplasma-infektion 6 mån tidigare och fick antibiotika och tog ett test efter att det var borta. Men bör man inte ta prov för ?tysta? bakterier som kan orsakar inflammation i livmodern ex Ureaplasma och Mycoplasma?
Ahhh, mycket frågor? och kanske svårt att hinna besvara allt på den korta tid som är bokad för ett graviditets-VUL.
Fy vad tråkigt för er att det inte gick den här gången ❤️😔
På vilket sätt var spermaprovet avvikande? Om ni fick veta det förstås. Tänker också att det låter lite konstigt att de inte vill göra FET med de andra embryona om de ändå var tillräckligt fina för att frysas. Sen såklart bra att de är noggranna, men så fruktansvärt att vänta och gå ovetandes och undra så länge 💔
Håller tummarna att provet visar bättre nästa gång och att ni kan köra på med era frusna små🙏 min sambo fick ett avvikande prov under utredning och ännu sämre prov sen vid ÄP. Verkar kunna variera ganska kraftigt.