• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • EFW
    Babyddust skrev 2024-07-04 20:27:40 följande:

Ny här! Ivf och äggplock nummer 2, ET 28/6! Ruvar nu.. väldigt nojig över symptom; lätt stramande känsla över livmoder, ömma bröst har helt avtagit.. ingen mens änsålänge. Plussade på mitt första äggplock i höstas(MA), o hade då jätteömma bröst?

Välkommen! När är det testdag?
    Jag tyckte själv att det var svårt med alla symptom efter äggplock. Mina avtog allt eftersom och tyvärr inget pluss på ET för min del. 

Håller tummarna för dig! 

• Babyddust
    EFW skrev 2024-07-05 06:49:15 följande:

Välkommen! När är det testdag?
    Jag tyckte själv att det var svårt med alla symptom efter äggplock. Mina avtog allt eftersom och tyvärr inget pluss på ET för min del. 

Håller tummarna för dig! 

Tack! 😍 Testdag 13/7?Har eventuellt lite tunga bröst, men inte alls särskilt ömma längre, så är nojig.. men däremot mkt dragningar i livmodern.. Är 37 år med manlig faktor.
  • J000ssan
    LinneaWookie skrev 2024-07-04 19:07:12 följande:
    Grattis, håller alla tummar för er och lilla månen😍😍
    åh tack🙏🙏🙏 🙏❤️❤️❤️ och jag för er inför idag med ultraljudet🍀🍀🍀🍀🍀
  • Babyddust
    J000ssan skrev 2024-07-05 07:22:36 följande:
    åh tack🙏🙏🙏 🙏❤️❤️❤️ och jag för er inför idag med ultraljudet🍀🍀🍀🍀🍀
    Vi har nästan samma testdag, önskar dig all lycka till!! 🥰 hur mår du? 
  • EFW

Hej tjejer,
    Vi fick tyvärr tråkiga nyheter i dag. Fans inget foster och hinnsäcken var lika stor som i vecka 4-5. 💔 Vi är såklart besvikna och ledsna. Jag kände dock på mig då jag blödde lite i morse och haft enstaka färgade flytningar i veckan. 

Läkaren var dock inte beredd att ge mig några abortpiller utan ville att jag gör ett nytt ul i slutet av nästa vecka. Jag är dock skeptiskt till att det finns liv där inne. Hoppas på att kroppen ska sköta det själv och att få gör en sista FET (i denna ivf) efter semestern. 😊 

• Sola13
    EFW skrev 2024-07-05 10:33:49 följande:

Hej tjejer,
    Vi fick tyvärr tråkiga nyheter i dag. Fans inget foster och hinnsäcken var lika stor som i vecka 4-5. 💔 Vi är såklart besvikna och ledsna. Jag kände dock på mig då jag blödde lite i morse och haft enstaka färgade flytningar i veckan. 

Läkaren var dock inte beredd att ge mig några abortpiller utan ville att jag gör ett nytt ul i slutet av nästa vecka. Jag är dock skeptiskt till att det finns liv där inne. Hoppas på att kroppen ska sköta det själv och att få gör en sista FET (i denna ivf) efter semestern. 😊 

Åh, vad tråkigt! har själv varit med om precis samma sak! Hoppas att kroppen sköter det själv ja, om du tagit proggisr tidigare kanske det hjälper om du nu slutar med dem. Detta var ett steg på vägen av resan, och håller tummarna för ny grav snart som går hela vägen ❤️
  • EFW
    Sola13 skrev 2024-07-05 10:42:42 följande:
    Åh, vad tråkigt! har själv varit med om precis samma sak! Hoppas att kroppen sköter det själv ja, om du tagit proggisr tidigare kanske det hjälper om du nu slutar med dem. Detta var ett steg på vägen av resan, och håller tummarna för ny grav snart som går hela vägen ❤️

Tack! Ja det är ett fint sätt att se på de. Ett steg på resan ❤️ Jag har inte tagit extra progesteron, så hoppas kroppen ska förstå snart.

Jag njuter helt enkelt av en extra kopp kaffe i dag. Tackar kroppen för att den ändå tillät ett ägg att fästa. (Har varit orolig på grund av ålder att livmodern inte ska funka) Önskar mig ett friskt barn så är ändå helt ok med att moder Jord är förnuftig nog att avsluta det som inte är är livsdugligt ❤️

• LinneaWookie
    EFW skrev 2024-07-05 10:33:49 följande:

Hej tjejer,

Åh nej så ledsamt, jag beklagar💔💔💔💔 Men som du säger själv så klarade kroppen av att bli gravid, och moder jord ser till att det som inte är livsdugligt inte går vidare liksom. Har själv varit med om samma sak två gånger tidigare och vet hur tungt det är, men man får hitta lugnet i tilliten till kroppen och att nästa gång är det ännu större chans att det går hela vägen. Tänker på dig🌸🌸🌸
  • LinneaWookie

Det känns så orättvist att vissa får dåliga nyheter och vissa tvärtom på samma dag, men måste väl ändå berätta hur det gick idag (fastän det känns motigt med tanke på ditt UL idag EFW😥)

Allt såg jättebra ut för oss och vi fick se det lilla hjärtat slå❤️Jag kan knappt fatta att det är sant, men storleken passade precis in på var jag borde ligga (v7+1 eller 7+2) och vi kunde inte vara mer lättade.

• EB90
    amiilee skrev 2024-07-03 22:32:14 följande:

I första provet i samband med utredning hösten 2023 var det helt normalt. I provet vid äggplock kom det inga spermier. Han lämnade ett till prov samma dag ett par timmar senare och då var det nedsatt rörlighet och nedsatt antal (oligoastenospermie). Blev ändå 7 av 8 befruktade med ICSI. Tycker också det känns som ett konstigt resonemang 💔 

Har din partner fått göra någon mer utredning med tanke på att hans prov var avvikande? Eller har de bara accepterat att det är så och så gör ni ICSI? 

Låter ju verkligen som att de ändå kunde hitta bra spermier med så hög grad som befruktades!

Min sambo tog ett prov under utredning som visade lågt antal och dålig rörlighet. De sa att de eventuellt skulle testa 50/50 mellan ivf resp icsi om vi fick ut många ägg. Men sen var provet ännu sämre på dagen för plock, så då blev det icsi på samtliga, trots att vi fick 18 mogna ägg. 11 befruktades och 6 klarade sig till frysen (totalfrys). De har bara varit positiva och sagt att vi förmodligen inte behöver göra något mer plock, så har inte fått känslan av att de behöver utreda mer om denna FET inte klarar sig. 

Vi hade säkert kunnat be om mer utredning, men de var rätt odramatiska över att spermieprovet var dåligt och att det blev 100 % icsi så vi har känt oss trygga. Sen säkert annorlunda för er som haft ännu mer varierat provresultat. Vi landade ganska snabbt i att icsi är enda vägen för oss så har inte hunnit/kunnat fundera så mycket över det.

Hoppas verkligen att ni får mer info om det behöver utredas mer ❤️
Svar på tråden IVF/ICSI 2024