• Anonym (Dearest)

Gå tillbaka till min fru efter separation?

Hej.

Jag känner att jag måste få skriva av mig lite då jag hela året befunnit mig i någon slags livskris. Jag fyller 39 år snart och är på pappret gift med min fru som jag har tre barn ihop med (10, 7, 2).

Jag och min fru är sedan april separerade och i maj skickade vi in skilsmässoansökan. Nu har det blivit läge att bekräfta den om vi vill genomföra skilsmässan. Det var min frus initiativ att separera mot min vilja men nu är det hon som inte vill skiljas och istället hitta tillbaka. Vi har varit tillsammans i 15 år snart och nästan 10 år som gifta. 

Vi hade på slutet ett par jobbiga år med småbarn, tjafs, mycket jobb, lite tid för varandra osv. Varje liten grej blev till en stor grej och varje stor grej blev enorm. Jag kände att vi borde kämpa vidare men min fru ansåg att det inte skulle behöva vara så svårt om det är ?rätt?. I efterhand kan jag tycka det var ett modigt beslut av min fru att genomföra seperationen även om jag i stunden var bitter. Hon fick en lägenhet precis bakom min så det är väldigt nära för barnen och dom har tagit hela separationen förvånansvärt bra och vi har ändå kunnat umgås som en familj. Nu när det har blivit dags att bekräfta skilsmässan så vill min fru hitta tillbaka. 

Vi har varit rätt mycket på och av i vår relation efter separationen där vi både träffat varandra emellanåt men även dejtat andra. Det har varit en del svartsjuka och ångest från bådas håll, vilket jag antar är normalt efter en sådan lång relation och tyvärr har vi båda gjort saker som sårat den andra.

Under hösten kunde jag äntligen känna att jag började komma vidare och att jag var rätt lycklig i situationen ändå. Jag träffade en ny tjej som jag gillade väldigt mycket och jag har uppskattat egentiden jag får när barnen är hos sin mamma. 

Sen kom min fru igen med att hon vill hitta tillbaka och det gjorde mig på nytt förvirrad och osäker. Jag älskar min fru på många sätt, hon är smart, vacker, en bra mamma, ordningsam och allt som jag inte är. Jag känner att jag utvecklats väldigt mycket i vår relation, det finns fortfarande en attraktion emellan oss och hon är i grund och botten en fantastisk person som jag delar värderingar och intressen med. Det var inte jag som ville separera och jag gick första tiden efter separationen och bara hoppades att hon skulle säga just allt det hon nu säger. 

Samtidigt är det som att något kanske dött inom mig. Även om jag älskar henne så är jag osäker om jag kan älska henne som jag gjorde innan. Vi måste bygga upp tilliten till den andre igen och det finns mycket utmaningar. Jag är rädd för att bli sårad igen, att vi ska hamna i samma gamla spår där vi tjafsar, att barnen ska behöva gå igenom en seperation till. Även om vi båda kan ha viljan att anstränga sig för den andre så är vi olika som personer. 

Jag slutade träffa den andra tjejen för några veckor sedan och har sedan dess sagt till min fru att jag vill ge det en ny chans men att jag är osäker kring allt också. Detta skapar så klart en osäkerhet hos min fru med. 

Jag har tänkt mycket på den andra tjejen och har känt mig vemodig inför att vi inte ska ses mer och har fått anstränga mig för att inte skriva något till henne.   

Samtidigt finns det som sagt väldigt mycket med min fru som jag verkligen gillar och jag älskar våran familj och allt vi har bygg upp ihop. Jag älskar att se hur barnen blir glada av att vi tillbringar tid tillsammans. Det skulle vara smidigt rent praktiskt och jag skulle gå från en ansträngd ekonomi till en god ekonomi genom att flytta ihop med min fru igen. 

Men jag saknar känslan av förälskelse som jag hade med den andra tjejen. Min fru fyller många behov men det finns också saker jag saknar. Vi kommer aldrig vara i det nyförälskade stadiet igen och även om jag uppskattar att vara en familj så finns det inte en längtan eller spänning på samma sätt att träffa min fru. 

Jag har inte känt mig olycklig i våran relation men samtidigt undrar jag om jag var så lycklig som jag kan vara? Är det nostalgi och bekvämlighet som drar mig tillbaka till min fru? 

Någon som varit i liknande situation och som antingen gått tillbaka eller gått vidare och vill dela med sig?

• Svar på tråden Gå tillbaka till min fru efter separation?
  • Anonym (Dearest)
    Anonym (Förhandlingar) skrev 2024-02-09 22:24:44 följande:
    Så hur går det TS? Som sagt att vi är eller har varit i liknande situation. Jag var den som ville skiljas. Men så kom vi istället överens om att öppna upp förhållandet. Vad är så farligt med att pilla lite på någon annan? Känna sig nyfiken på nån annan? Det känns bra nu. Jag älskar min man. Men svårt att en annan människa ska vara allt för en. Går det ens? Jo för en del kanske. Men inte för oss. Rätt eller fel men det här blev bra för oss. Jag förstod det som att det inte är en lösning för er (?) Men är det verkligen skiljsmässa som är lösningen? Det vet egentligen ingen, inte ens du. Självklart ska du göra det som känns mest rätt för dej. Men jag tipsar samtidigt om att vrida och vända på saker tills du vet hur du vill göra. Våga ta den tiden. Våga ta plats. Din plats.
    Det går bra faktiskt! Jag tycker senaste veckan har varit väldigt bra mellan mig och min fru. Vi har pratat mycket om hur jag ser på det och hur jag vill att våran relation ska vara, dvs att jag vill att den ska vara positiv och att relationen ska ta fram det bästa hos oss och inte det värsta som varit tendensen innan. Min fru har visat förståelse och håller med mig i allt säger hon. Hon har på riktigt verkat ta till sig och har ansträngt sig i sin kommunikation och vi har haft fina ögonblick ihop senaste veckan. 

Nu har vi lagt upp det som så att jag är hos henne på tisdagar plus onsdagar och så sover jag över i min dotters säng. Då är jag med i morgonbestyren på onsdagsmorgon och torsdagsmorgon. För att få känna lite på vardagen igen. Sen försöker vi få till en kväll på helgen tillsammans iallafall, som ikväll då vi ska se Mellon hela familjen. Jag och min fru har även börjat kolla på Love Is Blind ihop. Sådana småsaker ger mig ändå mycket och få mig att känna att det visst finns något mer än bara attraktion. 

Skilsmässa är inget måste för mig om vi faktiskt får det att fungera. Jag vore jätteglad om vi kan få det att funka och jag kommer absolut gå in i detta helhjärtat och med ärliga intentioner. Men som du sagt innan så är mitt förhandlingsläge gott och jag känner mig trygg i att jag kan våga vara ärlig mot mig själv.

Blir våran relation inte positiv så är jag faktiskt villig att avsluta det och att jag vågar uttrycka det gentemot min fru och att hon visar förståelse kring det är mycket positivt tycker jag. Sen gäller det att vi fortsätter jobba med allt så klart. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-02-10 09:31:18 följande:
    Det går bra faktiskt! Jag tycker senaste veckan har varit väldigt bra mellan mig och min fru. Vi har pratat mycket om hur jag ser på det och hur jag vill att våran relation ska vara, dvs att jag vill att den ska vara positiv och att relationen ska ta fram det bästa hos oss och inte det värsta som varit tendensen innan. Min fru har visat förståelse och håller med mig i allt säger hon. Hon har på riktigt verkat ta till sig och har ansträngt sig i sin kommunikation och vi har haft fina ögonblick ihop senaste veckan. 

Nu har vi lagt upp det som så att jag är hos henne på tisdagar plus onsdagar och så sover jag över i min dotters säng. Då är jag med i morgonbestyren på onsdagsmorgon och torsdagsmorgon. För att få känna lite på vardagen igen. Sen försöker vi få till en kväll på helgen tillsammans iallafall, som ikväll då vi ska se Mellon hela familjen. Jag och min fru har även börjat kolla på Love Is Blind ihop. Sådana småsaker ger mig ändå mycket och få mig att känna att det visst finns något mer än bara attraktion. 

Skilsmässa är inget måste för mig om vi faktiskt får det att fungera. Jag vore jätteglad om vi kan få det att funka och jag kommer absolut gå in i detta helhjärtat och med ärliga intentioner. Men som du sagt innan så är mitt förhandlingsläge gott och jag känner mig trygg i att jag kan våga vara ärlig mot mig själv.

Blir våran relation inte positiv så är jag faktiskt villig att avsluta det och att jag vågar uttrycka det gentemot min fru och att hon visar förståelse kring det är mycket positivt tycker jag. Sen gäller det att vi fortsätter jobba med allt så klart. 
    Låter bra. Se bara till att det inte går för snabbt framåt bara för att det känns bra. Stanna upp i det som är bra och låt det få vara så och utmana den känslan. Är det bra för att ni genuint anstränger er eller är det bra för att ni spelar ett spel och skyndar fram (dvs panik-undviker skilsmässa) ? 
    Om möjligt,  stanna kvar i det bra ända tills det nästan börjar krackelera i vardag innan ni går vidare till nästa steg.  Utmana er där. 
    Att laga det som är trasigt kommer ta månader och år och är inget som lägger sig efter några veckors övernattning och lite sex. 
    Lura er inte själva här så ni hamnar i nya dåliga spiraler och flytta inte ihop på det närmaste året minst.
  • Anonym (Dearest)
    Fjäril kär skrev 2024-02-10 10:07:33 följande:
    Låter bra. Se bara till att det inte går för snabbt framåt bara för att det känns bra. Stanna upp i det som är bra och låt det få vara så och utmana den känslan. Är det bra för att ni genuint anstränger er eller är det bra för att ni spelar ett spel och skyndar fram (dvs panik-undviker skilsmässa) ? 
    Om möjligt,  stanna kvar i det bra ända tills det nästan börjar krackelera i vardag innan ni går vidare till nästa steg.  Utmana er där. 
    Att laga det som är trasigt kommer ta månader och år och är inget som lägger sig efter några veckors övernattning och lite sex. 
    Lura er inte själva här så ni hamnar i nya dåliga spiraler och flytta inte ihop på det närmaste året minst.

Tack för omtanke! Jag håller med dig i det du skriver. Jag känner absolut ingen stress egentligen och jag vill också ta det långsamt. Min fru är dock ivrig att ta ett beslut och att vi ska flytta ihop igen. Har sagt att jag vill avvakta fram till slutet av våren innan jag kan avgöra något. Sen kan man ta det i långsam takt efter det med allt vad att säga upp lägenhet osv skulle innebära i så fall. Det skulle så klart vara en klar ekonomisk fördel att flytta ihop igen, vi skulle helt plötsligt ha massa pengar över istället för att knappt gå runt som nu.

Men våra negativa mönster finns kvar och när det hettar till så kommer dom fram. Dock att vi båda lärt oss kontrollera det mer och själva vara medvetna om dom. Men den förändringen tar längre tid än en vecka och jag vill vara säker på att vi inte bara anstränger oss en period för att sedan falla tillbaka så fort vardagen är tillbaka. Precis som du säger. Vi får se hur det utvecklas. 

• Anonym (Skild)

Jag är separeras och därför förlitat nästan halva tiden med mina barn. Saknar barnen oerhört oxh skulle alla dagar försöka igen om mitt ex ville det.

• Core
    Anonym (Skild) skrev 2024-02-10 10:23:19 följande:

Jag är separeras och därför förlitat nästan halva tiden med mina barn. Saknar barnen oerhört oxh skulle alla dagar försöka igen om mitt ex ville det.

Jag förstår att han inte vill det om det är därför du vill försöka igen. Du vill bygga ett luftslott som inte är baserat på riktig kärlek 
  • Anonym (Förhandlingar)
    Anonym (Dearest) skrev 2024-02-10 09:31:18 följande:

Vad roligt! Vi ska också kika på Mello :) Sen tycker jag du överraskar henne med nåt kul på Alla hjärtans dag. Vi kvinnor uppskattar verkligen sånt :)
  • Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-02-10 10:18:20 följande:

Tack för omtanke! Jag håller med dig i det du skriver. Jag känner absolut ingen stress egentligen och jag vill också ta det långsamt. Min fru är dock ivrig att ta ett beslut och att vi ska flytta ihop igen. Har sagt att jag vill avvakta fram till slutet av våren innan jag kan avgöra något. Sen kan man ta det i långsam takt efter det med allt vad att säga upp lägenhet osv skulle innebära i så fall. Det skulle så klart vara en klar ekonomisk fördel att flytta ihop igen, vi skulle helt plötsligt ha massa pengar över istället för att knappt gå runt som nu.

Men våra negativa mönster finns kvar och när det hettar till så kommer dom fram. Dock att vi båda lärt oss kontrollera det mer och själva vara medvetna om dom. Men den förändringen tar längre tid än en vecka och jag vill vara säker på att vi inte bara anstränger oss en period för att sedan falla tillbaka så fort vardagen är tillbaka. Precis som du säger. Vi får se hur det utvecklas. 

Jag hoppas du står på dig och saktar ner takten . Du har ju trots allt ställt både ultimatum och en deadline.  Se till att du står för det nu när din fru rusar iväg. Fall inte för misstaget att gå tillbaka att bli  hennes peoplepleaser som vi pratade om högre upp ..  anledningen till att ni separerade finns faktiskt kvar ,det får ni inte bortse ifrån. 
    Just därför jag ger rådet att stanna kvar och utmana er själva i detta istället för att skynda till nästa steg och nästa steg . 
    Praktiska saker som ekonomi osv får aldrig vara en ursäkt för att ha bråttom eller strunta i varningsklockor som du ju ändå är medveten om att dom finns kvar. Lyssna på dom istället och bromsa. 
  • Anonym (Dearest)
    Anonym (Förhandlingar) skrev 2024-02-10 17:31:59 följande:
    Vad roligt! Vi ska också kika på Mello :) Sen tycker jag du överraskar henne med nåt kul på Alla hjärtans dag. Vi kvinnor uppskattar verkligen sånt :)
    Ja, det är kul att vi ändå verkar ha kommit framåt. Det var fint att se på Mellon ihop, jag hade städat fint hemma, köpt snacks och pizza och läsk. Alla barnen glada och jag och min fru med. Ska tänka på Alla Hjärtans Dag! 
  • Anonym (Dearest)
    Fjäril kär skrev 2024-02-10 19:09:44 följande:
    Jag hoppas du står på dig och saktar ner takten . Du har ju trots allt ställt både ultimatum och en deadline.  Se till att du står för det nu när din fru rusar iväg. Fall inte för misstaget att gå tillbaka att bli  hennes peoplepleaser som vi pratade om högre upp ..  anledningen till att ni separerade finns faktiskt kvar ,det får ni inte bortse ifrån. 
    Just därför jag ger rådet att stanna kvar och utmana er själva i detta istället för att skynda till nästa steg och nästa steg . 
    Praktiska saker som ekonomi osv får aldrig vara en ursäkt för att ha bråttom eller strunta i varningsklockor som du ju ändå är medveten om att dom finns kvar. Lyssna på dom istället och bromsa. 
    Ja, absolut. Bra reflektion! Jag kan också känna att det går lite väl snabbt, barnen har börjat påpeka saker med. Min son sa idag typ " Jag vet inte om ni är ihop eller inte. Ni har ju gjort slut men ni hänger ofta som att ni inte gjort slut". Vet inte hur jag ska tänka kring det. Nu har vi setts 3-4 gånger i veckan. Det kanske är för mycket jag vet inte, samtidigt så har det varit trevligt och vi har båda kunnat gå hem till sig själv efter middag och lite mys med barnen. Det ger mig mycket att se barnen så glada, som igår när vi skulle se Mellon ihop. Samtidigt så vet jag som du säger att våra mönster finns kvar och det krävs mer än en vecka för att verkligen komma någonstans. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-02-11 19:41:28 följande:
    Ja, absolut. Bra reflektion! Jag kan också känna att det går lite väl snabbt, barnen har börjat påpeka saker med. Min son sa idag typ " Jag vet inte om ni är ihop eller inte. Ni har ju gjort slut men ni hänger ofta som att ni inte gjort slut". Vet inte hur jag ska tänka kring det. Nu har vi setts 3-4 gånger i veckan. Det kanske är för mycket jag vet inte, samtidigt så har det varit trevligt och vi har båda kunnat gå hem till sig själv efter middag och lite mys med barnen. Det ger mig mycket att se barnen så glada, som igår när vi skulle se Mellon ihop. Samtidigt så vet jag som du säger att våra mönster finns kvar och det krävs mer än en vecka för att verkligen komma någonstans. 
    Jag påpekade nån sida bakåt att ni har valt att separera av en orsak och att den orsaken måste få ta sin plats och jobbas på. Inte glömmas bort och gömmas bort. 

Dra nytta av att ni har separerat och ta fasta på att ni måste jobba på varsitt håll för att överhuvudtaget kunna ha en chans att reflektera och kunna jobba på er själva. 

Att ständig ses och höras ger inte den möjligheten utan då är ni tillbaka i det dysfunktionella mönster som istället är medberoende.  Hamna inte där igen. 

Hur ska ni ens få chans att tänka själv om ni hela tiden påverkar varandra och påverkas av varandra?  Hur ska ni då kunna veta vad ni vill på riktigt?  Det är ju i allra högsta grad ett osunt beteende. 

Om din fru har bråttom så våga ifrågasätta det.  Vad tror hon att hon missar med att sakta ner? Kom ihåg vad jag sa om ert eget ansvar för ert egna liv...

Kom ihåg att det är barnen som betalar priset för om det går för fort....
Svar på tråden Gå tillbaka till min fru efter separation?